Ψυγείο αυτοκινήτου: Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω το ψυκτικό υγρό;

Αν έχετε απορείες για τεχνικά θέματα εδώ είναι ο χώρος για να ρωτήσετε...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3431
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Ψυγείο αυτοκινήτου: Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω το ψυκτικό υγρό;

Δημοσίευση από Johnny »

Ψυγείο αυτοκινήτου: Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω το ψυκτικό υγρό;

Κάθε κινητήρας εσωτερικής καύσης παράγει θερμότητα και το ψυγείο, μαζί με τα υγρά του αναλαμβάνουν να τη συγκρατήσουν στα επιθυμητά επίπεδα. Στο κύκλωμα ψύξης ενός υδρόψυκτου μοτέρ υπάρχει το ψυκτικό υγρό, ή αντιψυκτικό, όπως συνηθίζουμε καμιά φορά να τα λέμε. Γνωστό και ως παραφλού, το συγκεκριμένο υγρό έχει πολλές ονομασίες, αλλά οι δουλειές του είναι συγκεκριμένες.

Από τι αποτελείται το ψυκτικό υγρό;

Αρχικά, ας λύσουμε τη σύγχυση της ονομασίας. Το ψυκτικό υγρό ψύχει τον κινητήρα και από εκεί προέρχεται το όνομά του. Τώρα, μέσα στο μείγμα, υπάρχει και αντιψυκτικό, του οποίου η δουλειά είναι να μην επιτρέπει στο ψυκτικό υγρό να παγώνει στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (κάτω από τους 0 βαθμούς Κελσίου). Άρα αυτό που βοηθάει στην ψύξη του μοτέρ είναι το ψυκτικό, και αυτό που προστατεύει το υγρό από το να παγώσει, είναι το αντιψυκτικό. Μέσα στο ίδιο μείγμα υπάρχει και απιονισμένο νερό, με την αναλογία να διαφέρει ανάλογα τις προδιαγραφές κάθε κατασκευαστή.

Το ψυκτικό υγρό αραιώνεται με το απιονισμένο νερό, επειδή αν στο κύκλωμα βρισκόταν αποκλειστικά νερό τότε θα εξατμιζόταν στις πολύ υψηλές θερμοκρασίες και θα πάγωνε στις πολύ χαμηλές. Οπότε, δεν θα έκανε τη δουλειά του. Με το μείγμα αυτό οι κατασκευαστές διατηρούν όλα τα χαρακτηριστικά αποτελεσματικής ψύξης και αντοχής στο κρύο, ενώ παράλληλα έχει πολύ μεγαλύτερες θερμοαπαγωγικές ιδιότητες. Οι συνθετικές ουσίες του μείγματος το καθιστούν σημαντικά πιο ανθεκτικό στις μεταβολές θερμοκρασίας (κυρίως στην αύξηση αυτής), σε σύγκριση με το απλό, απιονισμένο νερό.

Το κύκλωμα ψύξης αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα (ψυγείο, θερμοστάτης, παγούρια και πολλά άλλα) που έχουν στόχο να διατηρούν τη θερμοκρασία του κινητήρα στα επιθυμητά επίπεδα. Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει ένα ιδανικό φάσμα θερμοκρασίας που δουλεύει, οπότε ο ρόλος του συστήματος ψύξης είναι να τον διατηρεί εκεί, όχι να τον κρυώνει τελείως.


Ένας «υγιής» κινητήρας ανεβάζει θερμοκρασία όταν δέχεται παρατεταμένη πίεση, όταν επικρατούν πολύ υψηλές θερμοκρασίες (π.χ. το καλοκαίρι) ή όταν μένει στάσιμο το όχημα για αρκετή ώρα δουλεύοντας στο ρελαντί, οπότε το ψυγείο δεν τροφοδοτείται με φρέσκο αέρα. Η κυκλοφορία των ψυκτικών υγρών μέσα από το μοτέρ πετυχαίνει την επιθυμητή απαγωγή θερμότητας και το ψυγείο, ψύχει τα ίδια τα υγρά, για να μη «βράσουν» και αυτά μαζί με τον κινητήρα.

Αλλάζω ψυκτικό το χειμώνα;

Κατά τη χειμερινή περίοδο οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες και οι κινητήρες λειτουργούν σε ψυχρό περιβάλλον, οπότε οι ανάγκες ψύξης είναι μειωμένες σε σχέση με το καλοκαίρι. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει να αμελούμε το ψυκτικό υγρό. Οι κατασκευαστές προτείνουν συνήθως αλλαγή του ψυκτικού ανά 40.000-45.000 χιλιόμετρα, ή κάθε τρία χρόνια. Αν λοιπόν ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου φροντίζει να είναι τυπικός σε αυτά τα όρια, τότε δεν χρειάζεται καμία άλλη ενέργεια κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου.

Για το μόνο που πρέπει να βεβαιωθεί, είναι να μην τοποθετεί σκέτο νερό στο παγούρι, κάτι που έτσι κι αλλιώς είναι λάθος. Το χειμώνα όμως, μπορεί να αποδειχτεί ακόμη πιο λάθος επιλογή, επειδή δεν αποκλείεται να παγώσει στη διάρκεια μιας ψυχρής νύχτας. Το αντιψυκτικό παίζει τον δικό του ρόλο εδώ αφού όταν υπάρχει στο μείγμα ψυκτικού υγρού αποτρέπει το πάγωμα των υγρών και εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του κυκλώματος ακόμη και σε συνθήκες ψύχους. Συνεπώς το μόνο που πρέπει να ελεγχθεί το χειμώνα, σχετικά με τα ψυκτικά υγρά, είναι η ύπαρξη αντιψυκτικής ουσίας στο μείγμα και ότι έχει αλλαχθεί εντός του προβλεπόμενου -από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου- ορίου. Το τελευταίο πρέπει να γίνεται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και δεν σχετίζεται με την εποχή και τις συνθήκες.
Πηγή:Πέτρος Σηφαλάκης-gocar.gr


Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3431
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Re: Ψυγείο αυτοκινήτου: Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω το ψυκτικό υγρό;

Δημοσίευση από Johnny »

Αντιψυκτικό υγρό:
Τί θα συμβεί αν αναμίξετε διαφορετικά χρώματα

Το ψυκτικό υγρό είναι ένας συνδυασμός νερού και αντιψυκτικού σε αναλογία 50/50. Όπως και το λάδι του κινητήρα, έτσι και το ψυκτικό υγρό κυκλοφορεί στους κινητήρες εσωτερικής καύσης για να απορροφήσει και να απομακρύνει τη θερμότητα, να αποτρέψει τη διάβρωση και να βοηθήσει τον κινητήρα να λειτουργεί σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Ενώ όλα τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης χρησιμοποιούν σύστημα ψύξης γεμάτο με ψυκτικό υγρό, κάποια δεν χρησιμοποιούν τον ίδιο τύπο μίγματος.

Αν για παράδειγμα ανοίξετε το καπό ενός Toyota και ενός Chevy και συγκρίνετε το δοχείο ψυκτικού τους, θα παρατηρήσετε ότι και τα δύο δοχεία είναι γεμάτα με υγρά διαφορετικού χρώματος. Τα τυπικά χρώματα είναι μπλε, πράσινο, πορτοκαλί, ροζ και κόκκινο, αλλά μπορεί να συναντήσετε και μοβ και κίτρινο.

Κάποτε, η χρήση διαφορετικών χρωμάτων γινόταν για να διαφοροποιηθούν οι τύποι αντιψυκτικού υγρού.

Το αντιψυκτικό που κατασκευαζόταν με τεχνολογία ανόργανων (IAT) ήταν μπλε ή πράσινο, ενώ τα υγρά μεγάλης διάρκειας ζωής (ELCs) ήταν πορτοκαλί ή κόκκινα. Τα χρώματα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα για τους DIYers που δεν είχαν πρόσβαση σε εγχειρίδιο ή κάποιο οδηγό χρήσης, καθώς ήταν η πιο αξιόπιστη ένδειξη του τύπου που διέθετε το όχημά τους. Σήμερα, ωστόσο, η απόχρωση του ψυκτικού έχει περισσότερο σχέση με τον κατασκευαστή παρά με τον τύπο του αντιψυκτικού που περιέχει το αμάξι.

Καθώς το χρώμα δεν είναι πλέον μια αξιόπιστη ένδειξη, οι οδηγοί δεν μπορούν να βασιστούν σε αυτό όταν αγοράζουν ψυκτικό για τα αυτοκίνητά τους. Κάθε κινητήρας είναι σχεδιασμένος για ένα συγκεκριμένο τύπο μίγματος αντιψυκτικού και νερού, και η ανάμειξη δύο διαφορετικών τύπων μπορεί να είναι καταστροφική για τον κινητήρα και να οδηγήσει σε σοβαρές ζημιές. Εξαιτίας αυτού, όταν έρθει η ώρα να συμπληρώσετε υγρό ή να ξεπλύνετε το σύστημα ψύξης, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης σας για να βεβαιωθείτε ότι αγοράζετε το σωστό προϊόν για το αυτοκίνητό σας.

Διαφορά στα χρώματα των ψυκτικών

Τα σύγχρονα χρώματα ψυκτικού δεν μας αποκαλύπτουν πολλά για την πραγματική σύσταση του υγρού. Διαφορετικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές υγρών χρησιμοποιούν διάφορα χρώματα. Για παράδειγμα, το ψυκτικό (OEM) της Toyota είναι είτε κόκκινο είτε ροζ. Από την άλλη πλευρά, το μοβ συναντάται συνήθως σε γερμανικές μάρκες αυτοκινήτων όπως Audi, Volkswagen και Porsche.

Υπάρχει η πιθανότητα να συναντήσετε δύο μάρκες με το ίδιο χρώμα αλλά διαφορετική χημική σύσταση και το αντίθετο, πχ. με διαφορετικά χρώματα που έχουν την ίδια χημική σύσταση.

Ενώ ο αρχικός κωδικός χρώματος ψυκτικού εξακολουθεί να ισχύει για ορισμένες μάρκες, δεν μπορείτε να επιλέξετε το ψυκτικό του αυτοκινήτου σας μόνο με βάση το χρώμα του. Πλέον στις μέρες μας αυτό εξαρτάται περισσότερο από τον κατασκευαστή παρά από τη χημική του σύνθεση. Αν το αυτοκίνητό σας χρησιμοποιεί IAT (ψυκτικά ανόργανων πρόσθετων), θα πρέπει να γεμίσετε το ψυγείο του μόνο με IAT ψυκτικό. Αντίστοιχα, αν το όχημά σας χρησιμοποιεί OAT (ψυκτικά τεχνολογίας οργανικού οξέος), θα πρέπει να γεμίσετε το ψυγείο με ποιοτικό OAT ψυκτικό. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους άλλους τύπους. Συμβουλευτείτε πάντα το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματός σας, έναν αξιόπιστο μηχανικό ή ένα κατάστημα ανταλλακτικών αυτοκινήτων για να βεβαιωθείτε ότι γεμίζετε το ψυγείο με το σωστό προϊόν.

Τί συμβαίνει αν αναμίξετε διαφορετικά ψυκτικά;

Κάθε κινητήρας είναι σχεδιασμένος να λειτουργεί καλύτερα με έναν συγκεκριμένο τύπο ψυκτικού, και η ανάμειξη διαφορετικών τύπων μαζί μπορεί να είναι επιβλαβής για τον κινητήρα σας. Για παράδειγμα, εάν γεμίσετε το ψυγείο σας με IAT και OAT ψυκτικό ταυτόχρονα, μπορεί να σχηματιστεί ένα τζελ που μπορεί να φράξει το σύστημα ψύξης του κινητήρα σας και να οδηγήσει σε εκτεταμένες ζημιές.

Τί γίνεται με τα διαφορετικά χρώματα ψυκτικού;

Όπως αναφέραμε, δεν μπορούμε πλέον να βασιστούμε στα χρώματα για να μας πουν αν το υγρό περιέχει IAT, OAT ή οποιοδήποτε άλλο τύπο αντιψυκτικού. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να βρείτε δύο τύπους OAT με διαφορετικά χρώματα. Σε αυτή την περίπτωση, η ανάμειξη των δύο δεν θα πρέπει να βλάψει τον κινητήρα σας. Ωστόσο, είναι κρίσιμο να επιβεβαιώσετε ότι τα δύο ψυκτικά πληρούν τα πρότυπα του αυτοκινήτου σας – η μη τήρηση αυτού μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση του κινητήρα και σε ακριβές ζημιές.

Γενικά, ο πιο ασφαλής τρόπος για να αποφύγετε ζημιές στον κινητήρα και τα γύρω εξαρτήματα είναι να ακολουθήσετε τη σύσταση του κατασκευαστή και να γεμίσετε το αυτοκίνητό σας με ψυκτικό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, έτσι ώστε οι κίνδυνοι να μην υπερβαίνουν κατά πολύ τα οφέλη.
Πηγή:Σωκράτης Υδραίος-thecars.gr
Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τεχνικά θέματα...”