“Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Αν έχετε απορείες για τεχνικά θέματα εδώ είναι ο χώρος για να ρωτήσετε...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

“Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από Johnny »

“Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;



Από την 1η Μαΐου τα μαύρα κουτιά είναι υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα και οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν έχουν πρόσβαση στα δεδομένα τους. Αλήθεια, ποια η χρησιμότητά τους;

Ζούμε ανάμεσα σε ραντάρ, κάμερες παρακολούθησης και καταγραφής, cookies στον υπολογιστή που εμφανίζουν στοχευμένες διαφημίσεις, αλγόριθμους και τεχνητή νοημοσύνη που “φροντίζουν” για την άνεσή μας, και από την 1η Μαΐου ένα “μαύρο κουτί” παρακολουθεί το καινούργιο αυτοκίνητό μας.

Το συγκεκριμένο σύστημα είναι υποχρεωτικό για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες και σε καμία περίπτωση δεν τοποθετείται για να μας κατασκοπεύσει. Απεναντίας, έρχεται για να ρίξει φως σε περίπτωση ατυχήματος. Οι μετακινήσεις μας δεν θα παρακολουθούνται, ούτε εάν κινούμαστε με υπερβολική ταχύτητα. Τουλάχιστον όχι με αυτό το “εργαλείο”. Ας απαντήσουμε όμως σε μερικά σημαντικά ερωτήματα.

Σε τι χρησιμεύουν τα μαύρα κουτιά;

Είναι μια πολύ λογική ερώτηση, καθώς ποιο το νόημα ενός συστήματος καταγραφής που δεν παρακολουθεί; Γνωρίζουμε ότι το μαύρο κουτί δεν είναι σύστημα επιτήρησης. Καταγράφει τα δεδομένα του αυτοκινήτου σας, επιταχύνσεις, φρεναρίσματα, απότομες αλλαγές στη διεύθυνση, κραδασμούς, πιθανές βλάβες κ.α., αλλά κάθε 40 δευτερόλεπτα τα δεδομένα αντικαθίστανται. Είναι νόμος. Εάν δεν έχετε ατύχημα, δεν πρέπει να ανησυχείτε. Ωστόσο, σε περίπτωση σύγκρουσης, τα 30 δευτερόλεπτα πριν από το ατύχημα και τα 30 δευτερόλεπτα που ακολουθούν θα διατηρηθούν στην μνήμη και θα αναλυθούν από τις αρχές.

Είναι χρήσιμα;

Ναι και ΟΧΙ. Τα μαύρα κουτιά των αυτοκινήτων δεν λειτουργούν όπως αυτά στα αεροπλάνα. Δηλαδή, οι συνομιλίες στην καμπίνα δεν καταγράφονται. Και αυτό είναι καλό για τη διατήρηση της προσωπικής μας ζωής, αφού οι αρχές δεν χρειάζεται να γνωρίζουν με ποιον ταξιδεύουμε, ούτε το περιεχόμενο των συνομιλιών μας. Από την αλλη, αυτό είναι πρόβλημα γιατί περιορίζει σημαντικά τη χρησιμότητα του μαύρου κουτιού. Σε ένα αεροπλάνο, οι συνομιλίες που καταγράφονται στο πιλοτήριο μπορούν συχνά να εξηγήσουν τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία.



Εικόνα



Τι κρατάει στη μνήμη του;

Αναλύονται μόνο τα τεχνικά δεδομένα των αυτοκινήτων 30 δευτερόλεπτα πριν και μετά το ατύχημα. Στην περίπτωση μιας απλής σύγκρουσης, πράγματι, δεν χρειάζεται να καταγραφούν δεδομένα μεγαλύτερης διάρκειας. Σε σοβαρό ατυχήμα όμως, τα δεδομένα πριν το χρονικό όριο που διαθέτει το μαύρο κουτί, θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις αρχές για τα αίτια του ατυχήματος.

Πολλή φασαρία για το τίποτα;

Μόνο οι αρχές θα έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα, για μελέτη των ατυχημάτων με πορίσματα όμως που μπορεί να είναι ελλιπή. Στοιχεία όπως το επίπεδο του αλκοόλ, η λήψη ναρκωτικών, η χρήση τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καιρός της ημέρας), θα είναι άγνωστα. Θα μαθαίνουμε για μια ξαφνική επιτάχυνση ή ένα φρενάρισμα με μπλοκαρισμένους τροχούς από μία αστοχία του ABS, αλλά δεν θα ξέρουμε τι προηγήθηκε.

Έχει οφέλη;

Κανένα για τον οδηγό, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Το μαύρο κουτί δεν μπορεί ούτε να σας ενοχοποιήσει, ούτε να σας απαλλάξει για ένα ατύχημα. Δεν επιτρέπει καν να γνωρίζουμε ποιος οδηγούσε το όχημα. Οι ασφαλιστές δεν θα έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα ούτως ή άλλως, για να τους αποτρέψει από το να δημιουργήσουν ένα “νέο προφίλ” του επιρρεπούς σε ατυχήματα οδηγού. Και για τις αρχές όμως, η γνώση όλων αυτών των στοιχείων δεν εξηγεί απαραίτητα τι έφταιξε για το ατύχημα.



Εικόνα




Τα “ξινά” σημεία


Εάν η κατασκευή και η εγκατάσταση ενός μαύρου κουτιού δεν κόστιζε, θα το γνωρίζαμε ήδη. Και η τοποθέτησή του σε οικονομικά μοντέλα θα έχει πιο αισθητό κόστος. Με αυτό τον τρόπο θα επηρεάσει ελαφρώς και την αγορά. Γιατί ένα αυτοκίνητο που είναι πιο ακριβό στην αγορά είναι επίσης πιο ακριβό να ασφαλιστεί. Αυτό σημαίνει ότι το μαύρο κουτί δεν θα μειώσει το κόστος για την ασφάλιση και ο οδηγός θα πληρώνει για να χρησιμεύσει ως ανώνυμο "αντικείμενο" μελέτης χωρίς να αποκομίσει το παραμικρό όφελος βραχυπρόθεσμα.

Μη αντιπροσωπευτικό δείγμα

Τα μαύρα κουτιά είναι υποχρεωτικά για τα οχήματα που θα κατασκευατούν μετά τις 6 Ιουλίου 2022 και προς το παρόν δεν τίθεται θέμα επιβολής της εγκατάστασής τους σε οχήματα που ήδη κυκλοφορούν. Από το 2024 όμως δεν θα μπορείτε να αγοράζετε όχημα που δεν είναι εξοπλισμένο με μαύρο κουτί. Ακόμα κι αν είχε κατασκευαστεί πριν την 1η Μαΐου του 2022. Επομένως, τα δεδομένα που συλλέγονται για στατιστικούς σκοπούς δεν θα είναι αξιόπιστα για αρκετά χρόνια.

Για τις μοτοσυκλέτες;

Οι μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ δεν επηρεάζονται από την συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία. Πρόκειται για μια περίεργη απόφαση από την στιγμή που γνωρίζουμε ότι ένα στα τέσσερα θανατηφόρα ατυχήματα αφορούν μοτοσυκλετιστή και το 50% σοβαρά ατυχήματα. Η απουσία μαύρου κουτιού προκαλεί σε κάθε περίπτωση σοβαρή δυσφήμιση για την αξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων, οπότε μάλλον θα υπάρξει γενίκευση σε όλα τα τροχοφόρα.
Πηγή:carandmotor.gr


Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Re: “Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από Johnny »

update 1
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6638
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: “Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από MacPap »

Εγω τώρα που δεν αντιλαμβάνομαι την χρησιμότητα θεωρούμαι βλάκας?
Αν δεν το διαβάζει κανεις και αν δεν λέει τιποτε σε κανενα τι το βάζουμε?
Την μόνη χρησιμότητα που βλέπεω ειναι να μας κανουν οικλια την ιδέα της παρακολούθησης... Εγω μόνο αυτό βλέπω ως κερδος.

MacPap
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
rasPUTIN
Site Admin
Δημοσιεύσεις: 4845
Εγγραφή: 05 Νοέμ 2008, 16:47

Re: “Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από rasPUTIN »

MacPap έγραψε: 11 Δεκ 2023, 18:03Την μόνη χρησιμότητα που βλέπεω ειναι να μας κανουν οικλια την ιδέα της παρακολούθησης... Εγω μόνο αυτό βλέπω ως κερδος.
1. Προφανῶς ἐννοεῖς οἰκεία
2. Συμφωνῶ ἀπολύτως
οὐαὶ ὅταν καλῶς ὑμᾶς εἴπωσι πάντες οἱ ἄνθρωποι
Αλλοίμονον, όταν σας επαινέσουν όλοι οι άνθρωποι
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6638
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: “Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από MacPap »

rasPUTIN έγραψε: 12 Δεκ 2023, 14:47...
1. Προφανῶς ἐννοεῖς οἰκεία...
:biritses :biritses
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Re: “Μαύρα κουτιά” στα αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζω;

Δημοσίευση από Johnny »

Event Data Recorder: Έτσι λειτουργεί το μαύρο κουτί στα αυτοκίνητα


Εικόνα


Οι περισσότεροι το γνωρίζουν σαν ένα μαύρο κουτί. Στην πραγματικότητα, το EDR είναι κάτι περισσότερο και κάτι λιγότερο, από τα aftermarket μαύρα κουτιά που προμηθεύονται οι ασφαλιστικές εταιρείες, σε περίπτωση συγκεκριμένης συνδρομής. Το EDR δεν μπορεί να εγκατασταθεί ή να απεγκατασταθεί, να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί. Είναι μια τεχνολογία ενσωματωμένη στο αυτοκίνητο από τη σχεδίασή του και η λειτουργία της οποίας είναι ανεξάρτητη από οποιαδήποτε εξωτερική επέμβαση.

Από πότε θα είναι υποχρεωτικό;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι, ότι από τις 7 Ιουλίου όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με EDR (η υποχρέωση ξεκίνησε ήδη πριν από δύο χρόνια για όλες τις νέες πιστοποιήσεις, δηλαδή για τα νέα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά από τους κατασκευαστές).

Η υποχρέωση, όπως συμβαίνει πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν σημαίνει ότι μια συγκεκριμένη τεχνολογία δεν μπορεί να υιοθετηθεί ακόμη και πριν από τον κανόνα. Επίσημα στοιχεία δεν είναι διαθέσιμα, αλλά εδώ και αρκετό καιρό, η πλειονότητα των αυτοκινήτων που πωλούνται έχουν EDR χωρίς οι πωλητές και οι αγοραστές να το γνωρίζουν πάντα ή καθόλου.

Αυτοκίνητα που θα πωλούνται έως τις 7 Ιουλίου και δεν το διαθέτουν, σε καμία περίπτωση, δεν θα έχουν καμία υποχρέωση EDR. Όπως θα δούμε, είναι μια τεχνολογία ενσωματωμένη στο αυτοκίνητο και στενά συνδεδεμένη με τις συσκευές ασφαλείας που υπάρχουν σε αυτό. Και, επομένως, δεν μπορεί να εγκατασταθεί μετά την παραγωγή.

Αποθηκεύει δεδομένα μόνο σε ατύχημα

Τι είναι όμως ακριβώς το EDR; Ο κανονισμός το ορίζει ως «ένα σύστημα που καταγράφει και αποθηκεύει αυτόματα παραμέτρους και πληροφορίες που σχετίζονται με ατυχήματα αμέσως πριν (5 δευτερόλεπτα), κατά τη διάρκεια και αμέσως μετά τη σύγκρουση (300 χιλιοστά του δευτερολέπτου). Το σύστημα, επομένως, δεν αποθηκεύει τα δεδομένα της κανονικής οδήγησης, δεν εγγράφει ταινίες ή ήχους, είναι αυτόματο, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να απενεργοποιηθεί από τον οδηγό και τα δεδομένα που αποθηκεύονται όταν συμβεί ένα ατύχημα, βρίσκονται πάντα μόνο στο το σύστημα, δηλαδή δεν μεταδίδονται –γιατί πραγματικά δεν μπορούν να μεταδοθούν προς τα έξω.»

Στην πραγματικότητα, το EDR δεν έχει σύνδεση δορυφόρου, wifi ή bluetooth. Και επομένως, μη έχοντας γεωγραφικές συντεταγμένες, δεν γνωρίζει καν πού βρίσκεται και επομένως, πού συνέβη το ατύχημα.


Εικόνα


Στόχος βελτίωση της οδικής ασφάλειας

Σύμφωνα με το πνεύμα του κανόνα, τα καταγεγραμμένα δεδομένα, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται σε συγκεντρωτική μορφή από τα κράτη της Ένωσης, μόνο «για τη διεξαγωγή αναλύσεων οδικής ασφάλειας και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των ειδικών μέτρων που λαμβάνονται χωρίς να επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ενός συγκεκριμένου οχήματος να εντοπιστούν», άρα να μην αποδοθεί ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος, όπως θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς. Ωστόσο, ο ίδιος κανονισμός παραδέχεται ότι «τα δεδομένα, μπορούν να διατίθενται στις εθνικές αρχές, μέσω τυποποιημένης διεπαφής, σύμφωνα με την εθνική ή την ενωσιακή νομοθεσία, μόνο για σκοπούς έρευνας και ανάλυσης σε σχέση με το ατύχημα».

Απόρρητο: η ανωνυμία είναι εγγυημένη

Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα που αποθηκεύονται στη συσκευή είναι ανώνυμα. Στην πράξη, το EDR δεν πρέπει να περιέχει πληροφορίες που επιτρέπουν την αναγνώριση του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος και του ίδιου του οχήματος. Στην πραγματικότητα, το σύστημα δεν «γνωρίζει» το Vis (ενότητα ένδειξης οχήματος), δηλαδή τα τελευταία ψηφία του Vin (αριθμός αναγνώρισης οχήματος), τον 17ψήφιο κωδικό που συνήθως ονομάζουμε αριθμό πλαισίου.

Ωστόσο, πρέπει να επιτρέπει την ακριβή αναγνώριση του τύπου, της παραλλαγής και της έκδοσης του οχήματος και των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και πρόληψης ατυχημάτων, που παρέχονται με το όχημα στο οποίο υπάρχει το EDR. Αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι η συσκευή εγγραφής δεδομένων συμβάντος, εκτός από την καταγραφή ορισμένων δυναμικών πληροφοριών από την περίοδο που προηγείται αμέσως μετά τη σύγκρουση (ταχύτητα, πέδηση, περιστροφή και κλίση του οχήματος στο δρόμο), καταγράφει επίσης την κατάσταση και τη σειρά ενεργοποίησης όλων των συστημάτων ασφαλείας του οχήματος, από τις ζώνες ασφαλείας μέχρι τα φρένα, από το εποχούμενο eCall έως το Adas που υπάρχει στο όχημα.
Πηγή: Αρης Μορένο-thecars.gr
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα...”