Παράνομα άνευ πινακίδων ηλεκτρικά αυτοκινητα

Χώρος συζητήσεων που αφορούν Νομικά & Διαδικαστικά θέματα...
Απάντηση
marblu
Δημοσιεύσεις: 2
Εγγραφή: 11 Φεβ 2024, 22:14

Παράνομα άνευ πινακίδων ηλεκτρικά αυτοκινητα

Δημοσίευση από marblu »

Αντιμετωπίζω ένα τεράστιο πρόβλημα στην Άνδρο και συγκεκριμένα στην χώρα.
Εκεί λοιπόν κυκλοφορούν τετράτροχα ηλεκτρικά οχήματα τύπου golf cart στο δημοσιο οδικό δίκτυο και ιδιαίτερα στον πεζόδρομο του κάστρου.
Άφθονες οι καταγγελίες παρόλα αυτά η τοπική αστυνομία επιμένει στις απαντήσεις της ότι τα οχήματα αυτά είναι ΕΠΗΟ.
Κάποια βοήθεια;


Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6654
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Παράνομα άνευ πινακίδων ηλεκτρικά αυτοκινητα

Δημοσίευση από MacPap »

marblu έγραψε: 15 Μαρ 2024, 23:55 Αντιμετωπίζω ένα τεράστιο πρόβλημα στην Άνδρο και συγκεκριμένα στην χώρα.
...
Κάποια βοήθεια;
Καλώς ήρθες στις συζητήσεις μας marblu

Αντιλαμβάνομαι το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε και μοιάζει με αυτό που αντιμετωπίζουμε όλοι με αυτά τα οχήματα (Ε.Π.Η.Ο. = Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα), που δεν ξέρεις, από που θα σου πεταχτούν στον δρόμο ή αλλού. Με δεδομένο δε πως ο Έλληνας οδηγός δεν είναι και ο πιο συνετός οδηγός στην Ευρώπη, το πρόβλημα εντείνεται.

Για να έρθουμε στο πρόβλημα σας όμως, πρέπει να πω, πως του έδωσα ιδιαίτερη σημασία και το έψαξα αρκετά.
Ο ΚΟΚ λοιπόν, με τις προσθήκες που τέθηκαν εν ισχύ το 2021, δυστυχώς δεν προβλέπει πινακίδες γι' αυτά τα οχήματα, τα οποία τα αντιμετωπίζει εν πολλοίς ως "εξελιγμένα ποδήλατα" και όχι ως αυτοκινούμενα μηχανοκίνητα, με την έννοια της μοτοσυκλέτας ή του αυτοκινήτου.

Ωστόσο, υπάρχουν άρθρα, τα οποία μπορείτε να εκμεταλλευτείτε, ειδικά σε πεζόδρομους και να "τους κάνετε την ζωή δύσκολη" (αστειεύομαι :lol: ). Οχι εσείς βεβαίως αλλά η τροχαία.

Ας δούμε όμως αρχικά πως ορίζει ο νέος νόμος (βλ. ΚΟΚ) κάποια πράγματα και ιδιαίτερα τα Ε.Π.Η.Ο.
Θα φανεί χρήσιμο στις συζητήσεις που θα έχετε.

Άρθρο 2 Ορισμοί
1. Η κυκλοφορία μεταφορικών ή άλλων χρήσεων μέσων που δεν ορίζονται στην παρ. 2, απαγορεύεται.
2. Για την εφαρμογή του παρόντος Κώδικα νοούνται ως:

- «Ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο.)»:
Το όχημα που κινείται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 858/2018/ΕΕ, του Κανονισμού 168/2013/ΕΕ, της Οδηγίας 2009/48/ΕΚ και της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ.
(Παρατήρηση MacPap: Οι ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ και οι ΟΔΗΓΙΕΣ αυτές αφορούν κανονικά αυτοκίνητα ΚΑΙ ΟΧΙ Ε.Π.Η.Ο.)

Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα:
α) πατίνια (e-scooters),
β) τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards), γ) αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους,
δ) Ε.Π.Η.Ο. που δεν υπάγονται σε κάποια κατηγορία εκ των ανωτέρω, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένα και απλά, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.

Τα Ε.Π.Η.Ο. διακρίνονται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής σε:
- α) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί,
- β) οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα. Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στα επιμέρους άρθρα.

- «Όχημα οδικό»:
Το μεταφορικό ή άλλων χρήσεων μέσο που κινείται στις οδούς και στους χώρους του άρθρου 1 και οδηγείται από πρόσωπο, με εξαίρεση των μέσων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά βρεφών και ατόμων με αναπηρία.
Δεν θεωρούνται ως οδικά οχήματα αυτά που κινούνται επί σιδηροτροχιών, για τα οποία όμως εφαρμόζονται κανόνες κυκλοφορίας του Κώδικα.

- «Όχημα μηχανοκίνητο»:
Το αυτοπροωθούμενο οδικό όχημα, πλην των μοτοποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο.

- «Πεζόδρομος»:
Οδός η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους πεζούς και για είσοδο έξοδο οχημάτων προς και από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, παροδίων ιδιοκτησιών ως και για οχήματα εφοδιασμού ή έκτακτης ανάγκης.

- «Περιοχή ήπιας κυκλοφορίας»:
Περιοχή κατοικίας, που έχει χαρακτηρισθεί και σημανθεί ως περιοχή ήπιας κυκλοφορίας.

- «Ποδήλατο»:
Το όχημα δύο τουλάχιστον τροχών το οποίο κινείται με τη μυϊκή δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορεί να υποβοηθείται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύος 0,25 κιλοβάτ (kW) και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του οχήματος φθάσει τα 25 χλμ./ώρα ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση.

- «Ποδηλατόδρομος»:
Οδός ή τμήμα οδού αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο.

3. Θεωρούνται ως «πεζοί»:
α) τα πρόσωπα που σπρώχνουν ή σύρουν:
- βρεφικά οχήματα,
- καθίσματα ασθενών ή αμαξίδια ατόμων με αναπηρία,
- οποιοδήποτε μικρό όχημα χωρίς κινητήρα ή δίκυκλο ή τρίκυκλο όχημα με κινητήρα, ο οποίος δεν είναι σε λειτουργία,
- ποδήλατα,
β) τα πρόσωπα που κινούνται σε:
- μηχανοκίνητα ή μη, αμαξίδια ασθενών ή ατόμων με αναπηρία όπου η ταχύτητα κίνησής τους δεν ξεπερνά την ταχύτητα του πεζού,
- μη μηχανοκίνητα τροχήλατα καθίσματα, τροχοπέδιλα, τροχοσανίδες και πατίνια όπου η ταχύτητα κίνησής τους δεν ξεπερνά την ταχύτητα του πεζού,

- Ε.Π.Η.Ο. των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα.

-----------

Τώρα που ξέρουμε πως ορίζει ο νόμος τα Ε.Π.Η.Ο. γίνεται σαφές, το πρόβλημα που παρουσιάζεται, όταν κανείς έχει να κάνει, με οδηγούς, που οδηγούν ένα όχημα σαν αυτοκίνητο, εκμεταλλευόμενοι τον νόμο, που το έχει χαρακτηρίσει "κάτι σαν ποδήλατο".

Πάμε όμως καλλίτερα να δούμε τα επιμέρους άρθρα (που έλεγα στην αρχή) τα οποία ίσως, μπορούν να σας βοηθήσουν.

«Άρθρο 20
Όρια ταχύτητας των Ε.Π.Η.Ο.

...
5Α. Για τα Ε.Π.Η.Ο. το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
...
15. Ειδικά για τα Ε.Π.Η.Ο.:
α) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο., κατά παράβαση της περ. α’ της παρ. 5Α, και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40) και εκατό (100) ευρώ, αντίστοιχα,
β) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο. και υπερβαίνει τα 35 χλμ./ ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100) και διακοσίων (200) ευρώ, αντίστοιχα.
γ) όποιος οδηγεί Ε.Π.Η.Ο., κατά παράβαση της περ. β’ της παρ. 5Α, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80) ευρώ.»

(Παρατήρηση MacPap: Αυτό σημαίνει πως δεν μπορούν να βγουν σε ΟΛΟ το επαρχιακό δίκτυο.)

-----------

Άρθρο 40
Ειδικοί κανόνες για τους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο.


1. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να:
...
ζ) Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
...
3. Οι οδηγοί ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
...
4. Οι οδηγοί ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται στους οδηγούς ποδηλάτων η μεταφορά ενός μόνο επιβάτη σε ποδήλατο που έχει δύο ζεύγη ποδοστροφάλων και διαθέτει, από κατασκευή, μόνιμο πρόσθετο κάθισμα, καθώς και η μεταφορά παιδιού η βρέφους με μη μόνιμο κάθισμα ειδικής προδιαγραφής.
...
6. Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, τρίτροχο όχημα ή Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Επίσης, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.
...
11. Σε όσες περιπτώσεις σύμφωνα με το παρόν επιτρέπεται η κυκλοφορία σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και τους παραχωρούν προτεραιότητα.
...
12. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80) ευρώ, πλην των περ. στ’ και ζ’ της παρ. 1, στις οποίες ο παραβάτης τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ και αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103.»

(Παρατήρηση MacPap: Αυτά που ειναι γραμμένα με bold μαυρα γράμματα στο άρθρο 40 είναι υποχρεώσεις που μπορεί η αστυνομία να κόψει εύκολα κλήση στους παραβάτες και να τους αποθαρρύνει από το να επισκέπτονται ειδικά τον πεζόδρομο.)

-----------

«Άρθρο 76
Φώτα ποδηλάτων και Ε.Π.Η.Ο.

...
2. Τα Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα (1) λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα (1) ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν (1) τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Εξαιρούνται της υποχρέωσης να φέρουν τα ως άνω φώτα, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύκτα, ηλεκτροκίνητα αμαξίδια, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
3. Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία, καθώς και αυτός που οδηγεί ποδήλατο ή Ε.Π.Η.Ο., το οποίο δεν είναι εφοδιασμένο με τα πιο πάνω προβλεπόμενα φώτα και αντανακλαστικά στοιχεία, που λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο σαράντα (40) ευρώ.»

(Παρατήρηση MacPap: Δεν νομίζω τα Golf Cart να έχουν φώτα και ανακλαστήρες στο πλάι. Εκτός και αν κυκλοφορούν ΜΟΝΟ μέρα.)

-----------

Αρθρο 81
...
«6.Α. Τα Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με:
α) συσκευή ηχητικής προειδοποίησης,
β) σύστημα πρόωσης που εφαρμόζεται στον εμπρόσθιο ή στους εμπρόσθιους ΚΑΙ στον οπίσθιο ή στους οπίσθιους τροχούς, εφόσον υφίστανται.

(Παρατήρηση MacPap: Αυτό παίρνοντας τον ΚΟΚ κατά γράμμα, σημαίνει πως πρέπει να διαθέτουν τετρακίνηση.)

-----------

Επίλογος :astrakia :roll:

Βεβαίως ΟΛΑ αυτά όσο και αν αποτελούν όπλα στα χέρια σας, για να μετριαστεί το πρόβλημα, δεν μπορούν να εφαρμοστούν, αν οι τοπικές αρχές δεν θέλουν να τα εφαρμόσουν.

Ολο τον νόμο 4784/2021 (το ΦΕΚ) που αναφέρεται στα Ε.Π.Η.Ο. θα τον βρεις και να το κατεβάσεις σε μορφή PDF εδώ:
Νόμος 4784/2021 - ΦΕΚ 40/Α/16-3-2021 Η Ελλάδα σε κίνηση Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα - Μικροκινητικότητα

Επίσης τον Αρχικό ΚΟΚ του 1999 τον οποίο τροποποιεί (το ΦΕΚ) θα το βρεις και να το κατεβάσεις σε μορφή PDF εδώ:
Νόμος 2696/1999 - ΦΕΚ 57/1999 ΚΟΚ Κύρωση του Νέου Κώδικα Οδικής κυκλοφορίας

Ελπίζω να βοήθησα έστω και λίγο
MacPap
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Συζητήσεις περί Νομικών & Διαδικαστικών Θεμάτων...”