Το δυστύχημα στο Βουκουρέστι και οι 18 ώρες οδήγησης

Είδατε κάποιο ατύχημα μοιραστείτε το μαζί μας εδώ...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Το δυστύχημα στο Βουκουρέστι και οι 18 ώρες οδήγησης

Δημοσίευση από Johnny »

Το δυστύχημα στο Βουκουρέστι και οι 18 ώρες οδήγησης





Εικόνα




Πολλά ακούστηκαν για το δυστύχημα με το λεωφορείο στο Βουκουρέστι και για την «κακιά ώρα». Πριν όμως από αυτή την στιγμή έχουν προηγηθεί πολλές «κακές ώρες» εξαντλητικής οδήγησης που ίσως να εξηγούν πολλά από όσα έγιναν.

Το δυστύχημα που έγινε χθες στην Ρουμανία με ελληνικό λεωφορείο δημιουργεί πολλά ερωτηματικά και φέρνει στην επιφάνεια μία σειρά από τις κλασικές ελληνικές κακοδαιμονίες. Κυρίως φέρνει στην επιφάνεια την “κατάρα” της φυλής ότι για ένα λάθος πάντα φταίνε κάποιος άλλος.

Για την συγκεκριμένη περίπτωση έχουν ακουστεί πολλά. Φταίνε οι χάρτες της Google, φταίνε οι Ρουμάνοι, φταίει ο δρόμος, φταίει η “κακιά ώρα“. Όμως μέχρι να έρθει αυτή η “κακιά ώρα” έχουν προφανώς υπάρξει δεκάδες ώρες λαθών και παραλείψεων.

Από τις γραμμές αυτές δεν θα κάνουμε τον Εισαγγελέα, ούτε θα υποκαταστήσουμε τις αρχές της Ρουμανίας που κάνουν την έρευνά τους. Απλά θα επιστήσουμε την προσοχή σε ιδιαίτερα κρίσιμο θέμα στις επαγγελματικές μεταφορές, που όπως και σε άλλα πράγματα, η χώρα μας είναι ένα πραγματικό μπάχαλο.

Ο λόγος για το ωράριο οδήγησης φορτηγών και λεωφορείων δημόσιας χρήσης. Μία παράμετρος έχει κριθεί εδώ και πολλά-πολλά χρόνια ως άκρως σημαντική για την ασφάλεια των μεταφορών. Και για την οποία έχει θεσπιστεί ένα πολύ αυστηρό Ευρωπαϊκό πλαίσιο το οποίο ακολουθεί (τουλάχιστον στους τύπους) και η χώρα μας.

Συγκεκριμένα, και όσο γίνεται πιο περιληπτικά. Ένας οδηγός μπορεί να οδηγήσει το φορτηγό ή το λεωφορείο του στην συγκεκριμένη περίπτωση επί 4,5 ώρες συνεχόμενες. Όταν συμπληρωθεί αυτό το όριο πρέπει να κάνει υποχρεωτικά διάλειμμα 45 λεπτών, και μάλιστα σε δύο δόσεις, των 10 και των 35 λεπτών. Μετά μπορεί να οδηγήσει και πάλι άλλες 4,5 ώρες.

Ο συνολικός χρόνος οδήγησης είναι 9 ώρες την ημέρα, ή 10 ώρες κατ’ εξαίρεση, για μόνο δύο ημέρες την εβδομάδα (και αυτές όχι σε συνέχεια). Η εβδομαδιαία εργασία του οδηγού δεν μπορεί να ξεπεράσει τις 56 ώρες οδήγησης. Την εβδομάδα αυτή θα πρέπει να ακολουθήσει μία πιο χαλαρή εβδομάδα με μόνο 34 ώρες οδήγησης. Συνολικά σε δύο εβδομάδες ο χρόνος οδήγησης δεν πρέπει να ξεπερνά τις 90 ώρες.

Από εκεί και πέρα υπάρχει αυστηρό πρόγραμμα ξεκούρασης του οδηγού (για παράδειγμα πριν το δρομολόγιο πρέπει να έχει προηγηθεί ξεκούραση 9 ωρών ως κατώτατο όριο) τόσο μέσα στην ημέρα όσο και σε επίπεδο εβδομάδας (έως 45 ώρες ανάπαυσης).

Όταν υπάρχουν δύο οδηγοί -κάτι επιβεβλημένο σε μεγάλα δρομολόγια- εξακολουθούν να ισχύουν τα ίδια, και οι οδηγοί εναλλάσσονται στο τιμόνι, για 4,5 ώρες οδήγησης, με τα διαλλείματα των 45 λεπτών να ισχύουν και για τους δύο. Αυτές είναι κάποιες βασικές αρχές της λειτουργίας του ωραρίου το οποίο εφαρμόζεται πανευρωπαϊκά και σε κάποιες χώρες με ιδιαίτερη αυστηρότητα και εξοντωτικά πρόστιμα (εδώ είναι Βαλκάνια βέβαια...), και κανονίζει τα πάντα, έως την παραμικρή λεπτομέρεια.

Την καταγραφή όλων αυτών έχει αναλάβει εδώ και πάνω από μία δεκαετία η έστω και καθυστερημένη εφαρμογή και στην χώρα μας του ψηφιακού ταχογράφου. Πρακτικά, ο κάθε οδηγός έχει την δική του κάρτα η οποία καταγράφει όλες τις παραμέτρους του ταξιδιού (από την ταχύτητα μέχρι το ωράριο). Στον έλεγχο η Τροχαία έχει την δική της κάρτα, “κατεβάζει” τα δεδομένα και διαπιστώνει αν υπάρχει παράβαση.

Όλα αυτά βέβαια στην θεωρία. Γιατί στην χώρα μας το θέμα του ωραρίου είναι μία παλιά και πολύ πονεμένη ιστορία. Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με αυτόν τον χώρο ότι τα ωράρια είναι κάτι το οποίο δεν τηρείται σχεδόν πουθενά, ενώ έχουν βρεθεί δεκάδες παραθυράκια (ενοικίαση κάρτας τρίτου αντί για δεύτερο οδηγό, ας πούμε) ώστε να παρακάμπτεται αυτή η τόσο σημαντική παράβαση.

Οι δικαιολογίες είναι πολλές και -εν μέρει- κατανοητές, όπως τα χαμηλά μεροκάματα, ο ανταγωνισμός από οδηγούς τρίτων χωρών (κυρίως από τα Βαλκάνια) και πολλά ακόμα. Ενώ και η Τροχαία, παρά τις κατά καιρούς εξορμήσεις της, είναι αδύνατο να καταγράψει την σχεδόν μόνιμη παράβαση του ωραρίου (είναι με διαφορά η πρώτη παράβαση στα Δελτία της Τροχαίας όταν προβαίνει σε ελέγχους φορτηγών και λεωφορείων).

Στην περίπτωση του λεωφορείου του Βουκουρεστίου, υπάρχουν δύο βασικές παράμετροι που οδήγησαν στην “κακιά ώρα”. Πρώτον δεν υπήρχε δεύτερος οδηγός (ξέμεινε όπως μαθαίνουμε στην Θεσσαλονίκη από… χαλασμένη τυρόπιτα) για ένα τόσο δύσκολο και απαιτητικό νυχτερινό ταξίδι. Και δεύτερον, όπως έγινε ήδη γνωστό, ο ένας οδηγός που τελικά ενεπλάκη στο δυστύχημα είχε κλείσει στο τιμόνι 18 ολόκληρες ώρες.

Το νούμερο μοιάζει εξωφρενικό ακόμα και για οδηγό ιδιωτικού αυτοκινήτου, πολύ δε περισσότερο για επαγγελματία -όσο έμπειρος και αν δηλώνει- που είχε την ευθύνη της ασφάλειας της μεταφοράς 47 ανθρώπων. Μιλάμε για ένα οδηγό στα όρια της εξάντλησης, ο οποίος βρέθηκε σε μία εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση και πήρε τις λάθος αποφάσεις με τα τραγικά αποτελέσματα που επακολούθησαν.

Το Mercedes Travego (ένα σχετικά καινούργιο και υπερσύγχρονο λεωφορείο) βρέθηκε στο λάθος σημείο, χωρίς ο οδηγός να έχει την στοιχειώδη ικανότητα να αντιληφθεί την πινακίδα των 3,5 μέτρων και να αντιδράσει ανάλογα, όταν γνωρίζει -ή θα έπρεπε να γνωρίζει- ότι το ύψος του οχήματός του είναι στα 3,75 μέτρα.

Μάλιστα είχε προηγηθεί άλλο μέσο ειδοποίησης για χαμηλό ύψος (με τις κλασικές αιωρούμενες αλυσίδες, αρκετά μέτρα πριν) το οποίο είτε το αγνόησε είτε πέρασε από δίπλα.

Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη και με αρκετά χιλιόμετρα, προκαλώντας όλη αυτή την καταστροφή. Όσοι πάντως γνωρίζουν θεωρούν ότι η συγκεκριμένη αψίδα, αν και μοιάζει ως “καρμανιόλα” ουσιαστικά έσωσε τις ζωές πολλών από τους επιβάτες, καθώς η σύγκρουση με το επερχόμενο τούνελ θα ήταν σφοδρότατη και θα έχαναν την ζωή τους αρκετοί από όσους κάθονταν εμπρός χτυπώντας πάνω τον τοίχο. 

Αν κάτι θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε μετά το δυσάρεστο περιστατικό στο Βουκουρέστι, είναι ότι το θέμα του ωραρίου των επαγγελματιών οδηγών είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και αφορά την ασφάλεια όλων μας. Η Τροχαία κάνει ότι περνά από το χέρι της, όμως χρειάζεται και η στοιχειώδης αντίληψη και το αίσθημα ευθύνης από τους επαγγελματίες του χώρου ότι δεν μπορούν να ρισκάρουν την ζωή τους και την ζωή των επιβατών τους.

Και δεν αρκούν ούτε οι χάρτες της Google, ούτε η… χαλασμένη τυρόπιτα, ούτε βέβαια η “κακιά ώρα” να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.
Πηγή:Παναγιώτης Τριτάρης-newsauto.gr


Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
MacPap
Δημοσιεύσεις: 6639
Εγγραφή: 08 Ιούλ 2010, 03:00

Re: Το δυστύχημα στο Βουκουρέστι και οι 18 ώρες οδήγησης

Δημοσίευση από MacPap »

Είμαστε αυτο που εγω ονομάζω "Η χώρα του απέραντου δήθεν."
Η χώρα που όλοι πιστεύουν πως χωρίς να κάνουν κάτι τα προβλήματα θα λυθούν δια μαγείας, όταν δεν λύνονται ψάχνουν τον "από μηχανής Θεό" να τους σώσει και όταν αυτός δεν έρχεται, ψάχνουν έναν "αποδιοπομπαίο τράγο" να του τα φορτώσουν, αφού ποτέ δεν φταίνε οι ίδιοι για οτιδήποτε.
Καλός οδηγός σημαίνει απαραίτητα τήρηση του ΚΟΚ.
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ατυχήματα...”