Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Ο χώρος γι'αυτούς που θέλουν να μάθουν ότι μπορούν....
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από MacPap »

Με αφορμή την συζήτηση στο "Fork Lift Driver Klaus - The first day on the Job".

Επειδή η ερώτηση είναι άσχετη με το θέμα αλλά σχετική με μία ανάρτηση που αφορά φρένα λεωφορείων, δημιούργησα το παρόν καινούργιο θέμα...

Πάμε λοιπόν κάποτε (πριν από κοντά 25 χρόνια) ταξίδευα με ένα λεωφορείο φοιτητής και αυτό έμεινε από μπαταρία...

Το πρόβλημα που προέκυψε ήταν πως η μπαταρία ήταν τοποθετημένη από την μεριά του τοίχου στον οποίο δίπλα ήταν παρκαρισμένο το λεωφορείο και ο οδηγός δεν είχε πρόσβαση για να βάλει βοηθητικά καλώδια και να το βάλει μπρος. Όταν αποφάσισε με ένα συνάδελφό του να το ρυμουλκήσουν με ένα άλλο λεωφορείο αυτό κατέστη αδύνατο διότι όπως μας εξήγησαν χωρίς να πάρει μπρος η μηχανή το αερόφρενο δεν άφηνε το αυτοκίνητο να κυλήσει.

Το πρόβλημα λύθηκε με ένα τεράστιο χωματουργικό μηχάνημα το οποίο έτυχε να βρίσκεται κοντά (έργα στο δρόμο) και το οποίο το έφαγε το λεωφορείο λάχανο...:-) Το μετακίνησε σαν καρυδότσουφλο...

Η ερώτηση μου λοιπόν είναι πως είναι δυνατόν η χρήση του ηλεκτρόφρενου να δημιουργήσει πρόβλημα όπως αναφέρεται στην αρχική δημοσίευση? Εκτός και αν το είναι άσχετη αλλά ο συνδυασμός χάσιμου πίεσης και μη χρήσης χειρόφρενου (που φαντάζομαι όπως στα κοινά αμάξια είναι μηχανικό) έφερε το ατυχές αποτέλεσμα.

thxsss


Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
UltiMo_
Δημοσιεύσεις: 4673
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2010, 09:46
Τοποθεσία: Βόλος

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από UltiMo_ »

Καταρχάς να πούμε για ποιο λόγο, όχημα "χωρίς αέρα" δεν κουνιέται. Τα αερόφρενα, λειτουργούν με αέρα. Λογικό μέχρι εδώ. Αυτό όμως δε σημαίνει οτι χωρις αέρα, απο μια ξαφνική βλάβη, ξαφνικά δεν έχεις φρένα. Γιατι για λόγους ασφαλείας, τα τελευταία χρόνια, έχουν αντιστρέψει την λειτουργία τους. Δηλαδή τα τακάκια είναι πιεζμένα με δύναμη πάνω στα ταμπούρα με τη χρήση ελατηρίων. Ο αέρας, δίνει αντίθετη κίνηση, με σκοπό να ξεφρενάρει τη ρόδα, και να αφήσει το όχημα να κινηθεί. Ο οδηγός πατώντας το πετάλ του φρένου, κόβει ποσοστό του αέρα, ωστε το ελατήριο να υπερνικήσει την δύναμη του αέρα, και να φρενάρει. Με βλάβη και απώλεια του αέρα, μένει μόνη η δύναμη του ελατηρίου, άρα το όχημα μένει φρεναρισμένο.

Το χειρόφρενο δεν είναι μηχανικό. Είναι επίσης με αέρα. Ακούγεται κιόλας κάθε φορά που το δένεις και το λύνεις, έντονα απέξω. Απελευθερώνει σημαντικά μεγαλύτερη ποσότητα αέρα, και ακούγεται. Απλά χρησιμοποιεί ξεχωριστό, δικό του κύκλωμα.

Τα ηλεκτροπνευματικά φρένα (κακώς για συντομία αναφέρονται ως ηλεκτρόφρενα) λειτουργούν αντλώντας ποσότητα αέρα σε ξεχωριστό δικό τους κύκλωμα ή στο κύκλωμα του χειροφρένου. Μειονέκτημά τους είναι οτι αν "χάσεις αέρα" τότε το όχημα ξεφρενάρει. Γιαυτό δεν είναι για μόνιμο φρενάρισμα με σβηστή τη μηχανή. Αλλα μόνο για την πορεία (φανάρια, στάσεις, παραμονή σε κάποιο σημείο με τη μηχανή σε λειτουργία)

Τα καινούργιας τεχνολογίας ηλεκτρόφρενα, λειτουργούν με μαγνητική επαγωγή, και αφήνουν τα κυκλώματα του αέρα ανέπαφα.


Τώρα στα δικά σου.. Μα καλά πως κατάφερε να κουνήσει το χωματουργικό, 6 λάστιχα φρεναρισμένα? Πρέπει να τα βίασε λιγάκι τα λαστιχάκια ε?

Πέρσυ είχε μείνει το λεωφορείο μου στη μέση του δρόμου. Διπλοπαρκαρισμένο εμπόδιζε την διέλευση, ο συνέταιρός μου αποφάσισε να πατήσει τα κολονάκια, ένα κολονάκι χτύπησε ένα σωληνάκι αέρα πίσω απο τη ρόδα, και σε δευτερόλεπτα, όλος ο αέρας έφυγε. Έμεινε το όχημα εκεί, περιμένοντας φρενατζή, ο οποίος χρειάστηκε και γρύλο, άρα έπρεπε να έρθει και ο λαστιχάς μαζί. Η κίνηση να έχει φτάσει στην άλλη άκρη της πόλης, και η αστυνομία να λέει:
-Πάρτο και φύγε.
-Δεν μπορώ έχει μείνει
-Τότε κάντο λίγο στην άκρη
-Χριστιανέ μου έχει μείνει, δεν πάει πουθενα
-Λύσε το χειρόφρενο να το τσουλήσουμε λίγο


Ωστόσο ο τύπος που ενοχλούσε, ήρθε, το πήρε, έφυγε, και έμεινε ένα λεωφορείο να πιάνει δύο λωρίδες και όλοι να απορούνε πως το κατάφερε..

Εικόνα

Το περίεργο είναι οτι κανα 6μηνο αργότερα, πάλι πάτησε κολονάκια, και πάλι έμεινε. Δάσκαλε που δίδασκες. Εγώ δεν υπάρχει περίπτωση να πατήσω κολονάκι/πεζοδρόμιο. Πέφτει η κόρνα σύννεφο. Αλλιώς.. μυνησούλα και τέλειωσε. Δε θα πληρώνω εγώ φρενατζήδες και να τρώω και μούτζες απο όλη τη πόλη
W̴͓͌̕ĥ̸̰͚ĕ̶̫n̸̘̳̏͝ ̶͚̯̓ļ̵̄i̴̲͎͆͘f̵͎͐͑è̶͖̺̒ ̴̨̛͉t̴̳͚͒h̴̻̀ŕ̷̜̮ö̷̥ẉ̵̇̀s̵̡̊̈́ ̵̳̗̍́ỷ̷̖̼̓o̶̰͚̽ṳ̷̭̃͠ ̸̦̓̐c̶̙̭̅ų̴͒r̵̜̭͝v̸̺͔̊̕ė̴͈͗ͅṡ̵̮̮̅,̷̜̞͂ ̵͍̗̍͛a̵͈͒̓ì̷͍̠m̸̮̘͗ ̸̲̹͒f̸̗̿̈ō̷̲̞r̸̜͌ ̸̭̔t̸̤̙̔͋h̵̜̒̾͜ė̴̢̝ ̷͚́a̸̪͋̒p̸̧̃͝ȩ̵̙͑̓x̴̡͚̄.̶̙̀̕
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από MacPap »

UltiMo_ έγραψε: Μειονέκτημά τους είναι οτι αν "χάσεις αέρα" τότε το όχημα ξεφρενάρει.
Πως ξεφρενάρει αφού λες πως τα φρένα πιέζονται από ελατήρια και ο αέρας χρησιμεύει για να αντισταθμίσει την δύναμη αυτών?
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
UltiMo_
Δημοσιεύσεις: 4673
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2010, 09:46
Τοποθεσία: Βόλος

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από UltiMo_ »

Γιατι αν χάσει το ηλεκτρόφρενο τον δικό του αέρα, δε σημαίνει οτι θα χάσουν και τα αερόφρενα τον δικό τους αέρα. είπαμε έχουν διαφορετικά κυκλώματα. Ειδικά σε λεωφορεία που χρησιμοποιούν αέρα και για 3 πόρτες αλλα και για αερόσουστες, εκτός απο τα φρένα, πιθανό είναι να υπάρχουν 3 ή και 4 κυκλώματα αέρα. Συν τα όποια εφεδρικά
W̴͓͌̕ĥ̸̰͚ĕ̶̫n̸̘̳̏͝ ̶͚̯̓ļ̵̄i̴̲͎͆͘f̵͎͐͑è̶͖̺̒ ̴̨̛͉t̴̳͚͒h̴̻̀ŕ̷̜̮ö̷̥ẉ̵̇̀s̵̡̊̈́ ̵̳̗̍́ỷ̷̖̼̓o̶̰͚̽ṳ̷̭̃͠ ̸̦̓̐c̶̙̭̅ų̴͒r̵̜̭͝v̸̺͔̊̕ė̴͈͗ͅṡ̵̮̮̅,̷̜̞͂ ̵͍̗̍͛a̵͈͒̓ì̷͍̠m̸̮̘͗ ̸̲̹͒f̸̗̿̈ō̷̲̞r̸̜͌ ̸̭̔t̸̤̙̔͋h̵̜̒̾͜ė̴̢̝ ̷͚́a̸̪͋̒p̸̧̃͝ȩ̵̙͑̓x̴̡͚̄.̶̙̀̕
erling
Δημοσιεύσεις: 1880
Εγγραφή: 03 Αύγ 2010, 09:54

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από erling »

Αερόφρενα, άπαξ και φρενάρουν δεν ξεφρενάρουν αν χαθεί ο αέρας.
Ηλεκτρόφρενα, αν χαθεί ο αέρας ξεφρενάρουν.
Κατάλαβα σωστά?
Εικόνα - Το blog μου
"Αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω?"
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από Johnny »

Σωστά οπως τα λέει ο Ultimo. Απορία μου πως το χωματουργικό ρυμούλκησε το λεωφορείο.
Ο εφιάλτης του οδηγού ειναι η μακρόχρονη ακινησία, λόγω αργιών, μη χρήσης. Πάντα υπάρχουν απώλειες ρεύματος η και λίγου αέρα.
Εαν μείνεις απο ρεύμα και ακινητοποιηθει το φορτηγό η λεωφορείο χρειάζεσαι μία παροχή ρεύματος η επι τόπου αντικατάσταση των μπαταριών.
Εαν προκύψει ομως μηχανική βλάβη και πρέπει να ρυμουλκηθεί και δεν λύνει το χειρόφρενο λόγω απώλειας αέρα, συνήθως ο υπάλληλος οδικής βοήθειας βαρέων οχημάτων, λύνει τα φρένα και το ρυμουλκεί μέχρι το συνεργείο.
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
UltiMo_
Δημοσιεύσεις: 4673
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2010, 09:46
Τοποθεσία: Βόλος

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από UltiMo_ »

erling έγραψε:Αερόφρενα, άπαξ και φρενάρουν δεν ξεφρενάρουν αν χαθεί ο αέρας.
Το "άπαξ και φρενάρουν" δεν το κατάλαβα. Ακόμα και αν ΔΕΝ είναι φρεναρισμένα, αν χάσουν τον αέρα, θα φρενάρουν ούτως ή άλλως.
Κάτσε να στο εξηγήσω στη γλώσσα σου.
Έχουμε δύο δυνάμεις με αντίθετη φορά. -----> ελατήριο - αέρας <------
Η συνισταμένη των δύο δυνάμεων είναι και το αποτέλεσμα που έχουμε.
Αν η δύναμη του αέρα είναι επαρκής (σας πληροφορώ οτι έχει τεράστια δύναμη) άρα και μεγαλύτερη του ελατηρίου, τότε η συνισταμένη είναι προς τα αριστερά, και το όχημα μπορεί να τσουλήσει.
Αν ο αέρας είναι λίγος ή μηδέν, η συνισταμένη είναι προς τα δεξιά, άρα το όχημα είναι φρεναριστό. Θες δε θες. Λίγος η μηδέν αέρας είναι είτε λόγω βλάβης, είτε λόγω πίεσης του πεντάλ του φρένου.
Johnny έγραψε:Εαν προκύψει ομως μηχανική βλάβη και πρέπει να ρυμουλκηθεί και δεν λύνει το χειρόφρενο λόγω απώλειας αέρα, συνήθως ο υπάλληλος οδικής βοήθειας βαρέων οχημάτων, λύνει τα φρένα και το ρυμουλκεί μέχρι το συνεργείο.
Κάποτε είχα το λεωφορείο στο μάστορα. ήταν στη ράμπα δυο μέρες. Είχαμε βγάλει το διαφορικό και το ψυγείο (άρα και όλο το νερό). Για να βάλουμε μετά ξανά το διαφορικό, έπρεπε να το κουνήσουμε λίγο μπροστά-πίσω για να ταιριάξουν τα γρανάζια. Λόγω έλλειψης ψυγείου και νερού, δεν μπορούσαμε να το βάλουμε μπροστά.
Τι έκανε ο αθεόφοβος? Ξεβίδωσε ένα σωληνάκι αέρα στο λεωφορείο, και το σύνδεσε με τον δικό του τον άερα, και άρχισε να κάνει.. μετάγγιση αέρα. :D
Υποθέτω το ίδιο μπορείς να κάνεις και στο δρόμο. Οι φρενατζήδες και οι λαστιχάδες έχουν βανάκια με κομπρεσέρ πάνω φορητά.

Επίσης το λεωφορείο μου έχει ένα διακόπτη με καπάκι απο πάνω, που μοιάζει σαν διακόπτη εκτόξευσης πυράυλων. ανοίγεις το κόκκινο καπάκι, και απο κάτω έχει τον διακόπτη. Ο οποίος υποτίθεται οτι κάνει αυτή τη δουλειά. Το ξεφρενάρει σε περίπτωση που μείνεις. Αλλα δεν ξέρω ούτε πως δουλεύει, και φυσικά ούτε ΑΝ δουλεύει μετά απο τόσο καιρό. Δεν υπάρχει τρόπος να το μάθω.. :roll:
W̴͓͌̕ĥ̸̰͚ĕ̶̫n̸̘̳̏͝ ̶͚̯̓ļ̵̄i̴̲͎͆͘f̵͎͐͑è̶͖̺̒ ̴̨̛͉t̴̳͚͒h̴̻̀ŕ̷̜̮ö̷̥ẉ̵̇̀s̵̡̊̈́ ̵̳̗̍́ỷ̷̖̼̓o̶̰͚̽ṳ̷̭̃͠ ̸̦̓̐c̶̙̭̅ų̴͒r̵̜̭͝v̸̺͔̊̕ė̴͈͗ͅṡ̵̮̮̅,̷̜̞͂ ̵͍̗̍͛a̵͈͒̓ì̷͍̠m̸̮̘͗ ̸̲̹͒f̸̗̿̈ō̷̲̞r̸̜͌ ̸̭̔t̸̤̙̔͋h̵̜̒̾͜ė̴̢̝ ̷͚́a̸̪͋̒p̸̧̃͝ȩ̵̙͑̓x̴̡͚̄.̶̙̀̕
erling
Δημοσιεύσεις: 1880
Εγγραφή: 03 Αύγ 2010, 09:54

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από erling »

Δεν είπα κάτι αντίθετο....
Καλή ανάσταση....
Εικόνα - Το blog μου
"Αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω?"
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4844
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από rasPUTIN »

Στὰ ἀερόφρενα ὑπάρχει κλειστὸ κύκλωμα πεπιεσμένου ἀέρα.

Ὅταν κατασκευάζεται τὸ ὄχημα ἢ ὅταν γίνει ἀντικατάσταση κάποιου ἐξαρτήματος τὸ κύκλωμα ἔχει μηδενικὴ πίεση. Ὁποιαδήποτε ἄλλη στιγμὴ τὸ κύκλωμα πρέπει νὰ διατηρεῖ τὴν ἐλάχιστη ἀπαιτούμενη πίεση. Σταθμεύεις τὸ βράδυ καὶ τὴν ἄλλη μέρα ποὺ πὰς νὰ τὸ πάρεις ἡ πίεση εἶναι ἡ ἴδια. Ἀν τὸ πρωὶ ὁ ὁδηγὸς τὸ βρεῖ μὲ μικρότερη πίεση σημαίνει ὄτι ἔχει διαρροή.
Johnny έγραψε:Ο εφιάλτης του οδηγού ειναι η μακρόχρονη ακινησία, λόγω αργιών, μη χρήσης. Πάντα υπάρχουν απώλειες ρεύματος η και λίγου αέρα.
Ἐννοεῖται Johnny, δὲν ὑπάρχει κάτι στὴν φύση τὸ ὁποῖο νὰ εἶναι ἰδανικό.

MacPap έγραψε:Εκτός και αν το είναι άσχετη αλλά ο συνδυασμός χάσιμου πίεσης και μη χρήσης χειρόφρενου (που φαντάζομαι όπως στα κοινά αμάξια είναι μηχανικό) έφερε το ατυχές αποτέλεσμα.
Στὸ κύκλωμα πεπιεσμένου ἀέρα ὑπάρχει μιὰ φοῦσκα. Ὅσο αὑξάνεται ἡ πίεση τόσο διογκώνεται ἡ φοῦσκα. Πάνω στὴν φοῦσκα πατάει ἕνα καρφί. Ὅσο διογκώνεται ἡ φοῦσκα τόσο σπρώχνει τὸ καρφί.
Ὅταν ἠ φοῦσκα εἶναι μερικῶς διογκωμένη τὸ καρφὶ ἐμποδίζει τὸ λύσιμο τοῦ χειροφρένου.
Ὅταν ἠ φοῦσκα διογκωθεῖ πλήρως τὸ καρφὶ ἔχει μετακινηθεῖ τόσο ὤστε νὰ μὴν ἐμποδίζει τὸ λύσιμο τοῦ χειροφρένου.
Νομίζω MacPap ὄτι ἀπάντησα στὸ ἐρώτημά σου.
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6637
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Αερόφρενα, ηλεκτρόφρενα και απορίες...

Δημοσίευση από MacPap »

Χαχα !

Εγώ συνεχίζω να μη καταλαβαίνω ένα δεύτερο πέμπτο κύκλωμα δεν με απασχολεί... Αφού τα φρένα δουλεύουν με τα ελατήρια που τα πιέζουν εφόσον δεν υπάρχει αντίθετη δύναμη από την πίεση αέρα πως γίνεται να μην έχω φρένα χάνοντας τον αέρα.... Αυτό μπορεί κάποιος να μου το εξηγήσει?

Το χωματουργικό δεν ρυμούλκησε απλώς το τράβηξε λίγο απο τον τοίχο για να χωρέσει ο οδηγός να βάλει καλώδια... Αν όμως ήθελε, θα το ξέσκιζε το λεωφορείο.... :D Μιλάμε γι'αυτά τα χωματουργικά με ερπύστριες...
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πώς λειτουργεί...”