Η ελληνική γλώσσα

Αν δεν έχει κατηγορία γι'αυτό βάλτε το εδώ...
Απάντηση
Tassos
Δημοσιεύσεις: 384
Εγγραφή: 13 Ιούλ 2010, 20:26

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από Tassos »

Το πρόβλημα είναι ότι όπως διδάσκουμε τα αρχαία Ελληνικά στο λύκεια - εμπειρία της δεκαετίας του 80 - ήταν ότι επιχειρούσαν να μας διδάξουν τα αρχαία ελληνικά αυτούσια χωρίς το παραμικρό σύνδεσμο με τα νέα Ελληνικά. Πραγματικά αισθάνθηκα ότι μάθαινα μια ξένη γλώσσα και είναι από τα μαθήματα του λυκείου που με μεγάλη χαρά θα μάθαινα ότι καταργήθηκαν. Με λύπη μου δηλώνω ότι προτιμώ ένα κείμενο στα Ισπανικά που μιλώ ελάχιστα αντί για τα αρχαία Ελληνικά αν πρέπει να το καταλάβω.

Από την άλλη πλευρά θα ήθελα τις διπλάσιες και πλέον ώρες διδασκαλίας νέων Ελληνικών με τρόπο που θα δίνει έμφαση στη σωστή χρήση. Να μάθουμε να μιλάμε σωστά ελληνικα όπως κι αν είναι γραμμένα. Πολλές φορές λέω ότι τα μόνα μαθήματα που χρειαζόμαστε στο λύκειο είναι φυσική (για να μη σκοτωθούμε άδικα), ιστορία (για να μαθαίνουμε γιατί είμαστε έτσι) και έκθεση (για να μπορούμε να επικοινωνούμε κυρίως γραπτά που είναι και το πιο δύσκολο).

Κάτι με την αδιαφορία στη χρήση της σωστής γλώσσας από άτομα που διαμορφώνουν όσα ακούμε και διαβάζουμε καθημερινά - κάτι με την υποχρεωτική για τις εξετάσεις αποστήθιση, έχουμε χάσει την ικανότητα να χρησιμοποιούμε τη γλώσσα σε δομές και καταστάσεις πέρα από τις πιο απλές. Λίγο σαν να οδηγούμε σε μια αλάνα ή σε ένα αυτοκινητόδρομο (αλλά όχι να παρκάρουμε στα στενά ή να κινούμαστε σε έναν ορεινό δρόμο με γκρεμό στην άκρη ακολουθώντας μια νταλίκα).

Θυμάμαι πριν πολλά χρόνια που είχα μάθει την έννοια του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Αυτή περιλαμβάνει ότι δεν έχουμε επαρκή χρήση της γλώσσας για να καταλάβουμε κάποιες πολύπλοκες καταστάσεις της καθημερινότητας μας. Νομίζω ότι αυτό είναι το πρόβλημα σήμερα και η λύση δεν είναι εύκολη. Πολλές φορές αντιμετωπίζω με δέος το να συμπληρώσω μια αίτηση ή να γράψω μια σύντομη συνοδευτική επιστολή όταν κρίνω ότι η απλή εγγραφή του προφορικού λόγου δεν είναι αποδεκτή.

Φοβάμαι ότι μπορεί σε αρκετά χρόνια να φτάσουμε σε ένα εξαιρετικά περιορισμένο πλαίσιο χρήσης γλώσσας με φόρμες και εκφράσεις που θα συνδυάζονται για να "συναρμολογήσουμε" το νόημα που θέλουμε.

Πάντως προτιμώ ένα κείμενο με εξαιρετικά απλοποιημένη γραφή (χωρίς τόνους με ένα ι, ένα ε ένα ο) αλλά με πλούσιο λεξιλόγιο και σωστή δομή της γλώσσας.

Τάσος


rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4844
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Tassos έγραψε:Το πρόβλημα είναι ότι όπως διδάσκουμε τα αρχαία Ελληνικά στο λύκεια - εμπειρία της δεκαετίας του 80 - ήταν ότι επιχειρούσαν να μας διδάξουν τα αρχαία ελληνικά αυτούσια χωρίς το παραμικρό σύνδεσμο με τα νέα Ελληνικά. Πραγματικά αισθάνθηκα ότι μάθαινα μια ξένη γλώσσα και είναι από τα μαθήματα του λυκείου που με μεγάλη χαρά θα μάθαινα ότι καταργήθηκαν. Με λύπη μου δηλώνω ότι προτιμώ ένα κείμενο στα Ισπανικά που μιλώ ελάχιστα αντί για τα αρχαία Ελληνικά αν πρέπει να το καταλάβω.

Από την άλλη πλευρά θα ήθελα τις διπλάσιες και πλέον ώρες διδασκαλίας νέων Ελληνικών με τρόπο που θα δίνει έμφαση στη σωστή χρήση. Να μάθουμε να μιλάμε σωστά ελληνικα όπως κι αν είναι γραμμένα.
Ὁ Κῶστας Πλεύρης ἔχει ἐκφράσει κάποιες ἐνστάσεις σχετικὰ μὲ τὴν μεθοδολογία διδασκαλίας τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς. Προσωπικὰ δὲν ἔχω ἄποψη διότι πήγα σὲ Τεχνικὸ Λύκειο.
Δὲν ξέρω ἀν ἠ μεθοδολογία διαδασκαλίας (ὄχι μόνο τῆς ἀρχαίας ἐλληνικῆς ἀλλὰ κάθε μαθήματος) εἶναι ἠ σωστὴ ἢ χρειάζεται κάποια ἀλλαγή. Ἀμφισβητῶ τὸν παπαγαλίζοντα ὁ ὁποῖος ἀποστηθίζει τὸ κείμενο καὶ τὸ ἐκφωνεῖ στὴν τάξη μὲ κλειστὸ βιβλίο. Ἀπομνημονευτικὴ ἰκανότητα ἔχει, κριτικὴ ἰκανότητα ἔχει τὸ μυαλό του;

Δὲν ἐπιχειρῶ νὰ εἰσέλθω σὲ πεδία ἄλλων οὖτε νὰ ἀνακατευτῶ μὲ πράγματα τὰ ὁποία δὲν γνωρίζω. Θὰ περιοριστῶ στὸ ἐξής: ἀν ἡ μέθοδος διδασκαλίας εἶναι πετυχημένη τότε μὲ τὶς ἴδιες διδακτικὼς ὤρες μπορεῖ νὰ ὠφεληθεῖ ὀ μαθητής. Διαφορετικὰ ἀκόμα κι ἀν διπλασιαστοῦν πάλι ἠμιμαθὴς θὰ βγεῖ.
Tassos έγραψε:Κάτι με την αδιαφορία στη χρήση της σωστής γλώσσας από άτομα που διαμορφώνουν όσα ακούμε και διαβάζουμε καθημερινά - κάτι με την υποχρεωτική για τις εξετάσεις αποστήθιση, έχουμε χάσει την ικανότητα να χρησιμοποιούμε τη γλώσσα σε δομές και καταστάσεις πέρα από τις πιο απλές. Λίγο σαν να οδηγούμε σε μια αλάνα ή σε ένα αυτοκινητόδρομο (αλλά όχι να παρκάρουμε στα στενά ή να κινούμαστε σε έναν ορεινό δρόμο με γκρεμό στην άκρη ακολουθώντας μια νταλίκα).

Θυμάμαι πριν πολλά χρόνια που είχα μάθει την έννοια του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Αυτή περιλαμβάνει ότι δεν έχουμε επαρκή χρήση της γλώσσας για να καταλάβουμε κάποιες πολύπλοκες καταστάσεις της καθημερινότητας μας. Νομίζω ότι αυτό είναι το πρόβλημα σήμερα και η λύση δεν είναι εύκολη. Πολλές φορές αντιμετωπίζω με δέος το να συμπληρώσω μια αίτηση ή να γράψω μια σύντομη συνοδευτική επιστολή όταν κρίνω ότι η απλή εγγραφή του προφορικού λόγου δεν είναι αποδεκτή.

Φοβάμαι ότι μπορεί σε αρκετά χρόνια να φτάσουμε σε ένα εξαιρετικά περιορισμένο πλαίσιο χρήσης γλώσσας με φόρμες και εκφράσεις που θα συνδυάζονται για να "συναρμολογήσουμε" το νόημα που θέλουμε.
Συμφωνῶ. Ἀντικειμενικός μου σκοπὸς δὲν εἶναι νὰ γίνω περισσότερο ἕλληνας, οὖτε νὰ μάθω τὴν "γλῶσσα τῶν θεῶν" ἢ νὰ μάθω τὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ ἡ ὁποία (ὑποτίθεται ὄτι) κάνει τὰ παιδιὰ πιὸ εὐφυή.
Tassos έγραψε:Πάντως προτιμώ ένα κείμενο με εξαιρετικά απλοποιημένη γραφή (χωρίς τόνους με ένα ι, ένα ε ένα ο) αλλά με πλούσιο λεξιλόγιο και σωστή δομή της γλώσσας.
Ἡ χρήση τῶν "η", "ι", "οι" κ.ο.κ. ὀρίζεται ἀπὸ κάποιους κανόνες. Δὲν εἶναι τυχαία. Ἐπιπλέον ἠ ὀρθογραφία δείχνει τὴν ἰστορία τῆς λέξεως καὶ τὴν ἐτυμολογία της. Ὁ εὐτυχὴς εἶναι εὐτυχὴς καὶ ὄχι εφτιχις διότι ἔχει καλὴ τύχη, εὐ + τύχη.


Δὲν ξέρω τὶ ἠλικία ἔχεις καὶ τὶ σχολεία ἔχεις βγάλει. Ὄταν ἤμουν στὴν πρώτη δημοτικοῦ καταργήθηκε τὸ πολυτονικὸ καὶ πηγαίνοντας στὸ Τεχνικὸ Λύκειο δὲν διδάχτηκα ἀρχαία ἐλληνικά. Ἔχω πτυχίο ΤΕΙ καὶ στὰ 34 ξεκίνησα νὰ μελετῶ τὴν γλῶσσα. Φαίνεται πὼς εἶναι τερατῶδες ἐγχείρημα ἀλλὰ δὲν εἶναι (ἀν καὶ ἀπαιτεῖ κάποιο χρόνο).

Ἀς δοῦμε τὸν πολυτονισμό. Διαπίστωσα ὄτι μεγάλο μέρος τῆς πληροφορίας βρισκόταν ὄλα αὐτὰ τὰ χρόνια στὸ κεφάλι μου χωρὶς νὰ τὸ γνωρίζω. Ὄταν ψεκάζεις νὰ φύγουν τὰ ἔντομα κάνει ἀπεντόμωση. Ἡ σύνθεση τῶν λέξεων ἀπὸ (τὸ ὄμικρον φεύγει λόγω κράσεως) καὶ ἔντομο δίνει τὴν λέξη ἀπεντόμωση. Τὰ παράσιτα τὰ ὁποία σοῦ πίνουν τὸ αἵμα (εἶτε κυριολεκτικὰ εἶτε μεταφορικὰ) σοῦ κάνουν ἀφαίμαξη. Ἡ σύνθεση τῶν λέξεων ἀπὸ (τὸ ὄμικρον φεύγει λόγω κράσεως) καὶ αἵμα δίνει τὴν λέξη ἀφαίμαξη.
Ἡ ἀπεντόμωση ἔχει πὶ ἐνῶ στὴν ἀφαίμαξη τὸ πὶ ἔχει ἀλλαχτεῖ σὲ φί. Αὐτὸ σημαίνει ὄτι τὸ ἔντομο γράφεται μὲ ψιλὴ ἐνῶ τὸ αἵμα μὲ δασεία.
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
erling
Δημοσιεύσεις: 1880
Εγγραφή: 03 Αύγ 2010, 09:54

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από erling »

Και να είμαστε χαρούμενοι που δεν επικράτησε η άποψη "λατινικοποίσης" της γλώσσας μας (αλά τουρκία μεριά)
Εικόνα - Το blog μου
"Αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω?"
Tassos
Δημοσιεύσεις: 384
Εγγραφή: 13 Ιούλ 2010, 20:26

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από Tassos »

Το σημαντικό είναι η σωστή μεθοδολογία αλλά και επαρκής χρόνος - κατά δεύτερο λόγο. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία γιατί με πχ δυο ώρες τη βδομάδα - που αν αφαιρέσει κανείς εκκλησιασμούς, γιορτές αργίες και λοιπά ωραία δεν είναι δυνατό να γίνει σωστή δουλειά. Για την απομνημόνευση σε σχέση με την κρίση λέμε τα ίδια.


Προσωπικά η βασική χρησιμότητα της ετυμολογίας των λέξεων είναι στο να διευκολύνει την ορθογραφία. Αλλά ο καθένας με τις προτιμήσεις του...

Περισσότερο και σωστότερη χρήση της γλώσσας. Μεταξύ αστείου και σοβαρού θα καταργούσα τα σύντομα γραπτά μηνύματα στα κινητά γιατί φοβάμαι ότι η ανάγκη να "στριμώξεις" την επικοινωνία σε 160 χαρακτήρες είναι κακή για τη γλώσσα αλλά καλή για τη δημιουργικότητα.

Τάσος
athanatos
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 1264
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 17:36

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από athanatos »

Η εκδίκηση των τόνων κατά των πνευματοκτόνων...

"Το πρόβλημα ξεκινάει από το Μεσοπόλεμο και μετά. Από μια μερίδα των λεγόμενων προοδευτικών. Επικεφαλής ήταν ο Δημήτρης Γληνός, εκπρόσωπος στην Ελλάδα του αμερικανικού ιδρύματος Κάρνεγκι. Η Ελληνική γλώσσα ήταν μέσα στους στόχους των Αμερικανών. Να εξαφανιστεί. Για να γίνουμε Ευρωπαίοι, να πάψουμε να είμαστε Έλληνες με την κυριολεκτική σημασία."

Σύμφωνα με έρευνα του Ανοιχτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου, τα παιδιά που διδάσκονται την ιστορική ορθογραφία των Ελληνικών - πολυτονικό δηλαδή - αναπτύσσουν γρηγορότερα τις αντιληπτικές τους ικανότητες σε σχέση με εκείνα που διδάσκονται μονοτονικό!

Πρόεδρος του Κέντρου είναι ο ψυχίατρος Ιωάννης Τσέγκος, οι θέσεις του οποίου, καθώς και το σχετικό βιβλίο "Η εκδίκηση των τόνων" (Εναλλακτικές Εκδόσεις), που κυκλοφόρησε μαζί με άλλους δύο ερευνητές, τον Θαλή Παπαδάκη και τη Δήμητρα Βεκιάρη, προκάλεσαν πραγματικό σάλο.

(Ο Ιωάννης Τσέγκος κυκλοφόρησε και νέο βιβλίο με τίτλο "Κατά μονοτόνων και πνευματοκτόνων" από τις Εκδόσεις των Φίλων).

- Μα πώς μπλέχτηκαν έτσι κουβάρι φιλόλογοι, πολιτικοί και ψυχίατροι μαζί, για τα μάτια της γλώσσας μας;

"Οι πολιτικοί είναι άσχετοι και επικίνδυνοι. Διότι το μόνο που τους νοιάζει είναι να μαζεύουν ψήφους, Και υπέκυψαν στο λαϊκισμό της ευκολίας, καταργώντας την ιστορική ορθογραφία της γλώσσας μας. Και πώς το αποφάσισαν; Με τροπολογία του Βερυβάκη σε άσχετο νομοσχέδιο! Το φαντάζεσαι; Να καταστρέφεις την Ελληνική γλώσσα με ιστορία 3 χιλιάδων ετών, μέσα στα μαύρα μεσάνυχτα, με τροπολογία!"

- Γιατί η Δεξιά δεν έκανε αντιπολίτευση; Ευκαιρία δεν ήταν;

"Μα ο 'εθνάρχης' Καραμανλής ήθελε κι αυτός να εμφανίζεται ως προοδευτικός. Το ίδιο και ο Ράλλης. Ο Ανδρέας ήθελε να φαίνεται ακόμη πιο προοδευτικός και να αφαιρέσει από την Αριστερά το μονοπώλιο της προοδευτικότητας. Κάπως έτσι σκέφτηκαν να καταργήσουν τους τόνους. Ικανοποιώντας ταυτόχρονα και τους συνδικαλιστές".

- Όμως, οι κορυφαίοι μας φιλόλογοι δε συμφωνούν καθόλου με τα συμπεράσματα της έρευνας σας. Ο Δημαράς, ο Κριαράς, ο Μαρωνίτης..

"Γνώμη τους. Ας το αποδείξουν. Ψυχίατροι είναι; Επομένως με τι κριτήρια κρίνουν μια επιστημονική έρευνα; Εδώ και 25 χρόνια δεν έγινε ούτε μία έρευνα για το θέμα! Ο χώρος μας δεν αμφισβήτησε τη μεθοδολογία της δικής μας. Εμείς στηριχθήκαμε σε έγκυρα επιστημονικά τεστ διεθνώς, το WISCIII και το ΑΘΗΝΑ. Και αποδείξαμε ότι στην εξοπλιστική ηλικία του παιδιού, μεταξύ 5 και 12, η διδασκαλία της ιστορικής ορθογραφίας μας, επί τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα, προκαλεί ταχύτερη νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Οι φιλόλογοι που έχουν αμφιβολίες, καλά θα κάνουν να διαβάσουν προσεκτικά το βιβλίο και επίσης να δουν τι θα κάνουν με τη δική τους επιστήμη, που πάει κατά διαόλου".

- Δηλαδή;

"Μα οι σημερινοί μας φιλόλογοι έχουν βγει από σχολές που διδάσκουν αυτοί που έφεραν το μονοτονικό. Είναι λογικό οι περισσότεροι εξ αυτών να έχουν δυσκολίες.."

- Οι τόνοι όμως, δεν έχουν σχέση με την καθαρεύουσα.

"Φυσικά. Μα η κατάργηση των τόνων τη δημοτική κατέστρεψε κυρίως. Διότι τώρα κανείς δε μπορεί να μιλήσει σωστά. Το ακούς στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση. Όλοι παρατονίζουν. Διότι οι τόνοι δεν ήταν μπιχλιμπίδια. Είχαν ρόλο. Ακόμη και άνθρωποι μορφωμένοι μιλάνε λάθος. Έχει καταργηθεί ο ρυθμός, η αρμονία που έχει μέσα η Eλληνική φράση. Αυτά τα εξασφάλιζε ο τονισμός και γι'αυτό ακριβώς μπήκαν και οι τόνοι από τους Αλεξανδρινούς. Αυτό το είπε πολύ γλαφυρά και ο Διονύσης Σαββόπουλος μελετώντας μουσικά το ζήτημα: πως αλλιώς ας πούμε, εκφέρεται η λέξη "αβγό" και αλλιώς η λέξη "αγαπώ"! Η πρώτη έχει οξεία, η δεύτερη περισπωμένη. Είναι μακρά η εκφορά της. Ειδάλλως, με το μονοτονικό, το αβγό γίνεται αγαπώ! Ένα και το αυτό".

- Η αρχαία γλώσσα, όμως, δεν είχε τόνους.

"Σιγά το επιχείρημα! Οι αρχαίοι ήξεραν προφορικά όλον τον Όμηρο. Όταν όμως χάθηκε η επαφή με την κλασική Ελλάδα και έπρεπε οι Αλεξανδρινοί να μάθουν τη γλώσσα μέχρι τα Εκβάτανα, έβαλαν τους τόνους ώστε να διατηρηθεί ο ρυθμός και να διευκολυνθεί η εκμάθηση των Eλληνικών".

- Κι εμείς, για διεκόλυνση βγάλαμε τους τόνους.

"Η διευκόλυνση των Αλεξανδρινών στόχευε στη μάθηση των Eλληνικών. Η δική μας στοχεύει στην απομάθηση. Το μονοτονικό καθυστερεί το μυαλό των παιδιών. Τα παιδιά, που στην έρευνά μας έκαναν δύο ωρίτσες πολυτονικό, διαπιστώθηκε έπειτα από τεστ πως από πολλές πλευρές υπερτερούν εκείνων που δεν είχαν αυτή την εκπαίδευση".

- Σε τι υπερτερούν;

"Στην ανάπτυξη των ικανοτήτων τους, όπως την προσεγγίζει η σύγχρονη ψυχολογία. Είχαμε ένα μοντέλο 50 παιδιών. Τα 25 έκαναν και πολυτονικό, τα 25 μονοτονικό. Τα εξετάσαμε στην αρχή και στο τέλος του έτους. Συμπέρασμα; Τα παιδιά που διδάχτηκαν μονοτονικό υστερούσαν εμφανώς στην αντίληψη και στη μνήμη".

- Πότε και από ποιούς ξεκινάει το πρόβλημα;

"Κυρίως από τον Μεσοπόλεμο και μετά. Από μια μερίδα των λεγόμενων προοδευτικών - όχι όλων, όμως. Επικεφαλής ήταν ο Δημήτρης Γληνός, που ήταν εκπρόσωπος στην Ελλάδα του αμερικανικού ιδρύματος Κάρνεγκι".

- Αριστερό εκπρόσωπο είχαν οι Αμερικανοί στην Ελλάδα;

"Αυτό να το απαντήσετε εσείς, οι ιστορικοί. Ο Φίλιππος Ηλιού και ο Αντώνης Λιάκος. Πώς εκπρόσωπος του ιδρύματος Κάρνεγκι στην Ελλάδα ήταν ο Γληνός".

- Τι σκοπούς είχε αυτό το ίδρυμα;

"Να γραφτεί μια νέα Eλληνική ιστορία, χωρίς αιχμές. Αποστειρωμένη. Δεν ήρθαν στην κ. Ρεπούση ξαφνικά αυτές οι ιδέες περί 'συνωστισμού'. Είχε γίνει δουλειά εδώ και χρόνια από τους Αμερικανούς. Είναι παλιά ιστορία. Η Eλληνική γλώσσα ήταν μέσα στους στόχους τους. Να εξαφανιστεί. Να γίνει λατινική γραφή".

- Γιατί ένα αμερικανικό ίδρυμα να ασχολείται με την Eλληνική γλώσσα;

"Για να γίνουμε Ευρωπαίοι. Και να πάψουμε να είμαστε Έλληνες με την κυριολεκτική σημασία του όρου. Ώστε μετά να περνάει ευκολότερα, χωρίς πολιτισμικές αντιστάσεις, η πολιτική τους στα Βαλκάνια. Όμως, λαός χωρίς δική του γλώσσα και ιστορία τι λαός είναι; Όπως οι Σκοπιανοί. Προτεκτοράτο".

- Και τι προτείνετε; Να επανέλθει το πολυτονικό προαιρετικά;

"Προαιρετικά ο καθένας γράφει όπως θέλει. Και στα σουαχίλι. Δε μπορεί όμως, το παιδάκι της της εξοπλιστικής ηλικίας, που λένε οι ψυχολόγοι, του δημοτικού δηλαδή, να το ξεκόβουν από τις γλωσσικές του ρίζες. Θα έπρεπε να διδάσκεται στο δημοτικό, 3-4 ώρες, την αρτιμελή Eλληνική γραφή. Για να μη γινόμαστε ρεζίλι και στους ξένους, δηλαδή".

- Γιατί γινόμαστε ρεζίλι;

"Διότι οι Ευρωπαίοι ξέρουν Eλληνικά. Τα σπουδάζουν. Και βλέπουν ότι εμείς δεν τα ξέρουμε πια. Και κουνάνε το κεφάλι τους και λένε τι αίσχη είναι αυτά που κάνατε με τη γλώσσα σας. Κατήργησαν οι Γάλλοι το πολυτονικό τους; Οι Άγγλοι τη δασεία, το h; Όχι. Έχουν ένα σωρό σύμφωνα που δεν προφέρονται. Γιατί αυτοί ξέρουν πως η γλώσσα είναι η πνευματική τους ρίζα. Ο πολιτισμός τους. Εάν χαθεί, χάθηκαν".

- Εμείς γιατί;

"Διότι ήρθε σ'εμάς το τσουνάμι του δήθεν εκσυγχρονισμού και δε βρήκε αντιστάσεις. Θέλαμε την ευκολία μας. Και θελήσαμε να γίνουμε τσιράκια της λογικής αυτής, υιοθετώντας τα σχέδια των διαφόρων 'αριστερών' Κάρνεγκι φαουντέισον".

- Εννοείτε ότι ήθελαν να γίνουμε αμερικανάκια;

"Πες το κι έτσι. Να γίνουμε ΗΠΑνθρωποι, σωστότερα. Στα παιδιά μας όμως, δεν έχεις το δικαίωμα να στερείς ικανότητες. Τη γλώσσα τους. Οπότε οι γονείς καλά θα κάνουν να υπολογίσουν στον οικογενειακό προϋπολογισμό για τις ξένες γλώσσες και άλλο ένα μικρό ποσό για μία επιπλέον ξένη γλώσσα: τα Ελληνικά!"


Συνέντευξη: Απόστολος Διαμαντής
Πηγή: Έψιλον της Κυριακής (16.11.08)
Σ’ όλους τους τόπους κι αν γυρνώ μόνον ετούτον αγαπώ !
Οδυσσέας Ελύτης
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4844
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από rasPUTIN »

athanatos έγραψε:Σύμφωνα με έρευνα του Ανοιχτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου, τα παιδιά που διδάσκονται την ιστορική ορθογραφία των Ελληνικών - πολυτονικό δηλαδή - αναπτύσσουν γρηγορότερα τις αντιληπτικές τους ικανότητες σε σχέση με εκείνα που διδάσκονται μονοτονικό!
Ὄταν διαβάζω τἐτοιες εἰδήσεις δὲν κρατῶ μικρὸ καλάθι. Δὲν κρατάω καλάθι γενικῶς. Κυκλοφοροῦν ψεύδη καὶ μύθοι. Καλῶς ἢ κακῶς εἶμαι ἐπιφυλακτικός.
athanatos έγραψε:"Οι πολιτικοί είναι άσχετοι και επικίνδυνοι. Διότι το μόνο που τους νοιάζει είναι να μαζεύουν ψήφους, Και υπέκυψαν στο λαϊκισμό της ευκολίας, καταργώντας την ιστορική ορθογραφία της γλώσσας μας. Και πώς το αποφάσισαν; Με τροπολογία του Βερυβάκη σε άσχετο νομοσχέδιο! Το φαντάζεσαι; Να καταστρέφεις την Ελληνική γλώσσα με ιστορία 3 χιλιάδων ετών, μέσα στα μαύρα μεσάνυχτα, με τροπολογία!"
Ὄταν ἀνέλαβε ἡ σοσιαλιστικὴ κυβέρνηση τοῦ Ἀνδρέα ἔσπευσε νὰ καταστρέψει τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα. Σὲ μικρὸ χρονικὸ διάστημα πέρασε τὸ ἄρθρο, "τσόντα" σὲ ἄσχετο νόμο.
athanatos έγραψε:"Μα οι σημερινοί μας φιλόλογοι έχουν βγει από σχολές που διδάσκουν αυτοί που έφεραν το μονοτονικό. Είναι λογικό οι περισσότεροι εξ αυτών να έχουν δυσκολίες.."
Ὅπως λέγαμε τὴν ἐποχή μου στὸ ΤΕΙ "δὲν μπορεῖς νὰ διδάξεις κάτι τὸ ὁποῖο δὲν γνωρίζεις".
athanatos έγραψε:Αυτό το είπε πολύ γλαφυρά και ο Διονύσης Σαββόπουλος μελετώντας μουσικά το ζήτημα: πως αλλιώς ας πούμε, εκφέρεται η λέξη "αβγό" και αλλιώς η λέξη "αγαπώ"! Η πρώτη έχει οξεία, η δεύτερη περισπωμένη. Είναι μακρά η εκφορά της. Ειδάλλως, με το μονοτονικό, το αβγό γίνεται αγαπώ! Ένα και το αυτό".
Αὐγὸ εἶναι ὄχι ἀβγό.
athanatos έγραψε:- Η αρχαία γλώσσα, όμως, δεν είχε τόνους.

"Σιγά το επιχείρημα! Οι αρχαίοι ήξεραν προφορικά όλον τον Όμηρο. Όταν όμως χάθηκε η επαφή με την κλασική Ελλάδα και έπρεπε οι Αλεξανδρινοί να μάθουν τη γλώσσα μέχρι τα Εκβάτανα, έβαλαν τους τόνους ώστε να διατηρηθεί ο ρυθμός και να διευκολυνθεί η εκμάθηση των Eλληνικών".

- Κι εμείς, για διεκόλυνση βγάλαμε τους τόνους.

"Η διευκόλυνση των Αλεξανδρινών στόχευε στη μάθηση των Eλληνικών. Η δική μας στοχεύει στην απομάθηση.
Σὲ σχετικὴ ὀμάδα τοῦ Facebook κάποιοι μοντερνιστὲς μὰς λένε νὰ γυρίσουμε στὴν κεφαλαιογράμματη, ἀτονικὴ γραφή. Τόσο τοὺς κόβει τόσο λένε (καὶ γράφουν). Ἡ προσθήκη τόνων καὶ πνευμάτων ὠφέλησε τὴν γλώσσα. Τὸ ψαλίδισμα τοῦ '81 τὴν χειροτέρεψε.
athanatos έγραψε:"Διότι οι Ευρωπαίοι ξέρουν Eλληνικά. Τα σπουδάζουν. Και βλέπουν ότι εμείς δεν τα ξέρουμε πια. Και κουνάνε το κεφάλι τους και λένε τι αίσχη είναι αυτά που κάνατε με τη γλώσσα σας. Κατήργησαν οι Γάλλοι το πολυτονικό τους; Οι Άγγλοι τη δασεία, το h; Όχι. Έχουν ένα σωρό σύμφωνα που δεν προφέρονται. Γιατί αυτοί ξέρουν πως η γλώσσα είναι η πνευματική τους ρίζα. Ο πολιτισμός τους. Εάν χαθεί, χάθηκαν".
Γιὰ φαντάσου, ἡ δασεία κυκλοφορεῖ μεταμφιεσμένη (σὲ "h") στὴν ἀγγλικὴ γλώσσα.
athanatos έγραψε:"Διότι ήρθε σ'εμάς το τσουνάμι του δήθεν εκσυγχρονισμού και δε βρήκε αντιστάσεις. Θέλαμε την ευκολία μας. Και θελήσαμε να γίνουμε τσιράκια της λογικής αυτής, υιοθετώντας τα σχέδια των διαφόρων 'αριστερών' Κάρνεγκι φαουντέισον".

- Εννοείτε ότι ήθελαν να γίνουμε αμερικανάκια;
Τὸ νεότερο δὲν εἶναι πάντα καλύτερο. Ἀλλὰ ἡ φυγοπονία ἀποδεικνύεται ἰσχυρὸς σύμμαχος.
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
Tassos
Δημοσιεύσεις: 384
Εγγραφή: 13 Ιούλ 2010, 20:26

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από Tassos »

athanatos έγραψε:"Διότι οι Ευρωπαίοι ξέρουν Eλληνικά. Τα σπουδάζουν. Και βλέπουν ότι εμείς δεν τα ξέρουμε πια. Και κουνάνε το κεφάλι τους και λένε τι αίσχη είναι αυτά που κάνατε με τη γλώσσα σας. Κατήργησαν οι Γάλλοι το πολυτονικό τους; Οι Άγγλοι τη δασεία, το h; Όχι. Έχουν ένα σωρό σύμφωνα που δεν προφέρονται. Γιατί αυτοί ξέρουν πως η γλώσσα είναι η πνευματική τους ρίζα. Ο πολιτισμός τους. Εάν χαθεί, χάθηκαν".

Οι Γάλλοι, όπως μπορούν να επιβεβαιώσουν οι υπόλοιποι γαλλόφωνοι του odigein, έχουν κάνει μια αναμόρφωση της ορθογραφίας του φέρνοντας την ορθογραφία πιο κοντά στον τρόπο που προφέρεται πια η λέξη - καθώς εκεί οι τόνοι επιδρούν στην προφορά. Η περιβόητη "μεταβολή του 1990" προκάλεσε πολλές αντιδράσεις καθώς ήταν στο ίδιο πνεύμα με τη δικιά μας του 1981 - δεκτό σε πολύ μικρότερη κλίμακα.

Η προφορά μιας γλώσσας επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Τα σύμφωνα που αναφέρεστε μπορεί να μπήκαν για κοινωνικούς λόγους. Απτό παράδειγμα η λέξη poids (βάρος) προφέρεται πουα το "d" μπήκε για να μην μπορούν εύκολα οι χωρικοί και οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις να γράφουν τη γλώσσα.

Φοβάμαι ότι αν η αλλαγή δεν είχε γίνει το 1981 θα γινόνταν από την κοινωνία όταν έφτανε το email και το internet. Ακόμα και οι Γάλλοι που είναι τόσο υπερήφανοι για τη γλώσσα τους και κρατούσαν τους τύπους μέχρι αηδίας όπως στην εμπορική αλληλογραφία έχουν φτάσει να μιμούνται του αγγλοσάξωνες κόβοντας τις ρήτρες ευγένειας που πάντα έβαζαν στις επιστολές τους.

Οι τόνοι είχαν χάσει το λόγο ύπαρξης - αν και η θεωρεία ότι υπάρχουν ακόμα έχει κάποια βάση και γοητεία. Ετσι είναι πιο σημαντικό να δώσουμε έμφαση στη σωστή χρήση και στην ορθογραφία καθώς η γλώσσα ακολουθεί την εξέλιξη της κοινωνίας.

Τάσος
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από MacPap »

Το πρόβλημα με την γλώσσα δεν είναι οι τόνοι είναι ο συνεχής εκφυλισμός της λόγω απλουστεύσεως του γραπτού λόγου με το σκοπό δήθεν να μοιάσει στον προφορικό (κάτι που δεν υπήρξε ποτέ).

Κάνοντας αυτό και καταργώντας επί παραδείγματι την μετοχή των ρημάτων καταφέραμε να μην μπορούμε να πούμε μονολεκτικά αυτό που κάποτε ήταν αυτονόητο.

"Ο οδηγών" = αυτός που οδηγεί κατ επανάληψη η αυτός που οδηγεί κατά της διάρκεια της οδήγησης
"Ο οδηγήσας" = αυτός που οδήγησε ή έχει οδηγήσει

Ανατρέχουμε δηλαδή σε περιφραστικές επεξηγήσεις εννοιών εκεί που κάποτε μια λέξη αρκούσε.

Έχουμε φτάσει πρακτικά να έχει καταργηθεί ο συγκριτικός και υπερθετικός βαθμός των επιθέτων.

Πιο όμορφος αντί ομορφότερος, πιο ποιοτικός αντί ποιοτικότερος
Πάρα πολύ πιο όμορφος αντί ομορφότατος. πάρα πολύ ποιοτικός αντί ποιοτικότατος

Αυτή η εκφύλιση της γλώσσας είναι το κακό και όχι η ανυπαρξία τόνων. Αυτό από μόνο του είναι απλώς το αποτέλεσμα του πρώτου. Η κατάργηση της Καθαρεύουσας ως μορφή του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια κατάργηση της δεξαμενής δομών και λέξεων της γλώσσας, ήταν το μεγάλο λάθος.

Δυστυχώς κατεβάζοντας για άλλη μια φορά τον πήχη γίναμε ΚΑΙ σε γλωσσικό επίπεδο φτωχότεροι.

Φιλικά Κώστας
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από enias »

Τον "καλυτερότερο" που βγήκε πρίν απο κάτι χρόνια απο μια διαφήμιση στην τηλεόραση, τον ξέρετε; :lol:
Αινείας
Tassos
Δημοσιεύσεις: 384
Εγγραφή: 13 Ιούλ 2010, 20:26

Re: Η ελληνική γλώσσα

Δημοσίευση από Tassos »

Λυπάμαι αλλά και έτσι εξελίσσεται η γλώσσα.

Τάσος
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ότι περισσεύει...”