EDR. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Ότι άλλη τεχνολογία θα αλλάξει τη ζωή μας και δεν το ξέρουμε...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6654
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

EDR. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Δημοσίευση από MacPap »

Πολύ συζήτηση γίνεται τελευταία για τις συσκευές ελέγχου που ενδέχεται να τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα που θα οδηγούμε στο μέλλον. Μήπως τα πράγματα είναι χειρότερα απ ότι εμφανίζονται ή μήπως τελικά πρέπει να πάψουμε να φοβόμαστε την τεχνολογία?

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος (Κ.Δ.Σ)
τα λεγόμενα EDRs (Event Data Recorders) είναι ηλεκτρονικές συσκευές που καταγράφουν τα δεδομένα μίας πρόσκρουσης λίγα δευτερόλεπτα πριν, κατά και μετά από αυτή. Κάτι σαν το "μαύρο κουτί" που διαθέτουν τα αεροπλάνα. Η καταγραφή γίνεται σε μια ηλεκτρονική επανεγγράψιμη μνήμη (EEPROM) παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στα γνωστά μας Flashακια ή USB Sticks.

Εικόνα

Το Ιστορικό
Οι συσκευές που σε ένα αυτοκίνητο θα καταγράφουν τα δεδομένα από μια πρόσκρουση ή από ένα ατύχημα δεν είναι καινούργιο πράγμα. Σαν ιδέα υπάρχουν από το 1974 όταν τα πρώτα αυτοκίνητα εξοπλίστηκαν με αισθητήρες (sensors) για τους αερόσακους που διέθεταν. Μόλις όμως το 1999 η General Motors (GM) αναβάθμισε αυτούς τους αισθητήρες έτσι ώστε να μπορούν να καταγράφουν τα στοιχεία που συνέλεγαν. Η συνέχεια ήταν επιταχυνόμενη και το 2005 υπολογίζεται πως πάνω από το 65% των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στις ΗΠΑ διέθεταν κάποια τέτοια συσκευή προεγκατεστημένη ενώ εκτιμάται πως το 2010 το ποσοστό αυτό θα πλησιάζει το 80%. Τα στοιχεία δε που συλλέγονται από το σύστημα αποτελούν αποδείξεις για την Αμερικανική δικαιοσύνη. Τέλος από το 2013 όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ και τον Καναδά θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα Κ.Δ.Σ (article NHTSA 49CFR part 563) ενώ όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεωθούν να ακολουθούν τις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές για την καταγραφή των ίδιων στοιχείων.

Τι καταγράφεται από το σύστημα
Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος καταγράφουν δεδομένα όπως την ταχύτητα και τις επιταχύνσεις πλευρικές και μη του αυτοκινήτου, στροφές του κινητήρα, πόσο πατημένο ήταν το πεντάλ του γκαζιού, αν χρησιμοποιήθηκαν τα φρένα και πόσο δυνατά, αν ο οδηγός και οι συνεπιβάτες φορούσαν ζώνη ασφαλείας, ποια φώτα ήταν αναμμένα αν τα συστήματα υποβοήθησης (ABS, ESP κλπ) ήταν εν λειτουργία και λειτούργησαν και σε ποιο βαθμό. Στην Ευρώπη τα συστήματα αυτά μπορούν να διαβαστούν επίσημα μόνο από την αστυνομία της Ολλανδίας.

Τι ισχύει και τι προβλέπεται να ισχύσει άμεσα στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη ακόμα δεν είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος χωρίς όμως κάτι τέτοιο να απαγορεύεται, Επίσης μολονότι υπάρχει σημαντική πίεση από τις εταιρείες τηλεματικής για την υποχρεωτική χρήση τέτοιων συστημάτων δεν υπάρχει τέτοια σκέψη ούτε για το άμεσο μέλλον (Πρόγραμμα Veronica I + II με προυπολογισμό 3 εκατ. Ευρώ).
Όμως από το 2014 (με αναβολή από το 2009 που πρωτοπροτάθηκε) τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα διαθέτουν υποχρεωτικά ένα σύστημα "e-call" ένα σύστημα δηλαδή το οποίο σε περίπτωση ατυχήματος θα ειδοποιεί το 112 στέλνοντας τις συντεταγμένες και τον αριθμό του οχήματος μέσω SMS ενώ θα επιτρέπει την επικοινωνία με φωνή μεταξύ του οχήματος και του πλησιέστερου σταθμού ασφαλείας. Η ύπαρξη βέβαια ενός τέτοιου συστήματος προϋποθέτει ένα δίκτυο το οποίο κανείς δεν γνωρίζει τι χρήση μπορεί να έχει μελλοντικά. Από συμβουλές πλοήγησης μέχρι πληροφορίες για την κίνηση περνώντας από τον έλεγχο της κυκλοφορίας.

Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον
Μελλοντικά αναμένεται με τα αυτοκίνητα να γίνονται πιο "έξυπνα" να συνδυάζονται αυτές οι πληροφορίες με άλλες από συστήματα GPS και να στέλνουν ένα σήμα SOS σε περίπτωση μηχανικής βλάβης ή αδυναμίας ελέγχου να ειδοποιούν τα παράπλευρα οχήματα για την κίνησή μας και να αποφεύγονται έτσι πολλά ατυχήματα. Επίσης είναι πολύ πιθανό σύντομα να χρησιμοποιηθούν όλα αυτά τα συστήματα και για την αυτόματη πληρωμή διοδίων με κόστος ανα χιλιόμετρο χρήσης.

Προσωπικά αν και κατανοώ τις χρήσιμες δυνατότητες όλων αυτών των συστημάτων ελέγχου και πρόληψης με ενοχλεί κάθε απόπειρα συγκεντρωτικής συλλογής πληροφοριών προσωπικού ή άλλου χαρακτήρα. Στα χέρια επιτηδείων ή κακόβουλων μπορούν να εξελιχθούν σε ένα άκρως επικίνδυνο όπλο.

Αυτά και τα συμπεράσματα δικά σας…

Φιλικά Κώστας

Πηγές:
Γραφείο Πληροφόρησης Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων,
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA),
Collision Safety Institute San Diego,
Tοποθέτηση του Camiel Eurlings (Ολανδού Υπουργού μεταφορών),
Συνέντευξη Peter Schaar στην ADAC,
Veronica Ι Report,
Veronica ΙI Report,
Black Box for Cars? Why NOT! (Forbes),
EU proposes black boxes for cars (by David Millward),
EU may recommend black box recorders for cars (By Michael Conroy).


Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4893
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: EDRs. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Ἔχω ἐκφραστεῖ προσφάτως.
viewtopic.php?p=3354#p3354

Ἔρχεται τὸ 1984. Ἀλλὰ ὑπάρχει και ἡ θετικὴ πλευρά. Μὲ τόσα ζώα τὰ ὁποία ὄταν πιάνουν τιμόνι κάνουν ὄτι γουστάρουν, ὄτι βολεύει χωρὶς νὰ σέβονται τοῦς ἄλλους τότε χρειάζεται καὶ ὀ ῥουφιάνος.
Ἰστότοπος κοινωνικῆς δικτυώσεως γιὰ Ἕλληνες, χωρὶς νεοταξίτικη λογοκρισία, χωρὶς ὀρθοπολιτικὴ ἠλιθιότητα.
https://hellasbook.gr/
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: EDRs. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Δημοσίευση από enias »

Haridimos έγραψε:Ἔχω ἐκφραστεῖ προσφάτως.
viewtopic.php?p=3354#p3354

Ἔρχεται τὸ 1984.
Αυτό, με το 1984, δεν το 'πιασα... ούτε εδω, ούτε και στο άλλο ποστ. :?
Αινείας
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4893
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: EDRs. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Big Brother, 1984
Ἀπάντησα ἀλλοῦ προκειμένου νὰ μὴν βγοῦμε ἐκτὸς θέματος.
Ἰστότοπος κοινωνικῆς δικτυώσεως γιὰ Ἕλληνες, χωρὶς νεοταξίτικη λογοκρισία, χωρὶς ὀρθοπολιτικὴ ἠλιθιότητα.
https://hellasbook.gr/
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6654
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: EDR. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...

Δημοσίευση από MacPap »

Εξελίξεις σχετικά με τα EDR (Event Data Recorder, Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντων)

Εικόνα

σχετικά με την υποχρεωτικό εξοπλισμό των οχημάτων με συστήματα EDR (Event Data Recorder μτφ. Καταγραφέα Δεδομένων Συμβάντων)
Όπως ειχαμε αναφέρει στην προγενέστερη δημοσίευση τα συστήματα EDR θα ηταν υποχρεωτικά κάποια στιγμη στο μέλλον.
Αυτή η στιγμή εφτασε.

Από τον Ιούλιο του 2024, όλα τα νέα επιβατικά οχήματα που θα εγγράφονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με Καταγραφέα Δεδομένων Συμβάντων (EDR = Event Data Recorder). Αυτό επισημαίνεται στηνκοινοτική οδηγία (EU) 2022/545
Ως γνωστόν, η συσκευή αυτή αποθηκεύει πολυάριθμα δεδομένα του οχήματος. Σε περίπτωση ατυχήματος, οι εμπειρογνώμονες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτά τα δεδομένα, για να εξαγάγουν σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με την πορεία των εμπλεκομένων οχημάτων και τα αίτια της σύγκρουσης.

Παρόμοια με τα γνωστά "μαύρα κουτιά" που βοηθούν τους ειδικούς να αξιολογήσουν τις αιτίες σε περίπτωση αεροπορικών δυστυχημάτων, τα EDR (Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντων) προορίζονται να καταγράφουν και να αποθηκεύουν δεδομένα από τους εγκατεστημένους αισθητήρες στα οχήματα, πριν, κατά τη διάρκεια και, σε ορισμένες περιπτώσεις, μετά από ένα ατύχημα. Ετσι βοηθούν τις ασφαλιστικές εταιρείες και, εάν είναι απαραίτητο, την δικαιοσύνη, να αναλύσουν το συμβάν. Οι κατασκευαστές οχημάτων μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα αυτά για να βελτιώσουν την ασφάλεια των οχημάτων.

Η απαίτηση για την εγκατάσταση των EDR βασίζεται στον Κανονισμό Αρ. 160 του ΟΗΕ, ο οποίος ενσωματώνεται στη νομοθεσία από κυβερνητικές αρχές, καθώς και διακρατικούς οργανισμούς όπως η ΕΕ.
Αυτός ο κανονισμός ισχύει εδώ και καιρό.
Ετσι από τις 6 Ιουλίου 2022, όλοι οι νέοι σχεδιασμοί οχημάτων πρέπει να περιλαμβάνουν έναν τέτοιο καταγραφέα.
Ενώ από τις 7 Ιουλίου 2024, όχι μόνο τα νέα σχεδιασμένα, αλλά όλα τα νέα αδειοδοτούμενα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα αναλόγως.
Ας σημειωθεί πως από τον σχεδιασμό του, το EDR είναι συνήθως ενσωματωμένο στην μονάδα ελέγχου των αερόσακων.

Οωπς εχουμε πει Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντων καταγράφουν συνεχώς πολλαπλά δεδομένα του οχήματος. Ωστόσο, αυτά τα δεδομένα αποθηκεύονται μόνιμα μόνο όταν οι αντίστοιχοι αισθητήρες, καταγράψουν ένα ατύχημα ή ασυνήθιστες συνθήκες οδήγησης, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ατύχημα.
Λόγοι ενεργοποίησης, μπορεί να είναι η απότομη επιτάχυνση, στις διαμήκεις και πλευρικές κατευθύνσεις ή η ενεργοποίηση των προεντατήρων στις ζώνες ασφαλείας ή η ενεργοποίηση των αερόσακων.
Σε μια τέτοια περίπτωση, τα καταγεγραμμένα δεδομένα διάρκειας 300 χιλιοστών του δευτερολέπτου πριν και μετά το γεγονός ενεργοποίησης, αποθηκεύονται μόνιμα.

Καταγράφονται και, εάν είναι απαραίτητο, αποθηκεύονται τρεις κατηγορίες δεδομένων:
- πληροφορίες δυναμικής του οχήματος πριν από τη σύγκρουση,
- μετά τη σύγκρουση και
- πληροφορίες συστήματος συγκράτησης.

Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει:
- την ταχύτητα του οχήματος,
- την θέση του πεντάλ επιτάχυνσης (γκάζι),
- την κατάσταση των φρένων,
- τις στροφές του κινητήρα,
- την δραστηριότητα ABS
- τον έλεγχο σταθερότητας του οχήματος
- την γωνία του τιμονιού.

Καταγράφεται επίσης ο κύκλος ανάφλεξης κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης.
Οι πληροφορίες για τη δυναμική του οχήματος περιλαμβάνουν την αλλαγή της ταχύτητας με την πάροδο του χρόνου (δέλτα V) στους διαμήκεις και πλευρικούς άξονες και το προκύπτουν διάνυσμα επιτάχυνσης.

Οι πληροφορίες συστήματος συγκράτησης περιλαμβάνουν
- την κατάσταση ζώνης ασφαλείας των επιβατών,
- την κατάσταση λειτουργίας της ενδεικτικής λυχνίας αερόσακου
- τους χρόνους ανάπτυξης των διαφόρων αερόσακων
- τους χρόνους ανάπτυξης των προ-εντατήρων ζωνών ασφαλείας, ξεχωριστά για τον οδηγό και τους επιβάτες.

Για να διαβάσουν αυτά τα δεδομένα, οι ειδικοί θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στον Καταγραφέα Δεδομένων Συμβάντων μέσω της διεπαφής OBD. Κατά κανόνα, κάτι τέτοιο θα συντελείται στο πλαίσιο της ανάκρισης, για να διευκρινιστούν οι συνθήκες του ατυχήματος. Επειδή τα δεδομένα που αποθηκεύονται εντός της ΕΕ, υπόκεινται στον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), η πρόσβαση στο EDR υπόκειται σε αυστηρούς περιορισμούς και συνήθως θα απαιτεί δικαστική εντολή.

MacPap

Το πλήρες κείμενο της κοινοτικής οδηγίας θα το βρείτε εδώ:
"COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2022/545"

Τον κανονισμό Αρ. 160 του ΟΗΕ θα τον βρείτε εδώ:
"Κανονισμός αριθ. 160 του ΟΗΕ"
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Αλλες νέες τεχνολογίες...”