Κίνδυνος-θάνατος τα χειμερινά ελαστικά το καλοκαίρι

Προτροπές και συμβουλές για ασφαλή οδήγηση...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3383
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Κίνδυνος-θάνατος τα χειμερινά ελαστικά το καλοκαίρι

Δημοσίευση από Johnny »

Κίνδυνος-θάνατος τα χειμερινά ελαστικά το καλοκαίρι


Τι γίνεται αν αφήσει κανείς στο αυτοκίνητο του το καλοκαίρι με χειμερινά ελαστικά; Η απάντηση που ακολουθεί σίγουρα θα κάνει όλους τους οδηγούς να τα αλλάξουν αμέσως, ειδικά εκείνους που αγόρασαν πρόσφατα μεταχειρισμένο από χώρα της Ε.Ε.

Τα ελαστικά αποτελούν το Α και το Ω στην ενεργητική ασφάλεια που προσφέρει το αυτοκίνητο μας ανά πάσα στιγμή. Ως τα μοναδικά τέσσερα σημεία επαφής του αυτοκινήτου με το οδόστρωμα, η κατάσταση, και εξίσου σημαντικά το είδος το ελαστικών που χρησιμοποιούμε, επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα επίπεδα πρόσφυσης ανάλογα με την εποχή του χρόνου και ακόμη περισσότερο τη συμπεριφορά των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού.

Ένα θερινό ελαστικό υπολειτουργεί σε σημαντικό βαθμό όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος πέσει κάτω από τους 10 βαθμούς. Ο οδηγός το αντιλαμβάνεται αυτό από τα μειωμένα επίπεδα πρόσφυσης, τα οποία με τη σειρά τους επηρεάζουν και την εύρυθμη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων, ειδικότερα του ABS, του traction control και του συστήματος δυναμικής ευστάθειας που φέρουν όλα τα σύγχρονα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά. Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για τα παλαιότερης τεχνολογίας ηλεκτρονικά συστήματα με πιο εμφανές «αποτέλεσμα» τις σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης που απαιτούνται, ακόμη περισσότερο σε κατάσταση «έκτακτης» ανάγκης.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για ένα χειμερινό ελαστικό που καλείται να «εργαστεί» σε θερμοκρασίες που ξεπερνούν τους 15-20 βαθμούς Κελσίου, με την κατάσταση ωστόσο να γίνεται ακόμη και επικίνδυνη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Ο μοναδικός λόγος που θα επιθυμούσε ένας οδηγός να διατηρήσει τα χειμερινά ελαστικά στο αυτοκίνητο του και τις εποχές του χρόνου που εμφανίζονται υψηλότερες (και υψηλές) θερμοκρασίες είναι προφανώς η εξοικονόμηση χρημάτων. Όμως αυτή η πρακτική δεν πρόκειται να αποδώσει τους αναμενόμενους «καρπούς». Αντίθετα μπορεί να τον φέρει προ δυσάρεστων, ακόμη και επικίνδυνων εκπλήξεων, τόσο για τον ίδιο και τους όποιους επιβάτες που βρίσκονται στην καμπίνα, όσο και για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Παράλληλα, ο εν λόγω οδηγός θα κάνει κάνει κακό και στην τσέπη του με τα αποτελέσματα να είναι τα αντίθετα από αυτά που προσδοκούσε στο τέλος της σεζόν.

Τα χειμερινά ελαστικά έχουν κατασκευαστεί για να λειτουργούν σωστά σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες παρέχοντας πρόσφυση σε συνθήκες που τα καλοκαιρινά ελαστικά γίνονται απλά σκληρά σαν... «πέτρα». Με τη θερμοκρασία να ξεπερνά τους 15-20 βαθμούς η μαλακή γόμα τους τα βρίσκει πραγματικά σκούρα με την καυτή ελληνική άσφαλτο. Ως αποτέλεσμα η αντίσταση κύλισης πολλαπλασιάζεται, χωρίς να αυξάνεται αντίστοιχα η πρόσφυση (το αντίθετο) και αυτό οδηγεί στην πρόωρη φθορά του πέλματος, που μπορεί να είναι έως και 70% υψηλότερη από ό,τι στις ιδανικές θερμοκρασίες λειτουργίας του. Οπότε οι καλοκαιρινές διακοπές στην Ελλάδα με χειμερινά ελαστικά αποκλείονται.

Επίσης η αυξημένη αντίσταση κύλισης οδηγεί και σε υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου, τόσο κατά την επιτάχυνση όσο και στη διατήρηση σταθερής ταχύτητας. Αυτό με λίγα λόγια οδηγεί στην κατανάλωση καυσίμου του κινητήρα και στην αύξηση του κόστους χρήσης.

Με τις θερμοκρασίες του καλοκαιρινούς μήνες στη χώρα μας να φλερτάρουν και να ξεπερνούν ενίοτε του 40 βαθμούς, η πρόσφυση που προσφέρουν τα χειμερινά ελαστικά μπορεί να μειωθεί σε τέτοιο βαθμό που, αν ο οδηγός χρειαστεί να εκτελέσει κάποια μανούβρα αποφυγής, οι πιθανότητα να μην τα καταφέρει είναι μεγάλη, με απρόβλεπτη παράλληλα συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε ενδεχόμενη υποστροφή ή υπερστροφή. Αυτό που είναι σίγουρο είναι οι αυξημένες αποστάσεις ακινητοποίησης που φτάνουν τουλάχιστον στο 10% σε στεγνό και μπορούν να ξεπεράσουν το 26% στο βρεγμένο...

Με τη θερμοκρασία της γόμας να αναπτύσσεται σε υπερβολικό βαθμό, μπορεί να γίνει ακόμη και αποκόλληση του πέλματος και αυτό όχι μόνο θα αχρηστεύσει το ελαστικό αλλά μπορεί να οδηγήσει σε ακινητοποίηση του οχήματος ή σε άλλες πολύ επικίνδυνες καταστάσεις, εφόσον δεν διαγνωστεί έγκαιρα (π.χ. σκάσιμο του ελαστικού εν κινήσει).

Η τοποθέτηση χειμερινών ελαστικών στη χώρα μας δεν είναι τόσο συνηθισμένη, ειδικά στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα και αφορά περισσότερο τους κατοίκους που βρίσκονται βορειότερα. Ωστόσο πολλή προσοχή χρειάζεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από την Ε.Ε. επειδή συνήθως τα περισσότερα από αυτά έρχονται από χώρες της Κεντρικής Ευρώπης όπου η τοποθέτηση χειμερινών ελαστικών είναι ένα σύνηθες φαινόμενο.

Ο έλεγχος των τελευταίων είναι κάτι που συχνά παραβλέπεται από τον ενδιαφερόμενο αγοραστή αφού το μυαλό του δεν πηγαίνει σε αυτή την μικρή αλλά ιδιαίτερα σημαντική λεπτομέρεια, από την πλευρά του κόστους αλλά και της ασφάλειας. Στην περίπτωση μάλιστα που το παρατηρήσουν μπορεί να μπουν στον... οικονομικό πειρασμό να τα αντικαταστήσουν μετά τις καλοκαιρινές διακοπές τους. Για όλους τους παραπάνω λόγους, αυτό το τελευταίο συνιστούμε ανεπιφύλακτα να το αποφύγετε ώστε να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο και να απολαύσετε τις διακοπές σας με ηρεμία και ασφάλεια.
Πηγή:carandmotor.gr


Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Οδική Ασφάλεια...”