MacPap έγραψε:Όπως και νάνε πάντως εγώ ζαλίστηκα! Συστήματα με κόντρα συστήματα που επιβλέπουν άλλα συστήματα. Η λύση σε όλα αυτά για μένα είναι η απλούστευση.
Φυσικὰ καὶ ζαλίστηκες. Ἀφοῦ δὲν βρέθηκε κάποιος νὰ τὰ ἐξηγήσει ὄμορφα.
Τὸ παρὸν θρὲντ τὸ διάβασε ἄνθρωπος σχετικὸς μὲ τὸ ἀντικείμενο καὶ βρῆκε οὐκ ὀλίγα λάθη.
Συστήματα πεδήσεως βαρέων ὀχημάτων
Ὡς βαρέα ὀχήματα ἐννοῦνται ἐκείνα τῶν ὀποίων ἠ ὀδήγησις προϋποθέτει ἄδεια ὀδηγήσεως Γ' ἢ Δ' ἢ Γ'+Ε' ἢ Δ'+Ε'. Ξεκινῶ μὲ τὴν πέδησι σταθμεύσεως, τὸ κοινῶς λεγόμενο χειρόφρενο. Αὐτὸ εἶναι μηχανικὸ ΚΑΙ ΜΟΝΟ μηχανικό. Αὐτὸ ἰσχύει γιὰ κάθε ὄχημα, ἀπὸ παπάκι μέχρι νταλίκα. Τὸ ἔχω γράψει ἄλλες δύο φορές, θὰ τὸ γράψω κι ἄλλες εἰκοσιδύο ἀν χρειαστεῖ. Παρ'ὅλα αὐτά, στὰ βαρέα ὀχήματα τὸ πνευματικὸ κύκλωμα παρεμβαίνει λιγουλάκι στὴν λειτοργία τοῦ χειροφρένου.
Στὰ ὀχήματά μας, τὰ κοινῶς λεγόμενα γιῶτα χί, ἐκείνα τὰ ὀποία ὀδηγοῦνται μὲ ἄδεια Β' κατηγορίας ἔχουμε (πέραν τῆς πεδήσεως σταθμεύσεως) ἔχουμε ἕνα σύστημα πεδήσεως τὸ ὁποῖο εἶναι ὐδραυλικό. Στὰ βαρέα ὀχήματα ὑπάρχουν περισσότερα συστήματα πεδήσεως.
Κάθε βαρὺ ὄχημα ἔχει ἔνα κύριο σύστημα πεδήσεως κι ἔνα βοηθητικό. Τὸ κύριο σύστημα πεδήσεως εἶναι τὸ πνευματικό. Ὅταν λέμε πνευματικὸ δὲν σημαίνει ὄτι λειτουργεῖ μὲ τὴν δύναμι τοῦ πνεύματος ἀλλὰ ἔχει κύκλωμα ἀέρος. Πρόκειται περὶ τῶν ἀεροφρένων.
Τὸ παλαιῶν ἐποχῶν σύστημα βοηθητικῆς πεδήσεως εἶναι τὸ μηχανόφρενο. Τὰ νεότερα συστήματα βοηθητικῆς πεδήσεως εἶναι τὸ ὐδραυλικὸ φρένο καὶ τὸ ἠλεκτρόφρενο. Δὲν γνωρίζω ἀν ὑπάρχει ὄχημα μὲ περισσότερα τοῦ ἑνὸς συστήματα βοηθητικῆς πεδήσεως.
Ἀερόφρενα
Ἀποτελοῦν τὸ κύριο σύστημα πεδήσεως σὲ καθε βαρὺ ὄχημα. Ἕνας ἀεροσυμπιεστὴς παίρνει ὀδηγεῖ ἀέρα ἀπὸ τὸ περιβάλλον σὲ κάποια δοχεία, στὰ καζανάκια. Ὅταν ὀ ὀδηγὸς πατάει τὸ πετάλι τοῦ φρένου τότε ὀδηγεῖται ὀ ἀέρας στὰ φρένα καὶ τὸ ὄχημα ἐπιβραδύνει. Τὸ κύριο σύστημα πεδήσεως ἐπενεργεῖ στοὺς τροχοὺς τοῦ ὀχήματος.
Ἔχω ἀφήσει ὅμως μιὰ ἐκκρεμότητα, τὴν ἀλληλεπίδραση ἀεροφρένων-χειροφρένου. Δὲν τὸ ἔχω καταλάβει 100%. Ὅταν ἡ πίεσις στὰ καζανάκια εἶναι μικρότερη ἀπὸ τὴν ἐλαχίστη ἐπιτρεπτὴ εἶναι ἀδύνατο τὸ λύσιμο τοῦ χειροφρένου Ἕνα καρφὶ εἶναι χωμένο κάπου στὴν μηχανισμό του καὶ ἐμποδίζει τὸ λύσιμο. Κάπου στὸ πνευματικὸ κύκλωμα ὑπάρχει μιὰ φοῦσκα ἡ ὁποία συνδεμένη μὲ αὐτὸ τὸ καρφί. Ὅταν ἠ πίεσις στὰ καζανάκια εἶναι χαμηλὴ αὐτὴ ἡ φοῦσκα εἶναι μισοφουσκωμένη. Ὅταν ἡ πίεσις αὐξηθεῖ τὸ διογκώνεται ἠ φοῦσκα, τὸ καρφὶ μετατοπίζεται, παύει νὰ μπλοκάρει τὸν μηχανισμὸ τοῦ χειροφρένου ὀπότε εἶναι ἐφικτὸ τὸ λύσιμο τοῦ χειροφρένου.
Φυσικά, τὰ ἀερόφρενα ἔχουν κι ἄλλα ἐξαρτήματα. Γιὰ παράδειγμα, τὰ καζανάκια ἔχουν βαλβίδα ἡ ὁποία ἀρχίζει νὰ βγάζει τὸν ἀέρα στὸ περιβάλλον σὲ περίπτωση ὑπερπιέσεως. Λογικὸ δὲν εἶναι; Δὲν θὰ ἦταν κι ὄτι καλύτερο νὰ ἐκραγοῦν τὰ καζανάκια λόγω ὐπερπιέσεως.
Τὶ χρειαζόμαστε τὴν βοηθητικὴ πέδησι, τὰ ἀερόφρενα δὲν ἀρκοῦν;
Ἡ παρατεταμένη χρήσις τῶν ἀεροφρένων ἔχει δύο παρενέργειες.
- Μεγάλη απώλεια ἀέρα: ἀν κάποιος μ*λ*κίζεται (μετὰ συγχωρήσεως) μὲ τὰ φρένα τότε ὀ ῥυθμὸς ἀπωλείας ἀέρα εἶναι μεγαλύτερος ἀπὸ τὸν ῤυθμὸ εἰσαγωγῆς. Ὡς ἐκ τούτου κάποια στιγμὴ ξεμένει ἀπὸ ἀέρα ἄρα ξεμένει ἀπὸ φρένα.
- Ὑπερθέρμανσις φρένων: ἡ θερμοκρασία φτάνει πολὺ χαλαρὰ τὴν τάξι τῶν 230 βαθμῶν Κελσίου, μπορεῖ νὰ φτάσει τοὺς 400 καὶ κατὰ τὴν παρατεταμένη χρήσι μπορεῖ νὰ φτάσει τοὺς 1.000. Σὲ μιὰ τέτοια περίπτωσι ὑπάρχει κίνδυνος νὰ καοῦν τὰ φρένα. Μὴν φανταστεῖτε ἀνάφλεξι καὶ γυμνὴ φλόγα. Ἀλλὰ μυρίζει καμένο, καὶ ἐνδέχεται νὰ κολλήσουν οἱ σιαγόνες στὰ ταμπούρα ἢ τοὺς δίσκους ὁπότε τὸ ὄχημα δὲν ξεφρενάρει. Σὲ μιὰ τέτοια περίπτωσι τὰ φρένα ἔχουν καταστραφεῖ καὶ χρειάζονται ἄμεση ἀντικατάσταση.
Συχνὴ ἀνάγκη πεδήσεως ὐπάρχει προφανῶς σὲ μποτιλιάρισμα (διαρκὲς σταμάτα-ξεκίνα) καὶ σὲ κίνηση σὲ κατηφόρα ὅπου ἡ βαρυτικὴ δύναμις διαρκῶς ἐπιταχύνει τὸ ὄχημα ὀπότε ἀπαιτεῖται ἠ διαρκὴς χρήσις κάποιου συστήματος πεδήσεως. Γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ ὐπάρχουν τὰ βοηθητικὰ συστήματα πεδήσεως. Αὐτὰ εἶναι:
- Μηχανόφρνο ἢ κλαπέτο: ὐπάρχει σχετικὴ συζήτησις στὴν παρακάτω διεύθυνσι.
viewtopic.php?t=2833
Ἐν ἀντιθέσει μὲ τὸ ἀερόφρενο τὸ ὁποῖο ἐπενεργεῖ στοὺς τροχοὺς τὸ μηχανόφρενο ἐπενεργεῖ στὸν κινητήρα.
- Ἠλεκτρόφρενο: ἐπενεργεῖ στὸν ἄξονα ὁ ὁποῖος δίδει κίνησι στὸ διαφορικό.
- Ὑδραυλικὸ φρενο: ἐπενεργεῖ στὸν ἄξονα ὁ ὁποῖος δίδει κίνησι στὸ διαφορικό.
---τοὺ μπὶ κοντίνιουντ ---