O Jason Fenske του Engineering Explained σε ένα νέο του video μας εξηγεί ότι πρέπει να ξέρουμε για τα λιπαντικά των κινητήρων και απαντά σε ερωτήσεις όπως εάν τα λεπτότερα λάδια μειώνουν την κατανάλωση του καυσίμου, εάν προκαλούν ζημιά στον κινητήρα, ενώ μας εξηγεί και το τι είναι το ιξώδες των λιπαντικών, αλλά και το πως μετράται.
Πρόκειται για έναν δείκτη που αναφέρει στο πόσο εύκολα ρέει το λιπαντικό σε συγκεκριμένη θερμοκρασία. Για παράδειγμα, σε υψηλές θερμοκρασίες η ροή των λεπτόρρευστων λιπαντικών μοιάζει με αυτή του νερού, ενώ των παχύρρευστων λιπαντικών μοιάζει περισσότερο με αυτή του μελιού. Τα λεπτόρρευστα λιπαντικά προστατεύουν τον κινητήρα κατά την εκκίνηση σε χαμηλές θερμοκρασίες, καθώς λόγω της πιο εύκολης ροής τους μειώνουν γρήγορα τις τριβές. Αντίθετα, σε υψηλές θερμοκρασίες και πιέσεις, τα παχύρρευστα λιπαντικά είναι αποτελεσματικότερα στη διατήρηση του πάχους του λιπαντικού φιλμ που δημιουργείται μεταξύ των λιπαινόμενων επιφανειών.
Will Thinner Oils Damage Your Engine?
Στα λιπαντικά κινητήρων το ιξώδες έχει καθιερωθεί να ταξινομείται ως “XW-XX”. Το γράμμα “W” προέρχεται από τη λέξη “χειμώνας” (Winter) και ο αριθμός που προηγείται του “W” υποδεικνύει τη ροή του λιπαντικού σε χαμηλές θερμοκρασίες. Όσο μικρότερος είναι αυτός ο αριθμός, τόσο πιο λεπτόρρευστο είναι το λιπαντικό στο κρύο.
Έτσι, το λιπαντικό κινητήρα με ιξώδες 5W-30 ρέει ευκολότερα σε χαμηλές θερμοκρασίες από το 10W-30, αλλά δυσκολότερα από το 0W-30. Ένας κινητήρας που λειτουργεί σε ψυχρό κλίμα, όπου το λιπαντικό κινητήρα τείνει να ρέει δυσκολότερα λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών, θα επωφεληθεί από ιξώδες 0W ή 5W.
Ο δεύτερος αριθμός μετά το “W” υποδεικνύει το ιξώδες του λιπαντικού στους 100 βαθμούς (βαθμούς Κελσίου). Αυτός ο αριθμός αποτελεί το μέτρο της αντίστασης που προβάλλει στη ροή το λιπαντικό σε υψηλές θερμοκρασίες. Για παράδειγμα, το λιπαντικό με ιξώδες 10W-30 σε υψηλότερες θερμοκρασίες ρέει ευκολότερα σε σχέση με το 10W-40.
Πηγή:Κυριάκος Πηλίδης-autoblog.gr
Μπορεί ένα λεπτότερο λάδι να κάνει ζημιά στον κινητήρα;
- Johnny
- Δημοσιεύσεις: 3630
- Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
- Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)
Μπορεί ένα λεπτότερο λάδι να κάνει ζημιά στον κινητήρα;
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Άλμπερτ Αϊνστάιν
- MacPap
- Δημοσιεύσεις: 6703
- Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00
Re: Μπορεί ένα λεπτότερο λάδι να κάνει ζημιά στον κινητήρα;
Πολύ καλό Γιάννη!
- Johnny
- Δημοσιεύσεις: 3630
- Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
- Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)
Re: Μπορεί ένα λεπτότερο λάδι να κάνει ζημιά στον κινητήρα;
Τι λάδι να επιλέξω
Ο κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου, συστήνει ή προτείνει, κάποιου είδους λιπαντικό με συγκεκριμένη ρευστότητα και χαρακτηριστικά. Τα λιπαντικά τώρα χωρίζονται σε ορυκτέλαια, ημισυνθετικά και 100% συνθετικά, με το ανάλογο τίμημα στο κόστος αγοράς και ανάλογη διάρκεια ζωής!
Όμως αν σκεφτούμε οτι το ίδιο μοντέλο αυτοκινήτου θα κυκλοφορεί τόσο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όσο και στην Κοπενγχάγη της Δανίας ή την γη του πυρός, με εκ διαμέτρου αντίθετες κλιματικές συνθήκες, είναι εύκολο να συμπεράνουμε, ότι ο κατασκευαστής προτείνει μάλλον προδιαγραφές λίπανσης για μέσες συνθήκες λειτουργίας και όχι για ακραίες. Έτσι κάθε συνειδητοποιημένος οδηγός, πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο λιπαντικό, σύμφωνα με το κλίμα της χώρας που οδηγεί, αλλά και με την δυναμική της τσέπης του.
Το καλοκαιράκι..
Στη χώρα μας, που τον περισσότερο καιρό του χρόνου έχουμε μέσες προς ελαφρώς υψηλές θερμοκρασίες, είναι σημαντικό να επιλέγουμε την σωστή ρευστότητα του λιπαντικού για τον κινητήρα μας, ανάλογα με την κάθε εποχή του χρόνου.
Και αυτό, γιατί κατα την θερινή περίοδο με τις αυξημένες υψηλές θερμοκρασίες ή σε περίοδους καύσωνα, το ιξώδες του λιπαντικού γίνεται πολύ ρευστό σαν “νερό”, με αποτέλεσμα την ελλιπή λίπανση και επίστρωση των μετάλλων και εως εκ τούτου την μεγαλύτερη και γρηγορότερη φθορά, των τριβόμενων μερών του κινητήρα, όπως επίσης και την ελλιπή πίεση λαδιού στα κινούμενα εξωτερικά μέρη της κυλινδροκεφαλής (ελατήρια βαλβίδων, “κοκκοράκια”, καπελότα, εκκεντροφόροι).
Για τον λόγο αυτόν λοιπόν, επιλέγουμε παχύτερου φιλμ επίστρωσης λιπαντικό, με αναγραφόμενη τιμή τουλάχιστον της ταξης 15W-50 και εάν το επιτρέπει το πορτοφόλι μας τύπου 100% συνθετικό, ή έστω ημισυνθετικό. Το πλεονέκτημα των συνθετικών λιπαντικών, είναι ότι παραμένουν χρηστικά για τον κινητήρα για 10.000 χιλιόμετρα ή και περισσότερο, δίχως να χάνουν τις λιπαντικές τους ιδιότητες, για αυτό και είναι ακριβότερα στη τιμή αγοράς τους.
Όμως, αναλογιζόμενοι την διάρκεια ζωής τους από αλλαγή σε αλλαγή, σε σχέση με ένα απλό ορυκτό λιπαντικό που αντέχει για 3-4.000 χιλιόμετρα, η επιλογή τους είναι απόλυτα συμφέρουσα και πιθανόν μονόδρομος.
Τον χειμώνα
Στην περίοδο τώρα του χειμώνα, το λάδι “παγώνει” στην πολύωρη ακινησία του αυτοκινήτου, ειδικά τις βραδυνές ώρες, με αποτέλεσμα η πρωινή εκκίνηση πολλές φορές να είναι προβληματική και να εμπεριέχει κινδύνους μη σωστής λίπανσης, έως το λάδι να πάρει την σωστή θερμοκρασία ροής και προστασίας, κάτι για το οποίο απαιτείται λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί τουλάχιστον για 3 λεπτά.
Για τον λόγο αυτόν μετά το φθινόπωρο, αλλάζουμε το λιπαντικό μας σε συνθετικό λάδι ή ημισυνθετικό, με λεπτότερο ιξώδες τυπου 10W-40, ή 5W-30 ή σε οτιδήποτε κοντινότερο σε αυτά, έτσι ώστε ο κινητήρας να λιπαίνεται απροβλημάτιστα και να εκκινεί δίχως μεγάλη αντίσταση απο το παχύρευστο κρύο λιπαντικό.
Κάτι στο οποίο αρκετοί δεν δίνουν βαρύνουσα σημασία, είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο συγκρατεί τόσο μικροσωματίδια, όσο και προιόντα καύσης απο τους θαλάμους του κινητήρα, ιδιαίτερα αν αυτός έχει φθορά στα μηχανικά του μέρη (κυλίνδρους-έμβολα-ελατήρια-κουζινέτα). Πρέπει αυστηρά χωρίς δεύτερη σκέψη, να αλλάζουμε το φίλτρο λαδιού, με κάθε αλλαγή λιπαντικού.
Το φίλτρο του λαδιού, είναι το “νεφρό” του κινητήρα και το λιπαντικό το “αίμα” του, απο τα οποία εξαρτάται η μακροβιότητά του, η ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του και όχι μόνο. Συμβουλή μας, μην αγοράζετε λιπαντικά άγνωστης εττικέτας απο τα σούπερ μάρκετ, όσο και αν σας δελεάζουν οι χαμηλότερες τιμές τους ειδικά για τα συνθετικά, καθώς μια αστοχία στην παρτίδα του λιπαντικού αυτού, θα σας κοστίσει πανάκριβα στην συνέχεια, με μια λύση του κινητήρα στα εξ ων συνετέθη…
Επίσης σε παλιούς κινητήρες με πολλά χιλιόμετρα στην “πλάτη”, προτείνουμε να βάζετε συνθετικά λιπαντικά πετρελαίου, επειδή λόγω της υψηλότερης συμπίεσης των ντίζελ, τα λάδια αυτά εμπεριέχουν περισσότερες “βιταμίνες”, ψευδάργυρο κλπ που προστατεύουν περισσότερο τον κινητήρα.
Πηγή:Αρης Μορένο-thecars.gr
Ο κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου, συστήνει ή προτείνει, κάποιου είδους λιπαντικό με συγκεκριμένη ρευστότητα και χαρακτηριστικά. Τα λιπαντικά τώρα χωρίζονται σε ορυκτέλαια, ημισυνθετικά και 100% συνθετικά, με το ανάλογο τίμημα στο κόστος αγοράς και ανάλογη διάρκεια ζωής!
Όμως αν σκεφτούμε οτι το ίδιο μοντέλο αυτοκινήτου θα κυκλοφορεί τόσο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όσο και στην Κοπενγχάγη της Δανίας ή την γη του πυρός, με εκ διαμέτρου αντίθετες κλιματικές συνθήκες, είναι εύκολο να συμπεράνουμε, ότι ο κατασκευαστής προτείνει μάλλον προδιαγραφές λίπανσης για μέσες συνθήκες λειτουργίας και όχι για ακραίες. Έτσι κάθε συνειδητοποιημένος οδηγός, πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο λιπαντικό, σύμφωνα με το κλίμα της χώρας που οδηγεί, αλλά και με την δυναμική της τσέπης του.
Το καλοκαιράκι..
Στη χώρα μας, που τον περισσότερο καιρό του χρόνου έχουμε μέσες προς ελαφρώς υψηλές θερμοκρασίες, είναι σημαντικό να επιλέγουμε την σωστή ρευστότητα του λιπαντικού για τον κινητήρα μας, ανάλογα με την κάθε εποχή του χρόνου.
Και αυτό, γιατί κατα την θερινή περίοδο με τις αυξημένες υψηλές θερμοκρασίες ή σε περίοδους καύσωνα, το ιξώδες του λιπαντικού γίνεται πολύ ρευστό σαν “νερό”, με αποτέλεσμα την ελλιπή λίπανση και επίστρωση των μετάλλων και εως εκ τούτου την μεγαλύτερη και γρηγορότερη φθορά, των τριβόμενων μερών του κινητήρα, όπως επίσης και την ελλιπή πίεση λαδιού στα κινούμενα εξωτερικά μέρη της κυλινδροκεφαλής (ελατήρια βαλβίδων, “κοκκοράκια”, καπελότα, εκκεντροφόροι).
Για τον λόγο αυτόν λοιπόν, επιλέγουμε παχύτερου φιλμ επίστρωσης λιπαντικό, με αναγραφόμενη τιμή τουλάχιστον της ταξης 15W-50 και εάν το επιτρέπει το πορτοφόλι μας τύπου 100% συνθετικό, ή έστω ημισυνθετικό. Το πλεονέκτημα των συνθετικών λιπαντικών, είναι ότι παραμένουν χρηστικά για τον κινητήρα για 10.000 χιλιόμετρα ή και περισσότερο, δίχως να χάνουν τις λιπαντικές τους ιδιότητες, για αυτό και είναι ακριβότερα στη τιμή αγοράς τους.
Όμως, αναλογιζόμενοι την διάρκεια ζωής τους από αλλαγή σε αλλαγή, σε σχέση με ένα απλό ορυκτό λιπαντικό που αντέχει για 3-4.000 χιλιόμετρα, η επιλογή τους είναι απόλυτα συμφέρουσα και πιθανόν μονόδρομος.
Τον χειμώνα
Στην περίοδο τώρα του χειμώνα, το λάδι “παγώνει” στην πολύωρη ακινησία του αυτοκινήτου, ειδικά τις βραδυνές ώρες, με αποτέλεσμα η πρωινή εκκίνηση πολλές φορές να είναι προβληματική και να εμπεριέχει κινδύνους μη σωστής λίπανσης, έως το λάδι να πάρει την σωστή θερμοκρασία ροής και προστασίας, κάτι για το οποίο απαιτείται λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί τουλάχιστον για 3 λεπτά.
Για τον λόγο αυτόν μετά το φθινόπωρο, αλλάζουμε το λιπαντικό μας σε συνθετικό λάδι ή ημισυνθετικό, με λεπτότερο ιξώδες τυπου 10W-40, ή 5W-30 ή σε οτιδήποτε κοντινότερο σε αυτά, έτσι ώστε ο κινητήρας να λιπαίνεται απροβλημάτιστα και να εκκινεί δίχως μεγάλη αντίσταση απο το παχύρευστο κρύο λιπαντικό.
Κάτι στο οποίο αρκετοί δεν δίνουν βαρύνουσα σημασία, είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο συγκρατεί τόσο μικροσωματίδια, όσο και προιόντα καύσης απο τους θαλάμους του κινητήρα, ιδιαίτερα αν αυτός έχει φθορά στα μηχανικά του μέρη (κυλίνδρους-έμβολα-ελατήρια-κουζινέτα). Πρέπει αυστηρά χωρίς δεύτερη σκέψη, να αλλάζουμε το φίλτρο λαδιού, με κάθε αλλαγή λιπαντικού.
Το φίλτρο του λαδιού, είναι το “νεφρό” του κινητήρα και το λιπαντικό το “αίμα” του, απο τα οποία εξαρτάται η μακροβιότητά του, η ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του και όχι μόνο. Συμβουλή μας, μην αγοράζετε λιπαντικά άγνωστης εττικέτας απο τα σούπερ μάρκετ, όσο και αν σας δελεάζουν οι χαμηλότερες τιμές τους ειδικά για τα συνθετικά, καθώς μια αστοχία στην παρτίδα του λιπαντικού αυτού, θα σας κοστίσει πανάκριβα στην συνέχεια, με μια λύση του κινητήρα στα εξ ων συνετέθη…
Επίσης σε παλιούς κινητήρες με πολλά χιλιόμετρα στην “πλάτη”, προτείνουμε να βάζετε συνθετικά λιπαντικά πετρελαίου, επειδή λόγω της υψηλότερης συμπίεσης των ντίζελ, τα λάδια αυτά εμπεριέχουν περισσότερες “βιταμίνες”, ψευδάργυρο κλπ που προστατεύουν περισσότερο τον κινητήρα.
Πηγή:Αρης Μορένο-thecars.gr
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Άλμπερτ Αϊνστάιν