Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Αν έχετε απορείες για τεχνικά θέματα εδώ είναι ο χώρος για να ρωτήσετε...
Απάντηση
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Η Ερώτηση της Εβδομάδας Ι ( 10-11-1991 )
Kάθε πότε και με ποιο τρόπο πρέπει να γίνεται η αντιμετάθεση των ελαστικών ενός αυτοκινήτου και κάθε πότε πρέπει να γίνεται οριστική αντικατάστασή τους;


υτό που ήταν παλιότερα γνωστό σαν "σταύρωμα" των ελαστικών και αφορούσε την "χιαστί" εναλλαγή των εμπρός ελαστικών με τα πίσω μετά από κάποιον αριθμό χιλιομέτρων, ώστε να επιτυγχάνεται ομοιόμορφη φθορά τους, σήμερα εξακολουθεί να ισχύει αλλά με απλούστερη μορφή. Στα ράντιαλ λάστιχα (που τοποθετούνται πλέον σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα) δεν πρέπει να γίνεται σταύρωμα των ελαστικών αλλά μόνον αντιμετάθεση των πίσω ελαστικών με τα εμπρός, πάντα όμως από την ίδια πλευρά (δηλαδή, το πίσω δεξί λάστιχο αλλάζει με το εμπρός δεξί και το πίσω αριστερό με το εμπρός αριστερό). H αλλαγή αυτή καλό είναι να γίνεται ακόμα και κάθε 10.000 χιλιόμετρα αν ο οδηγός έχει το χρόνο και την υπομονή γι' αυτό, και πάντως οπωσδήποτε κάθε 20.000-25.000 χιλιόμετρα. 'Eτσι επιτυγχάνεται ομοιόμορφη φθορά και τελικά αυξάνεται η διάρκεια ζωής των ελαστικών. Σημαντικό είναι επίσης κατά την αντιμετάθεση των ελαστικών να γίνεται και νέα ζυγοστάθμισή τους, γιατί η αρχική ζυγοστάθμιση μπορεί να έχει χαλάσει από την ανομοιόμορφη φθορά τους.
'Oσο γιά την αντικατάσταση των ελαστικών, αυτή δεν μπορεί να γίνει με βάση κάποιο συγκεκριμένο αριθμό χιλιομέτρων, γιατί εξαρτάται από τον τρόπο χρησιμοποίησής τους. Στην πράξη δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όριο ζωής για τα λάστιχα και οπωσδήποτε το όριο αυτό δεν μπορεί να καθοριστεί, όπως παλιότερα, με βάση τη φθορά του πέλματός τους. Bεβαίως, αν η φθορά αυτή είναι μεγάλη είναι προφανές ότι η αντικατάσταση είναι απαραίτητη, είναι όμως δυνατόν ένα σύγχρονο λάστιχο να κάνει ακόμα και 50.000 χιλιόμετρα χωρίς υπερβολική φθορά του πέλματος και παρ' όλα αυτά να χρειάζεται αντικατάστασή του. Kι αυτό γιατί η σωστή του λειτουργία εξαρτάται και από άλλους παράγοντες εκτός από τη φθορά του πέλματος, που με τη σειρά τους εξαρτώνται από την ηλικία του. Mε την πάροδο του χρόνου το υλικό του ελαστικού "γερνάει" και οι ιδιότητές του αλλοιώνονται, με αποτέλεσμα να μη κάνει σωστά τη δουλειά του. H γήρανση αυτή είναι πιο γρήγορη αν τα λάστιχα είναι εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και κυρίως στον ήλιο (επομένως τα λάστιχα αυτοκινήτων που σταθμεύουν σε κλειστούς χώρους έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής). Eπίσης, η αντοχή ενός ελαστικού μειώνεται αν καταπονείται υπερβολικά, π.χ. με χτυπήματα στα πεζοδρόμια, με κίνηση σε πολύ κακούς δρόμους ή σε περίπτωση που δεν λειτουργεί με τις πιέσεις που συστήνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου.
Σαν μια γενική αρχή μπορούμε πάντως να δεχτούμε ότι τα λάστιχα πρέπει να αλλάζονται κάθε 3 περίπου χρόνια, αν ο οδηγός δεν τα έχει κακομεταχειρισθεί, ακόμα κι αν δεν έχει φθαρεί το πέλμα τους μέχρι τα αποδεκτά όριά του. Aν αυτό γίνει βεβαίως νωρίτερα, ευνόητο είναι ότι νωρίτερα πρέπει να γίνει και η αλλαγή τους.

Πηγή: http://www.kavvathas.gr/show.php?cat_id=148&page_id=407


οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΘΕΣΕΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ:
Για την επίτευξη ομοιόμορφης φθοράς και για να μεγιστοποιηθεί η διάρκεια ζωής του πέλματος, τα ελαστικά σας θα πρέπει να εναλλάσσονται τακτικά. Ακολουθήστε την σύσταση του κατασκευαστή του οχήματος για την σωστή διαδικασία και διάστημα εναλλαγής των ελαστικών. Εναλλάσσετε τα ελαστικά σας κάθε 10,000-12,000 χιλιόμετρα (6,000- 8,000 μίλια) ή νωρίτερα εάν αρχίζει να εμφανίζεται ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα, εκτός εάν καθορίζεται διαφορετικά από τον κατασκευαστή του οχήματος. Εάν τα ελαστικά αρχίζουν να εμφανίζουν ανομοιόμορφη φθορά πέλματος, ζητήστε από τον συντηρητή του οχήματος να ελέγξει ή/και να διορθώσει οποιοδήποτε λάθος στην ευθυγράμμιση ή άλλο μηχανικό πρόβλημα.

Οι ρεζέρβες κανονικού μεγέθους (όχι οι προσωρινές ρεζέρβες) του ίδιου μεγέθους και κατασκευής όπως τα ελαστικά που έρχονται σε επαφή με το έδαφος, πρέπει να συμπεριληφθούν στην εναλλαγή θέσεων των ελαστικών. Πάντα ελέγχετε και ρυθμίζετε την πίεση αέρα του κανονικού μεγέθους ρεζέρβας όταν την ενσωματώνετε στην εναλλαγή θέσεων.
Προσαρμόστε τις πιέσεις των ελαστικών σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος για τη νέα θέση τροχών (οι προδιαγραφές πίεσης των μπροστινών και οπίσθιων ελαστικών ίσως να είναι διαφορετικές).
Η εναλλαγή θέσεων των ελαστικών σας μπορεί να έχει επιπτώσεις στο Σύστημα Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών (TPMS). Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος ή έναν αρμόδιο επαγγελματία συντήρησης για να κάνετε τις σωστές προσαρμογές ή νέα βαθμονόμηση του συστήματος.
Παρακαλώ σημειώστε: Μην αντιστρέφετε την κατεύθυνση κύλισης των κατευθυντικών ελαστικών.

ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ:
Συνιστάται η διάσταση των ελαστικών, ο δείκτης φορτίου και ο δείκτης ταχύτητας να είναι σύμφωνα με την προδιαγραφή του κατασκευαστή του οχήματος για όλες τις θέσεις τροχών. Σε πολλές χώρες, αυτή είναι μια προϋπόθεση εκ του νόμου. Οδηγώντας το όχημά σας με ένα μη-συνιστώμενο συνδυασμό διαστάσεων ελαστικών, κατασκευών και δεικτών ταχύτητας μπορεί να είναι επικίνδυνο. Ακολουθήστε τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος ή/και ζητήστε συμβουλές από έναν εκπαιδευμένο ειδικό ελαστικών εάν σκέφτεστε να αναβαθμίσετε τα ελαστικά σας με ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων, κατασκευών, δεικτών φορτίου ή ταχύτητας. Κάποια οχήματα έρχονται από τα εργοστάσια ήδη εξοπλισμένα με διαφορετικές διαστάσεις ελαστικών που έχουν τοποθετηθεί στον εμπρός και τον πίσω άξονα. Μην αλλάζετε αυτή τη διάταξη εκτός εάν εγκρίνεται από τον κατασκευαστή του οχήματος.
Μη λειτουργείτε το όχημά σας με χρήση περισσότερων της μίας ρεζέρβας. Μια προσωρινή ρεζέρβα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στις περιορισμένες ταχύτητες και αποστάσεις που ενδείκνυνται στο πλευρικό τοίχωμα ή/και στην ετικέτα που επισυνάπτεται στο ελαστικό/τροχό.

Σε ποιόν άξονα πρέπει να τοποθετηθούν τα καινούρια ελαστικά;
Συνιστάται η αντικατάσταση όλων των ελαστικών που έρχονται σε επαφή με το έδαφος ταυτόχρονα. Εάν δεν αντικατασταθούν όλα τα ελαστικά που έρχονται σε επαφή με το έδαφος ταυτόχρονα, τουλάχιστον, αντικαταστήστε όλα τα ελαστικά στον έναν άξονα.
Εάν αντικατασταθεί το σετ ελαστικών μόνο ενός άξονα, συνιστάται η τοποθέτηση των νεότερων ελαστικών στον πίσω άξονα. Αυτό μπορεί ναΆλλοι σημαντικοί παράγοντες:

Η ημερομηνία κατασκευής και η κατάσταση της ρεζέρβας (π.χ., σημάδια ραγίσματος, υπόλοιπο βάθος πέλματος) πρέπει επίσης να ελεγχθούν και να εξεταστούν για αντικατάσταση.

Για την τετράτροχη οδήγηση και για οχήματα 4Χ4, ειδικά εκείνα που είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά συστήματα όπως αντιμπλοκαριστικά φρένα, έλεγχο πρόσφυσης ή έλεγχο σταθερότητας, συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος για οποιεσδήποτε ειδικές προϋποθέσεις τοποθέτησης ελαστικών. Εάν δεν ακολουθήσετε αυτές τις προϋποθέσεις μπορεί ακόμα και να προκαλέσετε ζημιά στο όχημά σας ή στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Τα χειμερινά ελαστικά πρέπει να τοποθετούνται σε όλες τις θέσεις τροχών, και όχι να συνδυάζονται με ελαστικά παντός καιρού ή θερινά ελαστικά . Εάν το σετ χειμερινών ελαστικών χρησιμοποιείται μόνο στον έναν άξονα, συνιστάται η τοποθέτησή τους στον πίσω άξονα. Η παροχή μεγαλύτερης πρόσφυσης στον πίσω άξονα συνιστάται για την αποφυγή πιθανής κατάστασης υπερστροφής και την απώλεια της σταθερότητας του οχήματος σε ολισθηρές επιφάνειες. περιπλέξει την εναλλαγή θέσεων των ελαστικών, και συμβουλεύεται μεγάλη προσοχή εάν τα ελαστικά έχουν σημαντικές διαφορές, όπως κατάσταση φθοράς, μέγεθος, διαφορετικές κατασκευές και κατηγορίες ταχυτήτων. Συμβουλευτείτε έναν εκπαιδευμένο ειδικό ελαστικών για τις καλύτερες εφαρμογές.
Η παροχή μεγαλύτερης πρόσφυσης στον πίσω άξονα συνιστάται για την αποφυγή πιθανής κατάστασης υπερστροφής και την απώλεια της σταθερότητας του οχήματος σε ολισθηρές επιφάνειες.

Άλλοι σημαντικοί παράγοντες:
Η ημερομηνία κατασκευής και η κατάσταση της ρεζέρβας (π.χ., σημάδια ραγίσματος, υπόλοιπο βάθος πέλματος) πρέπει επίσης να ελεγχθούν και να εξεταστούν για αντικατάσταση.
Για την τετράτροχη οδήγηση και για οχήματα 4Χ4, ειδικά εκείνα που είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά συστήματα όπως αντιμπλοκαριστικά φρένα, έλεγχο πρόσφυσης ή έλεγχο σταθερότητας, συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος για οποιεσδήποτε ειδικές προϋποθέσεις τοποθέτησης ελαστικών. Εάν δεν ακολουθήσετε αυτές τις προϋποθέσεις μπορεί ακόμα και να προκαλέσετε ζημιά στο όχημά σας ή στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Τα χειμερινά ελαστικά πρέπει να τοποθετούνται σε όλες τις θέσεις τροχών, και όχι να συνδυάζονται με ελαστικά παντός καιρού ή θερινά ελαστικά . Εάν το σετ χειμερινών ελαστικών χρησιμοποιείται μόνο στον έναν άξονα, συνιστάται η τοποθέτησή τους στον πίσω άξονα. Η παροχή μεγαλύτερης πρόσφυσης στον πίσω άξονα συνιστάται για την αποφυγή πιθανής κατάστασης υπερστροφής και την απώλεια της σταθερότητας του οχήματος σε ολισθηρές επιφάνειες.

Πηγή: http://www.continental-tires.gr/www/tir ... ng-gr.html
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Ἀς βάλουμε καὶ κάποια σχήματα.

Εικόνα

Εικόνα Εικόνα
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από MacPap »

Επειδή τα μοντέρνα ελαστικά έχουν φορά κίνησης έχω την εντύπωση πως μόνο τα μπρος πίσω μπορείς να βάλεις.
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
erling
Δημοσιεύσεις: 1880
Εγγραφή: 03 Αύγ 2010, 09:54

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από erling »

Το γράφει και στο κείμενο.....
Εικόνα - Το blog μου
"Αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω?"
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Τὸ ἔχει ἐφαρμόσει κανείς;
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Εναλλαγή ελαστικών, σταύρωμα κ.ο.κ.

Δημοσίευση από MacPap »

Εγώ κάθε 10.000 χλμ τα πίσω.
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα...”