Πώς να μη σου μείνει το τούρμπο στα χέρια
Τα τούρμπο πλέον βρίσκονται παντού. Από αυτοκίνητα πόλης και compact crossovers, μέχρι υπερπολυτελή SUVs και hypercars. Το κύμα του downsizing και οι δρακόντειες νόρμες εκπομπών ρύπων καθιέρωσαν σχεδόν ολοκληρωτικά τους υπερσυμπιεστές καυσαεριών, φέρνοντας σε επαφή με την υπερτροφοδότηση την πλειονότητα του αγοραστικού κοινού.
Οι τουρμπίνες, ωστόσο, έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που προαπαιτούν ανάλογη αντιμετώπιση. Οι παλιοί, που έχουν γαλουχηθεί με Fiat Punto GT και Audi A4 1.8 20VT, γνωρίζουν τα «πώς» και «γιατί» της φτερωτής. Ο υπόλοιπος κόσμος όμως, που αγόρασε νέο αυτοκίνητο και βρέθηκε με «σαλίγκαρο» κάτω από το καπό ενδεχομένως για πρώτη φορά, καλό είναι να μάθει μερικά χρήσιμα μυστικά συμβίωσης με τους υπερσυμπιεστές. Το πρώτο δεν είναι δα και κανένα μεγάλο, καθώς πηγαίνει χέρι – χέρι με τη λειτουργία ολόκληρου του μοτέρ και αφορά, φυσικά, στο ζέσταμα.
Όπως το μοτέρ έτσι και η τουρμπίνα διαρρέεται από λάδι, για την αποφυγή επιβλαβών τριβών μεταξύ κινούμενων μερών. Το ζέσταμά της δεν διαφέρει από αυτό του υπόλοιπου κινητήρα: περιμένουμε 30-45 δλ. πριν ξεκινήσουμε σε κανονικές συνθήκες, παραπάνω όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι χαμηλή. Στη δεύτερη περίπτωση συνεχίζουμε να μην πιέζουμε για μερικά λεπτά, οδηγώντας με χαμηλό φορτίο και δίχως απότομες αυξομειώσεις στο δεξί πεντάλ. Εκεί που τα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα διαφέρουν από την προθέρμανση των ατμοσφαιρικών, είναι στο ζέσταμα εν κινήσει.
Ακόμα κι όταν έχει ζεσταθεί το μοτέρ, σε ένα τουρμπάτο αποφεύγουμε το «ξεζούμισμα» κατευθείαν. Η φτερωτή του στροβιλοσυμπιεστή μπορεί να φτάσει σε ρυθμό περιστροφής, της τάξης των 250.000 σ.α.λ.! Εκεί που εμείς βλέπουμε 5.000-6.000 σ.α.λ. στο κοντέρ, η τουρμπίνα περιστρέφεται με πολλαπλάσια ταχύτητα. Για αυτό και όταν αποφασίσουμε να κινηθούμε γρήγορα, καλό είναι να την έχουμε δουλέψει πριν στην περιοχή απόδοσης της ροπής ώστε η μετάβαση στους υψηλότερους ρυθμούς να είναι ομαλότερη. Τα σημερινά αυτοκίνητα δεν προβληματίζονται τόσο καθώς αφενός το lag είναι πλέον ελάχιστο, αφετέρου έχουν υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά να ελέγχουν κάθε παράμετρο. Στα παλιότερα, όμως, που πολλές φορές οι τουρμπίνες «έμπαιναν» σαν να πάταγες διακόπτη, αυτή η απότομη διακύμανση είχε στείλει πολλά κουζινέτα στα σκουπίδια.
Το ίδιο είχε συμβεί σε άξονες και φτερωτές, λόγω σβησίματος κινητήρα. Όχι βραχυπρόθεσμα, αλλά έπειτα από διαρκή κακοχρησία. Πολλοί έκαναν το λάθος να απενεργοποιούν το μοτέρ μόλις στάθμευαν ή, ακόμα χειρότερα, έπειτα από «κυνηγητό», αμελώντας πως η τουρμπίνα συνεχίζει να περιστρέφεται ακόμα και μετά το σβήσιμο του κινητήρα. Περιστροφή, όμως, που πραγματοποιείται χωρίς την παρουσία επαρκούς λίπανσης, καθώς η ροή σταματά μόλις το μοτέρ βγει «off». Δεν θέλει πολλή φαντασία για να κάνουμε εικόνα μια φτερωτή που γυρνάει στις 100.000 σ.α.λ., ακουμπώντας στα τοιχώματα του κελύφους. Αυτός ήταν και ο λόγος που λανσαρίστηκαν τα turbo timers, τα οποία κράταγαν τον κινητήρα αναμμένο ακόμα και όταν ο οδηγός έφευγε από το αυτοκίνητο, προκειμένου να μην περιμένει ο ίδιος μέσα σε αυτό μέχρι να κρυώσει.
Η διαδικασία είναι αντιστρόφως ανάλογη του ζεστάματος, ήτοι περιμένουμε 30-45 δλ. υπό κανονικές συνθήκες και παραπάνω όταν έχει προηγηθεί οδήγηση με υψηλές στροφές, πολλές ώρες σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου και υψηλό φορτίο (ανηφόρες, φορτωμένο αυτοκίνητο, ρυμούλκηση τρέιλερ).
Πηγή:autogreeknews.gr
Πώς να μη σου μείνει το τούρμπο στα χέρια
Αν έχετε απορείες για τεχνικά θέματα εδώ είναι ο χώρος για να ρωτήσετε...
- Johnny
- Δημοσιεύσεις: 3431
- Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
- Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)
Πώς να μη σου μείνει το τούρμπο στα χέρια
Δημοσίευση από Johnny »
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα...”
Μετάβαση σε
- Γενικά περί του forum...
- ↳ Κανονισμοί λειτουργίας & Ανακοινώσεις του forum......
- ↳ Το odigein.com...
- ↳ Κανονισμοί λειτουργίας...
- ↳ Βοήθεια...
- ↳ Ανακοινώσεις...
- ↳ Το odigein.com και τα μέλη του...
- ↳ Συστηθείτε...
- ↳ Πείτε μας την γνώμη σας...
- Νομικά & Διαδικαστικά θέματα, Καταγγελίες & Παράπονα...
- ↳ Συζητήσεις περί Νομικών & Διαδικαστικών Θεμάτων...
- ↳ Παράπονα & εύσημα προς τις Αρχές...
- ↳ Παράπονα προς τις αρχές...
- ↳ Τα εύσημα μας...
- Ο δρόμος είχε την δική του Ιστορία...
- ↳ Οδηγώ...
- ↳ Γενικά περί οδήγησης...
- ↳ Αλλαγές στην νομοθεσία, σήμανση και επιτήρηση των δρόμων...
- ↳ Οδήγηση στο εξωτερικό...
- ↳ Νέοι & υποψήφιοι οδηγοί...
- ↳ Ατυχήματα...
- ↳ Οδική Ασφάλεια...
- ↳ Υπάρχουμε και εμείς...
- ↳ Δεν οδηγώ...
- ↳ Α.Μ.Ε.Α & ΑμεΑ...
- ↳ Άλλες κατηγορίες Οδηγών...
- ↳ Οδηγώ αλλά όχι αυτοκινούμενο...
- ↳ Οδηγώ αλλά όχι τετράτροχο...
- ↳ Οδηγώ και είμαι επαγγελματίας...
- ↳ Μπλόκα (bloka)...
- ↳ Αττική...
- ↳ Θεσσαλονίκη...
- ↳ Μακεδονία...
- ↳ Θράκη...
- ↳ Ηπειρος...
- ↳ Στερεά Ελλάδα...
- ↳ Θεσσσαλία...
- ↳ Πελλοπόνησος...
- ↳ Κρήτη...
- ↳ Νησιά...
- ↳ Αλλα...
- Μηχανοκίνητος αθλητισμός και μη...
- ↳ Αυτοκίνητα...
- ↳ Formula 1...
- ↳ Formula E (Formula E World Championship)...
- ↳ WRC (World Rally Championship)...
- ↳ ERC (European Rally Championship)...
- ↳ IRC (Intercontinental Rally Challenge)...
- ↳ WTCC (World Touring Car Championship)...
- ↳ WEC (World Endurance Championship)...
- ↳ Rally Dakar...
- ↳ Ελληνικό Πρωτάθλημα...
- ↳ Rally Acropolis...
- ↳ Αλλοι αγώνες αυτοκινήτων...
- ↳ Μοτοσυκλέτες...
- ↳ MotoGP...
- ↳ WSBK...
- ↳ Αλλοι αγώνες μοτοσυκλέτας...
- ↳ Αγώνες Drift & Dragster...
- ↳ Αγώνες & Επίδειξη Drift...
- ↳ Ελληνικοί αγώνες Drift...
- ↳ Διευθνείς αγώνες Drift...
- ↳ Επιδείξεις Drift...
- ↳ Αγώνες Dragster...
- ↳ Ελληνικοί αγώνες Dragster...
- ↳ Διευθνείς αγώνες Dragster...
- ↳ Αγώνες με άλλα είδη οχημάτων...
- ↳ Ιστιοπλοΐα...
- ↳ Ταχύπλοα...
- Τι, Πως, Ποιος & Πού...
- ↳ Βοηθήματα, Gadget & Αξεσουάρ...
- ↳ GPS & ηλεκτρονικοί χάρτες...
- ↳ Ήχος & Φως...
- ↳ Αλλα Αξεσουάρ...
- ↳ Κατασκευαστές & εκπρόσωποι...
- ↳ Hyundai...
- ↳ Subaru...
- ↳ Toyota...
- ↳ Αλλοι Κατασκευαστές...
- ↳ Πώς λειτουργεί, Τεχνικά θέματα & κάντο μόνος σου...
- ↳ Πώς λειτουργεί...
- ↳ Τεχνικά θέματα...
- ↳ Πως μπορώ να...
- ↳ Πρώτες Βοήθειες...
- ↳ Πού μπορώ να βρω?...
- ↳ Αντιπροσωπείες...
- ↳ Μακάρι να ήξερα...
- Και τι κουτί, κουτί... τώρα και η οδήγηση καινούργια σε κουτί...
- ↳ Είδαμε, Ακούσαμε, Διαβάσαμε...
- ↳ Breaking News...
- ↳ Μας έκανε εντύπωση...
- ↳ Στραβά και ανάποδα...
- ↳ Φωτογραφίες, Video και Ταινίες...
- ↳ Νέες Τεχνολογίες και εφαρμογές...
- ↳ Ηλεκτρικά αυτοκίνητα...
- ↳ Υβριδικά οχήματα...
- ↳ Πετρελαιοκίνηση....
- ↳ Αλλα εναλλακτικά καύσιμα...
- ↳ Drones και τηλεκατευθυνόμενα...
- ↳ Αλλες νέες τεχνολογίες...
- ↳ Το οδηγείν είναι και "ταξιδεύειν"...
- ↳ Ταξίδια στην Ελλάδα...
- ↳ Ταξίδια στο Εξωτερικό...
- ↳ Εκφραστείτε ελεύθερα...
- ↳ Ανέκδοτα & καλαμπούρια...
- ↳ Ότι περισσεύει...
- ↳ Πολιτικό καφενείο...
- ↳ Μικρές Αγγελίες...
- ↳ Νομικά θέματα και διαδικασίες που αφορούν την Αυτοκίνηση...
- ↳ Περί του Κ.Ο.Κ...
- ↳ Αλλες διατάξεις για την αυτοκίνηση...
- ↳ Αλλου είδους αγωνιστική αυτοκίνηση...