Ένα ενδιαφέρον άρθρο που παρουσιάστηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών και το παρουσιάζω εδώ.
Έκθεση-«κόλαφος» για τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους21.03.2018, 07:44 | Ετικέτες: Δημόσιο, δρόμοι, Ευρωπαϊκή Ένωση
Συντάκτης: efsyn.gr
Αποκαλυπτική είναι η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις συμπράξεις του ελληνικού δημοσίου τομέα με τον ιδιωτικό (
ΣΔΙΤ), κατά την χρονική περίοδο από το 2000 έως το 2014.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, η διαχείριση των ελεγχθεισών (συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε.) ΣΔΙΤ «δεν ήταν πάντοτε αποτελεσματική και επαρκώς αποδοτική από οικονομική άποψη». Σημειώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο έκανε δειγματοληπτικούς ελέγχους σε 12 έργα που βρίσκονται σε τέσσερις χώρες, από τα οποία τρία στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την έκθεση, τα δυνητικά οφέλη των ΣΔΙΤ που υποβλήθηκαν σε έλεγχο «σε αρκετές περιπτώσεις
δεν επιτεύχθηκαν, καθώς –όπως και τα έργα που ανατίθενται με τις παραδοσιακές μεθόδους σύναψης συμβάσεων– σημειώθηκαν
καθυστερήσεις, υπερβάσεις κόστους και υποχρησιμοποίηση των προϊόντων των έργων, με αποτέλεσμα οι μη αποδοτικές και αναποτελεσματικές δαπάνες να ανέρχονται σε
1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (εκ των οποίων 0,4 δισεκατομμύρια ευρώ από κονδύλια της Ε.Ε.».
Οι περισσότερες από τις εν λόγω ΣΔΙΤ αφορούσαν έργα στον τομέα των μεταφορών, με την Ελλάδα να είναι -μακράν- ο μεγαλύτερος αποδέκτης συνεισφορών της Ε.Ε., έχοντας λάβει το 59% του συνολικού ποσού για όλη την Ε.Ε., ή 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, το σημαντικότερο είναι ότι στην Ελλάδα
το κόστος ανά χιλιόμετρο των τριών αυτοκινητόδρομων που υποβλήθηκαν σε αξιολόγηση [αυτοκινητόδρομος δυτικής Θεσσαλίας (Ε-65), Ολυμπία οδός (Κορίνθου-Πατρών) και Μορέας (Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας)]
αυξήθηκε έως και κατά 69%, ενώ παράλληλα το αντικείμενο των έργων μειώθηκε έως και κατά 55%.
Σημειώνεται επίσης ότι η παραπάνω κατάσταση αποτελεί πρωτίστως απόρροια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, καθώς και της πλημμελούς προετοιμασίας των έργων από τον εταίρο από τον δημόσιο τομέα, με αποτέλεσμα
να συναφθούν πρόωρα συμβάσεις με ιδιώτες παραχωρησιούχους, χωρίς τη δέουσα αποτελεσματικότητα.
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση, οι καθυστερήσεις, οι υπερβάσεις του κόστους και η υποχρησιμοποίηση «
οφείλονταν εν μέρει στην ανεπάρκεια των αναλύσεων και την ακαταλληλότητα των προσεγγίσεων». Παράλληλα, τονίζεται ότι το
θεσμικό και νομικό πλαίσιο «δεν έχει προσαρμοστεί ακόμη» στις ανάγκες των συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων ΣΔΙΤ.
Ακολουθεί η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου:
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_09/SR_PPP_EL.pdf Με λίγα λόγια, αυτό το οποίο αποκαλύπτεται από την Ε.Ε. είναι πως, λόγω "αδράνειας" του κράτους, οι εργολάβοι έφαγαν με χρυσά κουτάλια και άρμεξαν το κράτος και όλους εμάς τους πολίτες και οδηγούς. Το μόνο ερώτημα είναι γιατί βγήκε αυτή την στιγμή και τι θα γίνει στην συνέχεια, το οποίο είναι κάτι που έχει σχέση με την πολιτική περισσότερο.
Ευχαριστώ.