Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Χώρος συζητήσεων που αφορούν Νομικά & Διαδικαστικά θέματα...
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Johnny έγραψε:Εγώ πάλι θα ρωτήσω τους χρήστες των οδών πού εχουν διόδια. Τους υποχρεώνει κανείς να χρησιμοποιούν τους συγκεκριμένους δρόμους, εκτός εξαιρέσεων και να μην χρησιμοποιούν τις παρακάμψεις που υπάρχουν σε ολη την Ελλάδα;
Γιὰ πὲς μου ἐναλλακτικὴ διαδομὴ γιὰ Κόρινθο-Πάτρα. Δὲν εἴμαστε στὴν Ἰταλία οὖτε στὴν Γερμανία.

Johnny έγραψε:Οπως προανέφερα '' εκτός εξαιρέσεων'' θα ηταν πιο ευκολα τα πράγματα εαν ειχε προβλευτεί η εντοπιότητα και η σχετική εκπτωση σε οσους μένουν πλησίων διοδίων ειδικά εκτός Αττικής και εαν επέλεγαν την χρήση της οδού και των διοδίων για να πάνε στην εργασία τους και υποχρεωτικά παρεμβάλεται σταθμός διοδίων, ειδικά στις '' πρώην Εθνικές Οδούς'' τώρα ''ιδιωτικής διαχείρησης οδούς'' να ειχαν διαφορετική μεταχείρηση απο αυτούς που επιλέγουν την διέλευση λόγω ταξιδιου, βόλτας και για οποιοδήποτε λόγο ''οχι καθημερηνό''.
Αὐτὸ εἶναι ἕνα ξεχωριστὸ κεφάλαιο.
Johnny έγραψε:Εξαίρεση η Αττική Οδός διότι εκεί δεν ακούω κανένα παράπονο και αντί για 15 λεπτα να διανύσεις 40 - 50χλμ εκτός Αττικής οδού κάνεις 1 ώρα +
Κάθε μέρα πληρώνω μιὰ διέλευση στὴν περιφερειακὴ Ὑμηττοῦ. Γλυτώνω φανάρια καὶ μποτιλιάρισμα. Μὲ ἄλλα λόγια πληρώνω μεν ἀλλὰ ἔχω νὰ λαμβάνω κάτι σὲ ἀντάλλαγμα.

Πληρώνοντας στὴν Κορίνθου-Πατρῶν τὶ λαμβάνεις;


οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από enias »

Haridimos έγραψε:Πληρώνοντας στὴν Κορίνθου-Πατρῶν τὶ λαμβάνεις;
Το εκβιαστικό νταβατζιλίκι για να μήν πας απο τον παλιό και κάνεις 4 ώρες απο Αθήνα έως Πάτρα.
xrisa έγραψε:Επειδή έχω δυο πομποδεκτες ξέρω ότι στα Μαλγαρα και σε τρεις σταθμούς πριν και μετά την Αθήνα πληρώνω με TEO-PASS στα υπόλοιπα της ΕΟ Θεσσαλονίκης -Αθηνών με e-way
Το οτι πληρώνεις με ΤΕΟ-pass δεν σημαίνει οτι τα διόδια τα καρπώνεται το κράτος, ακόμα και αν είναι το ίδιο που τα εισπράττει.
Αινείας
nnikos
Δημοσιεύσεις: 48
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 17:30
Επικοινωνία:

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από nnikos »

αγαπητοί μου φίλοι

δυστυχώς η ανάθεση της διαχείρισης των δρόμων σε ιδιωτικές εταιρείες και η είσπραξη από αυτές ανάλογου αντίτιμου για τη χρήση τους, αποτελούν πλέον νόμο του κράτους.
Όλοι οι πολίτες του κράτους, όπως και οι επισκέπτες σε αυτό είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν τους νόμους του.

ΔΗΛΑΔΗ! αν δεν πληρώσεις αντίτιμο διοδίων είσαι παράνομος (ουσιαστικά κλέβεις).

στο Ελληνικό κράτος υπάρχουν τρεις εξουσίες:
Η Νομοθετική (οι 300 της βουλής)
Η εκτελεστική (αστυνομία, τροχαία, λιμενικό κλπ)
Η δικαστική.

Αφού κλέβεις λοιπόν είναι υποχρεωμένη η ΕΛ.ΑΣ. ή το δικαστήριο να σε τιμωρήσει κατάλληλα.
Στη νομοθεσία που προαναφέρθηκα αναφέρεται και τρόπος είσπραξης στους μη πληρωτές διοδίων μέσω της οικονομικής εφορίας.
Ορθώς λοιπόν η ΕΛ.ΑΣ. είναι υποχρεωμένη κάθε φορά που καλείται να βεβαιώνει τη παράβαση με ανταλλαγή στοιχείων.
Πιστεύω ότι η άρνησή της για μόνιμη τοποθέτηση οργάνου στα διόδια έχει να κάνει περισσότερο με την έλλειψη προσωπικού. Επιπρόσθετα συμφωνώ ότι δεν απαιτείται η παρουσία της αφού υπάλληλος των διοδίων μπορεί να κρατήσει τα στοιχεία του παραβάτη (ο αριθμός κυκλοφορίας αρκεί) και να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία.

Αυτά για να μην σας κουράζω άλλο.
Think don't drink!
sefis
Δημοσιεύσεις: 16
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2010, 07:57

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από sefis »

enias έγραψε:
xrisa έγραψε:Επειδή έχω δυο πομποδεκτες ξέρω ότι στα Μαλγαρα και σε τρεις σταθμούς πριν και μετά την Αθήνα πληρώνω με TEO-PASS στα υπόλοιπα της ΕΟ Θεσσαλονίκης -Αθηνών με e-way
Το οτι πληρώνεις με ΤΕΟ-pass δεν σημαίνει οτι τα διόδια τα καρπώνεται το κράτος, ακόμα και αν είναι το ίδιο που τα εισπράττει.
Οταν πληρωνεις σε ΤΕΟ τα χρηματα πανε στο κρατος.Το ασχημο ομως ειναι οτι δεν επιστρεφονται ολα για την συντηρηση του οδικου δικτυου οπως θα επρεπε (απλα να μην ξεχναμε οτι οδικο δικτυο ειναι και οι επαρχιακοι δρομοι και οχι μονο η εθνικη οδος και ετσι ενα μερος απο τις εισπραξεις των ΤΕΟ παει και για συντηριση του επαρχιακου οδικου δικτυου). Για παραδειγμα η εταιρια Αυτοκινητοδρομος Αιγαιου εχει αναλαβει το τμημα Μαλλιακος-Κλειδι Ημαθιας και ετσι τα διοδια των Μαλγαρων που ειναι ποιο πανω ανηκουνε στο ΤΕΟ οπως ομως ανηκει και η συντηρηση του συγκεκριμενου τμηματος της Ε.Ο
nnikos έγραψε:Πιστεύω ότι η άρνησή της για μόνιμη τοποθέτηση οργάνου στα διόδια έχει να κάνει περισσότερο με την έλλειψη προσωπικού.
καταρχην χαιρομαι πολυ που σε ξαναβρισκω και μαλισα χτες το βραδι ειχα κουβεντα και σε ανεφερα :D
Σχολιαζοντας αυτο που εγραψες, περα απο την ελειψη προσωπικου, υπαρχει και το οτι τα διοδια τα εχει ιδιωτικη εταιρια και φανταζομαι οτι το κρατος ή η ΕΛ.ΑΣ δεν εχει καμια ορεξη να εχει εξω απο μια ιδιωτικη εταιρια επι 24 βαση αστυνομικο.Τοτε θα ζητησουνε αστυνομικο πολλες ιδιωτικες εταιριες οπως οι τραπεζες,καζινα και αλλες μεγαλες εταιριες.
Ειναι μεγαλο θεμα γιατι να υπαρχει καποιος αστυνομικος να προστατευει προληπτικα το συμφερων της εταιριας. Οταν γινει παραβαση τοτε να δωσει η εταιρια τα στοιχεια και να καταθεση μηνυση.Ασε που στα ιδιωτικα διοδια υπαρχουνε μπαρες οι οποιες ανηγουνε μονο οταν πληρωσεις :evil:
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από rasPUTIN »

thanos έγραψε:αληθεύει αυτό που γράφτηκε, οτι στον νέο υπό ετοιμασία ΚΟΚ, θα υπάρχει σχετικό αρθρο συμφωνα με το οποίο ο οδηγός θα υποχρεούται να πληρώνει διόδια, καλύπτοντας έτσι το νομικό κενό που υπάρχει σήμερα;
Νὰ πληρώνει ὁ ὀδηγὸς διόδια ἀλλὰ τὰ χρήματα νὰ ἔχουν κάποιο ἀντίκρυσμα.

Γιὰ παράδειγμα, στὴν Ἀττικὴ Ὀδὸ δὲν ἔχει κυματιστὴ ἄσφαλτο. Ἔχει κέντρο ἐλέγχου μὲ φωτεινὲς πινακίδες οἰ ὁποῖες ἐνημέρωνουν: ἀριστερὴ λωρίδα κλειστὴ λόγω ἔργων, ἀτύχημα κλπ

Μποτιλιάρει ἠ ἔξοδος τὴς περιφερειακὴς 'Υμηττοῦ πρὸς ΑΟ καὶ ἀνάβει ἡ στρογγυλὴ πινακίδα ῤίχνοντας τὸ ὄριο στὰ 40χ.α.ω.. Ἔχει φορτηγὰ τύπου βὰν μὲ φωτεινὲς πινακίδες.

Στὴν Κορίνθου Πατρῶν τὶ ἔχει;
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από enias »

Haridimos έγραψε:Στὴν Κορίνθου Πατρῶν τὶ ἔχει;
Πώς δεν έχει; Την ελληνική εκδοχή του γνωστού φιλμ, "Βλέπω το θάνατο σου". Σε τιμή ευκαιρίας των 2,80€. Στα Βιλατζ πληρώνεις 9€ για να δεις το ιδιο έργο. :lol:

Οσον αφορά το άλλο με την κατάργηση των διοδίων, μην το λετε ούτε για πλακα. Αφορμή ψάχνουν να ανεβάζουν παλι το φορο στα καύσιμα και τα χρήματα απο τα διόδια να πάνε κι αυτα για την αποπληρωμή του υπέρογκου δημόσιου χρέους.
Αινείας
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6638
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από MacPap »

Καλώς ήρθες και από μένα φίλε... :D
Μου αρέσει πολύ αυτή η κούβεντα. Στο θέμα μας λοιπόν...
nnikos έγραψε:...Αφού κλέβεις λοιπόν είναι υποχρεωμένη η ΕΛ.ΑΣ. ή το δικαστήριο να σε τιμωρήσει κατάλληλα...
Κατ αρχάς δεν κλέβεις. Κλοπή είναι να πάω στο μανάβικο και να πάρω μια πατάτα. Στα διόδια δεν παίρνω τίποτε. Και όχι μόνο δεν παίρνω αλλά μου ζητήται να ΠΡΟπληρώσω για μία υπηρεσία από την οποία δεν γνωρίζω αν θα μείνω ευχαριστημένος και με την τιμή της οποίας μπορεί να μην συμφωνώ διότι την συμφωνία την έκανε κάποιος ερήμην μου. Ίσως θα ήταν διαφορετικά αν πλήρωνα στην έξοδο. Εκεί θα είχα χρησιμοποιήσει την υπηρεσία πλέον.

Όπως και να έχει το πράγμα πάντως αποτελεί συμφωνία μεταξύ 2 ιδιωτών μίας ιδιωτικής επιχειρήσεως και ενός ιδιώτη. Είναι σαν να μην πληρώσεις τον πάροχό σου στο Internet. Τι θα κάνει θα καλέσει την αστυνομία? Στην χειρότερη περίπτωση θα σου κάνει μήνυση και θα τα βρείτε στα δικαστήρια.

Στα λεωφορεία ξέρει κανείς τι ισχύει ποιος νόμος δηλαδή διέπει όλη αυτή την ιστορία? Και πώς γίνεται αυτό που σου βάζουν πρόστιμο πολλαπλάσιο του εισιτηρίου? Και βέβαια εκεί είναι πάλι το κράτος μέσα ενώ στα πλοία ας πούμε δεν είναι το ίδιο. Δεν ξέρω τι συμβαίνει με τα ΚΤΕΛ.

Έχω την αίσθηση πάντως πως το πράγμα είναι πιο πολύπλοκο απ ότι φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Φιλικά Κώστας
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από enias »

Είναι πολύπλοκο γιατι μπαίνουμε στη χώρο της Νομικής.

Κατ αρχήν δεν υπάρχει πουθενά γραμμένο οτι είναι απαραίτητο να πληρώσεις στο τέλος της υπηρεσίας. Αν ήταν έτσι, όταν η κομμώτρια μου ήταν αφηρημένη και μου έκανε την κόμμωση σκατα μιά φορά τι θα έπρεπε να κάνω; Να της πω δεν μου αρέσει, δεν σε πληρώνω; Δεν παεί έτσι.

Υπάρχουν δύο μέρη που συνάπτουν μια σύμβαση (έστω και σιωπηρή, προφορική, οχι γραπτή) όπου ο κάθε ένας έχει μιά υποχρέωση και μια αξίωση. Ο ένας παρέχει την υπηρεσία και ο άλλος πληρώνει. Ο ενας έχει την αξίωση να του παραχθεί η υπηρεσία και άλλος να πληρωθεί γι αυτό.

Το θέμα ποιότητας για να ισχύει, θα πρέπει να αναφέρεται ρητα στη σύμβαση. Είναι σαν να πω έγω στην κομμώτρια μου οτι αν δεν μου βγάλει το μαλλι τετραγωνισμένο απο πανω όπως το θέλω, δεν θα την πληρώσω. Μπορώ να το κάνω, αλλα και η κομμώτρια όμως έχει το δικαίωμα να αρνηθεί να συνάψει τη σύμβαση. Εγώ δεν έχω το δικαίωμα να την υποχρεώσω να συνάψει τη σύμβαση με τους όρους που θέλω έγω, ακομα και αν ήταν η μόνη κομμώτρια σε ένα ορεινό χωριό ή ένα ξερονήσι.

Το ίδιο λοιπόν ισχύει και με το δρόμο. Κάνεις δεν σε υποχρεώνει να τον χρησιμοποιήσεις. Η σύμβαση χρήσης είναι σιωπηρή. Αυτο σημαίνει οτι απο τη στιγμή που τη δέχεσαι, δεν τίθεται θέμα αν σου άρεσε ή οχι, απλα γιατι δεν προβλεπεται απο τη σύμβαση χρήσης του δρόμου. Το να αξιώνεις να περάσεις χωρίς να πληρώσεις, αυτο σημαίνει αθέτηση υποχρέωσης απο μέρους σου και η άλλη πλεύρα μπορεί να αξιώσει την εκπλήρωση της δια της νόμιμης οδου. Η νόμιμη οδός είναι η δικαστική αγωγή. Το να δημιουργήσεις φασαρίες όμως στο χώρο των διοδίων (τσαμπουκάδες, ανοιξε μου να περάσω κτλ), τοτε παραβαίνεις πλεον τον ποινικό κώδικα όποτε και πλεόν έχει το λογο η αστυνομία. Ειναι σαν να μπουκάρω στο κομμωτηριο και να φωνάζω και να κάνω τσαμπουκάδες στην κομμωτρια.

Βλέπετε ποσο γελοίο σας φαίνεται το παράδειγμα με το κομμωτήριο; Το αλλο δεν σας φαίνεται τόσο γελοίο γιατι μέχρι πριν απο μερικά χρόνια θεωρούνταν δημόσιο αγαθο για το οποίο πληρώναμε ενα συμβολικό σχεδόν ποσο, και είχαμε να κάνουμε με το κράτος, το οποίο μας δημιουργούσε ένα δέος οτι επρόκειτο για ποινικο αδίκημα να μην πληρώσουμε. Πολυ περισσότερο οταν τα χαρτάκια απο πίσω (δεκαετια 80) έγραφαν οτι πρέπει να τα κρατάμε για ολη την διαδρομή μήπως ελεγχθούμε απο την τροχαία αν τα πληρώσαμε! Οι μεγαλύτεροι το θυμούνται.

Στα λεωφορεία πάλι, ισχύει το ίδιο. Έχουμε να κανουμε με μια Ανώνυμη Εταιρία της οποία όλες τις μετοχές της έχει το κράτος. Προσοχή! Εδω έχουμε να κάνουμε με το κράτος-επιχειρηματία. Ισχύει και πάλι ο αστικός κώδικας. Δεν το γνωρίζω, αλλα η επιβολή προστίμου, υποθέτω οτι θα προβλέπεται απο τη σύμβαση (σιωπηρή και πάλι) που συνάπτουμε με την εταιρία ως ποινική ρήτρα για τη μη εκπλήρωση της υποχρέωσης. Δεν υπάρχει ποινικό αδίκημα πουθενά. Δεν γνωρίζω βέβαια τι γίνεται κατόπιν γιατι δεν με έχουν πιάσει ποτε χωρίς εισητήριο ούτε γνώστο μου που να το έχει τραβήξει να δεί που θα φτάσει. Κανονικα θα έπρεπε να πηγαίνει δικαστήριο έκτος αν υπάρχουν ειδικές διατάξεις στη σύμβαση που να επιτρέπουν να εισπραχθεί κατ ευθείαν πχ απο την εφορία. Αλλα πάλι ποιός το πιστοποιεί αυτό; Πολίτης δεν γίνεται. Αν όμως ομολογήσεις ενώπιον αστυνομικού τότε ίσως με κάποιες διατάξεις να γίνεται άμεσα εκτελεστή η αξίωση είσπραξης της ποινικής ρήτρας και έτσι ενδεχομένως θα μπορούσε να εισπραχθεί αναγκαστικά με τις διατάξεις που ισχύουν για τα χρέη προς ιδιώτες (κατάσχεση περιουσιακων στοιχείων κτλ).

Το χρήσιμο πάντως θα ήταν να δούμε τα κείμενα απο αυτές τις συμβάσεις, που αν και είναι σιωπηρές, αυτά σίγουρα καπου υπάρχουν στη νομική υπηρεσία της κάθε εταιρίας.
Αινείας
enias
Δημοσιεύσεις: 2050
Εγγραφή: 10 Ιούλ 2010, 16:46

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από enias »

sefis έγραψε:Οταν πληρωνεις σε ΤΕΟ τα χρηματα πανε στο κρατος.
Και επιστρέφονται για τα χρέη του κράτους προς την εταιρία που δεν της δίνει μια απο τα ταμεία του (λες και δίνει και σε κανεναν άλλον!). Το ίδιο πράγμα λεμε.
Αινείας
sefis
Δημοσιεύσεις: 16
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2010, 07:57

Re: Διοδια: Διαφωνία υπουργείου Μεταφορών-ΕΛ.ΑΣ.

Δημοσίευση από sefis »

enias έγραψε:
sefis έγραψε:Οταν πληρωνεις σε ΤΕΟ τα χρηματα πανε στο κρατος.
Και επιστρέφονται για τα χρέη του κράτους προς την εταιρία που δεν της δίνει μια απο τα ταμεία του (λες και δίνει και σε κανεναν άλλον!): http://www.aegeanmotorway.gr/tolls.html
Το ίδιο πράγμα λέμε.
Οπα!!!
Να βαλουμε λιγο τα πραγματα μη την σειρα.
Οι εταιριες εχουνε παρει την εκμεταλευση των διοδιων για εργα που θα κατασκευαστουνε και αυτη τη στιγμη δεν υπαρχουνε

Οταν εγω παω θεσσαλονικη και χρησημοποιω την Ε.Ο πληρωνω πανακριβα διοδια στον Αυτοκινητοδρομο Αιγαιου διοτι εκμεταλευται το τμημα Μαλιακοσ-Κλειδι Ημαθιας,εργο που δεν το κατασκευασε η εταιρια αλλα το Ελληνικο κρατος με συγχρηματοδοτηση της ΕΕ και οι οδηγοι αυτη την στιγμη πληρωνουνε διοδια για ενα εργο που θα γινειδηλ τις συραγκες των τεμπων. Αυτο το πραγμα ο Αρης Σταθακηςτο θεωρησε παραλογο καποτε σε μια συζητηση που ειχαμε απο κοντα.

Και γιατι να της δωσει της εταιριας το κρατος χρηματα απο τα ταμεια του??? Της εχει δωσει για εκμεταλευση 230 χιλ ετοιμου αυτοκινητοδρομου για την κατασκευη του οποιου η εταιρια δεν ειχε βαλει 1 ευρω

βαζω παρακατω και ενα αρθρο απο το βημα

* Οι οδηγοί θα καταβάλλουν περισσότερα χρήματα για οδούς που θα ανακατασκευάζονται και θα είναι πιο επικίνδυνες από ό,τι είναι τώρα
Πανάκριβα διόδια σε δρόμους-δολοφόνους
Το ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε τη συμμετοχή του στα έργα να την πληρώσουν οι... πολίτες
ΒΑΣΩ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΟΥ | Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2008


Τα διόδια-φωτιά στους κατ' ευφημισμόν εθνικούς δρόμους, που παραμένουν καρμανιόλες, έχουν εξοργίσει τους οδηγούς, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν... χρυσάφι για να περάσουν από διαδρομές στις οποίες κινδυνεύει κάθε λεπτό η ζωή τους. Οι αντιδράσεις των οδηγών οχημάτων ξεκίνησαν την άνοιξη με την αύξηση της τιμής των διοδίων στο μεγαλύτερο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης και κορυφώθηκαν τις τελευταίες ημέρες, μετά την αύξηση στις τιμές των διοδίων στην εθνική οδό Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, ενός δρόμου που ενοχοποιείται για ρεκόρ τροχαίων ατυχημάτων ειδικά στο δεύτερο τμήμα του, τον διπλής κατεύθυνσης δρόμο μιάμιση λωρίδας κυκλοφορίας χωρίς διαχωριστική νησίδα.

Οι εθνικές οδοί της χώρας παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες για 30 χρόνια, προκειμένου να τις επισκευάσουν ή να τις ανακατασκευάσουν και να τις λειτουργήσουν, αναλαμβάνοντας και τη συντήρησή τους. Τα ακριβά διόδια όμως ισχύουν από την εγκατάσταση των παραχωρησιούχων, η οποία θεωρητικώς σηματοδοτεί και την έναρξη των εργασιών βελτίωσης των δρόμων αυτών, οι οποίες θα ολοκληρωθούν σε έναν χρόνο. Ωστόσο, καθώς τα έργα είτε δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη είτε βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο, οι οδηγοί είναι καταδικασμένοι να πληρώνουν ακριβότερα και περισσότερα διόδια, προτού καν γίνουν οι βελτιώσεις στους οδικούς άξονες.

* Ο ρόλος των εταιρειών

Οι εταιρείες επέβαλαν αυξήσεις προτού ολοκληρωθούν τα έργα ακριβώς για να γίνουν τα έργα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για πολιτική επιλογή του ελληνικού κράτους, το οποίο για να εξασφαλίσει την οικονομική συμμετοχή του στη μετατροπή των εθνικών οδών της χώρας σε αυτοκινητοδρόμους έκρινε ότι αυτά τα χρήματα θα έπρεπε να καταβληθούν από τους πολίτες μέσω των διοδίων και όχι από κάποιο κρατικό κονδύλιο. Η απόφαση ελήφθη προκειμένου το ελληνικό Δημόσιο να προχωρήσει στη μετατροπή των εθνικών οδών της χώρας σε αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή σε ασφαλείς δρόμους για την κυκλοφορία των οχημάτων, κάτι που αναμένεται να επιτευχθεί περί το 2012! Για τον σκοπό αυτόν υπήρξε μάλιστα ειδική πρόβλεψη στις συμβάσεις παραχώρησης που υπεγράφησαν μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και των ιδιωτών-παραχωρησιούχων, τις οποίες ψήφισε η ελληνική Βουλή και αποτελούν πλέον νόμους του κράτους.

Ως τότε οι οδηγοί θα πληρώνουν ακριβά διόδια, σε δρόμους οι οποίοι θα ανακατασκευάζονται, δηλαδή θα είναι πιο επικίνδυνοι από ό,τι είναι τώρα, αφού θα εκτελούνται έργα. Επιπλέον κάθε Πρωτοχρονιά οι τιμές των διοδίων θα ακριβαίνουν, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης, ακολουθώντας την τιμαριθμική αναπροσαρμογή, ώσπου να φθάσουν τα 0,040 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο σε τιμές 2006, που θα είναι και η τελική τιμή των διοδίων στους νέους αυτοκινητοδρόμους. Αυτό σημαίνει ότι το 2012, για παράδειγμα, οι τιμές των διοδίων ανά χιλιόμετρο θα είναι πολύ ακριβότερες από τα 0,040 λεπτά του ευρώ, αφού ήδη σήμερα, εν έτει 2008, η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε 0,057 λεπτά του ευρώ.

* Αυξάνονται οι σταθμοί

Παράλληλα προετοιμάζεται ο υπερδιπλασιασμός των σταθμών διοδίων, με τη δημιουργία νέων, αλλά και με τη μετατροπή της πλειονότητας των υπαρχόντων σε σταθμούς είσπραξης διοδίων και από τις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, ενώ σήμερα σε αρκετούς σταθμούς εισπράττονται διόδια μόνο από τη μία κατεύθυνση.

Το αναμενόμενο ύψος των διοδίων επιβεβαιώνεται και από τις υψηλές τιμές που ισχύουν στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», η οποία κατασκευάστηκε και λειτουργεί με τη μέθοδο της παραχώρησης.

Εκεί για τη διέλευση ενός ΙΧ αυτοκινήτου ο οδηγός πληρώνει διόδιο ύψους 11,20 ευρώ. Οι τιμές αναπροσαρμόζονται κάθε νέο έτος λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Η άμεση παραχώρηση των διοδίων στους ιδιώτες αποτελεί τρόπο χρηματοδότησης των έργων. Από τα έσοδα των διοδίων ποσοστό άνω του 50% επιστρέφεται στο Δημόσιο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη χρηματοδότηση άλλων έργων.

Την αντίθεσή τους προς την πρακτική που επελέγη για τη μετατροπή των εθνικών οδών σε αυτοκινητοδρόμους έχουν εκφράσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, κάνοντας λόγο για αυξήσεις-φωτιά σε δρόμους-καρμανιόλες. Την αντίθεσή τους εκφράζουν καθημερινά και οι οδηγοί των οχημάτων που κινούνται στους εθνικούς δρόμους της χώρας.

Οι αυξήσεις που ισχύουν από εφέτος στις τιμές των διοδίων κυμαίνονται από 37% για τα ΙΧ αυτοκίνητα ως και 180% για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα, κάτι που σημαίνει ότι επιβαρύνονται οικονομικά οι μεταφορές προϊόντων και οι επιβαρύνσεις αυτές θα μετακυλιστούν στις τιμές των προϊόντων, πυροδοτώντας την ακρίβεια.
Οι υποχρεώσεις και τα έσοδα των ιδιωτών

Από τις αρχές του έτους άρχισε η είσπραξη των διοδίων από τους ιδιώτες-παραχωρησιούχους, με παράλληλη συρρίκνωση του έργου του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), το οποίο ως τώρα εισέπραττε τα διόδια και συντηρούσε το οδικό δίκτυο. Οι ιδιώτες εκτός την είσπραξη των διοδίων ανέλαβαν και την υποχρέωση της συντήρησης των τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων, που τους παραχωρούνται για 30 χρόνια. Ειδικότερα:

* Για τα 25 χλμ. σηράγγων του ΠΑΘΕ που θα κατασκευάσουν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα οι ιδιώτες θα εισπράττουν τα διόδια στο τμήμα Μαλιακός (Σκάρφεια) - Κλειδί, μήκους 230 χλμ. Αρχισε η είσπραξη των διοδίων από την ανάδοχο κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που ανέλαβε τη μετατροπή του τμήματος σε αυτοκινητόδρομο. Οι τέσσερις σταθμοί διοδίων του τμήματος αυτού λειτουργούν πλέον και από τις δύο κατευθύνσεις, ενώ λειτουργούσαν ανά δύο προς μία κατεύθυνση. Δηλαδή οι οδηγοί πληρώνουν πλέον διόδια τέσσερις φορές ανά κατεύθυνση, αντί για δύο φορές, ενώ αυξήθηκαν και οι τιμές.

* Στους κατασκευαστές της Ιονίας οδού δίδεται προς εκμετάλλευση το τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια. Από τις αρχές Ιανουαρίου 2008 άρχισε η είσπραξη των διοδίων από την ανάδοχο κοινοπραξία Hellenic Autopistas στο τμήμα του ΠΑΘΕ από την Κηφισιά και συγκεκριμένα από τον ανισόπεδο κόμβο Μεταμόρφωσης ως τη Σκάρφεια, μετά τα Καμένα Βούρλα, μήκους περίπου 175 χλμ., και στο τμήμα Σχηματάρι - Χαλκίδα, μήκους 11 χλμ. Και στο τμήμα αυτό αυξήθηκαν οι τιμές των διοδίων.

* Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) δίδεται προς εκμετάλλευση στην ανάδοχο κοινοπραξία Hellenic Autopistas το τμήμα του ΠΑΘΕ από τη Σκάρφεια ως τις Ράχες Φθιώτιδας, μήκους 57 χλμ., που τώρα ανακατασκευάζεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Πρόκειται για το περίφημο φονικό Πέταλο του Μαλιακού.

* Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα επίσης πέρασε στη διαχείριση της αναδόχου κοινοπραξίας Μωρέας, η οποία εισπράττει και τα αυξημένα πλέον διόδια στο Σπαθοβούνι και στη Νεστάνη.

Στους νέους αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή στην Ιονία οδό και στον Ε-65, τα διόδια θα λειτουργήσουν με την ολοκλήρωση των έργων, δηλαδή σε τέσσερα χρόνια, όπως και στην Εγνατία οδό, στην οποία προβλέπονται 13 σταθμοί διοδίων, που θα λειτουργήσουν επίσης με την ολοκλήρωση του έργου. Το Ανώτατο Οριο Διοδίων Τελών υπόκειται σε ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή

tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=75&artid=191337&dt=28/09/2008
Απάντηση

Επιστροφή στο “Συζητήσεις περί Νομικών & Διαδικαστικών Θεμάτων...”