Θερμοστάτης κινητήρα: πώς λειτουργεί και σε τι χρησιμεύει

Ο χώρος γι'αυτούς που θέλουν να μάθουν ότι μπορούν....
Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Johnny
Δημοσιεύσεις: 3431
Εγγραφή: 14 Ιούλ 2010, 20:23
Τοποθεσία: Μεταμόρφωση - Αττικής (Κουκου city)

Θερμοστάτης κινητήρα: πώς λειτουργεί και σε τι χρησιμεύει

Δημοσίευση από Johnny »

Θερμοστάτης κινητήρα: πώς λειτουργεί και σε τι χρησιμεύει


Εικόνα


Θερμοστάτης: Πώς λειτουργεί

Η βασική λειτουργία του θερμοστάτη είναι η ρύθμιση της κυκλοφορίας του ψυκτικού υγρού από το ψυγείο του οχήματος στον κινητήρα, αποτρέποντας έτσι την υπερθέρμανσή του.

Μιας και ο κινητήρας λειτουργεί αρκετές φορές σε υψηλές σ.α.λ., η εσωτερική του θερμοκρασία αυξάνεται, οπότε για να μην έχει προβλήματα υψηλών θερμοκρασιών, διαθέτει το λεγόμενο σύστημα ψύξης.

Ένα από τα τμήματα του συστήματος ψύξης, είναι και ο θερμοστάτης του αυτοκινήτου. Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τμήματα ολόκληρου του συστήματος ψύξης, μιας και η βασική του λειτουργία είναι η ρύθμιση της κυκλοφορίας του ψυκτικού υγρού από το ψυγείο του οχήματος στον κινητήρα, αποτρέποντας την υπερθέρμανσή του και ως συνέπεια, την υπερθέρμανση του ίδιου του κινητήρα.

Η βέλτιστη λειτουργική θερμοκρασία του κινητήρα, βρίσκεται ανάμεσα στους 82 με 92 βαθμούς Κελσίου, μιας και μέσα σε αυτά τα όρια, η διαδικασία της καύσης γίνεται με τον καλύτερο τρόπο, οπότε και η ισχύς που αποδίδεται, αλλά και η κατανάλωση καυσίμου βρίσκονται στα ιδανικά επίπεδα.


Εικόνα


Για να επιτευχθούν λοιπόν τα παραπάνω, στη γραμμή του νερού που πηγαίνει από τον κινητήρα στο ψυγείο, βρίσκεται ο θερμοστάτης, ο οποίος δουλεύει φυσικά συνδυαστικά, με τα υπόλοιπα τμήματα του συστήματος ψύξης. Αρχικά, η αντλία του νερού διοχετεύει με ορμή το ψυκτικό υγρό, μέσα στα χιτώνια που περιβάλουν τον κινητήρα. Έτσι, το ψυκτικό συλλέγει τη θερμότητα του κινητήρα και στη συνέχεια, εξέρχεται από τον κινητήρα μέσω ενός σωλήνα στο επάνω μέρος του ψυγείου.Το αποτέλεσμα είναι, μιας και έχει πάρει τη θερμοκρασία το υγρό, ο κινητήρας να ψύχεται.

Στη συνέχεια, μέσα στο ψυγείο, η θερμοκρασία του ψυκτικού θα πέσει, καθώς ο ατμοσφαιρικός αέρας αλλά και ο αέρας του βεντιλατέρ, θα το ψύξουν ταυτόχρονα. Το κρύο πλέον ψυκτικό υγρό, θα βγει από έναν σωλήνα στο κάτω μέρος του ψυγείου, για να περάσει και πάλι στα χιτώνια του κινητήρα και να επαναλάβει την ίδια διαδικασία, η οποία συνεχίζεται όσο λειτουργεί ο κινητήρας.

Όταν όμως ο κινητήρας είναι κρύος ή όταν επικρατούν χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες, ο θερμοστάτης σταματά την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού, για να ανεβάσει ο κινητήρας θερμοκρασία και να φτάσει στην ιδανική λειτουργίας του. Όταν η θερμοκρασία φτάσει και πάλι στους 80 με 90 βαθμούς, ο θερμοστάτης θα επιτρέψει και πάλι στο ψυκτικό υγρό να περάσει στα χιτώνια του κινητήρα.

Ουσιαστικά λοιπόν, ο θερμοστάτης είναι ένας διακόπτης του συστήματος ψύξης του αυτοκινήτου, που ανάλογα με τις ανάγκες επιτρέπει ή όχι, την είσοδο του ψυκτικού υγρού από το ψυγείο στον κινητήρα.

Εικόνα


Πόσα είδη θερμοστάτη υπάρχουν

Υπάρχουν δύο είδη θερμοστάτη, ο παλιός, χωρίς βαλβίδα παράκαμψης και ο νέος που διαθέτει βαλβίδα παράκαμψης. Ο πρώτος είναι σπάνιος πλέον στα καινούρια αυτοκίνητα και βρίσκεται στην εισαγωγή του ψυγείου νερού. Είναι πολύ φθηνότερος, αλλά αν χαλάσει, δεν περνά ποτέ το ψυκτικό υγρό στον κινητήρα, με ό,τι κακό συνεπάγεται.

Το δεύτερο είδος, διαθέτει βαλβίδα παράκαμψης και βρίσκεται συνήθως στην εξαγωγή του ψυγείου. Σε περίπτωση που παρουσιάσει βλάβη το ψυκτικό υγρό θα περάσει από τη βαλβίδα παράκαμψης και θα συνεχίσει να ψύχει τον κινητήρα.

Συμπτώματα ενός προβληματικού θερμοστάτη

1)Περίεργες ενδείξεις του δείκτη θερμοκρασίας στον πίνακα οργάνων. Ο δείκτης της θερμοκρασίας, θα πρέπει να δείχνει κρύο τον κινητήρα όταν βάζετε μπροστά το όχημα το πρωί και να ανεβαίνει σταδιακά, καθώς θερμαίνεται το όχημα. Σε περίπτωση που ο δείκτης παρουσιάζει μικρότερες ή υψηλότερες τιμές από τις φυσιολογικές, υπάρχει περίπτωση να υπάρχει πρόβλημα στο θερμοστάτη του αυτοκινήτου.
2)Συνεχείς υπερθερμάνσεις του κινητήρα. Αν ο κινητήρας υπερθερμαίνεται επαναλαμβανόμενα, τότε δεν φτάνει το ψυκτικό υγρό στα χιτώνιά του. Το συγκεκριμένο γεγονός αποτελεί συμπτώματα κολλημένου θερμοστάτη.
3)Διαφοροποιήσεις της θερμοκρασίας του αέρα που μπαίνει στην καμπίνα από τους αεραγωγούς. Αν με το καλοριφέρ ή τον κλιματισμό αναμμένο, παρατηρείται διαφορές στη θερμοκρασία του εισερχόμενου αέρα, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να έχει πρόβλημα ο θερμοστάτης σας.
4)Διαρροές ψυκτικού υγρού. Αν ο θερμοστάτης έχει κολλήσει σε κλειστή θέση, ο κινητήρας θα ανεβάσει θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να βράσει το ψυκτικό υγρό και να υπερχειλίσει από το δοχείο του. Παράλληλα, ενδέχεται να δημιουργηθεί και πρόβλημα στις φλάντζες της κεφαλής του κινητήρα.
5)Ήχοι από το ψυγείο. Αν παράγονται ήχοι από το ψυγείο νερού, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχει πρόβλημα ο θερμοστάτης, με αποτέλεσμα να βράζει το ψυκτικό. Οι ήχοι θα μοιάζουν με γουργουρητά, χτυπήματα ή με ήχο βρασίματος.
6)Αδυναμία λειτουργίας του καλοριφέρ. Σε πολλές περιπτώσεις, όταν παρουσιάσει πρόβλημα ο θερμοστάτης, επηρεάζεται η λειτουργία του καλοριφέρ, μιας και το νερό δεν περνά στο μεγάλο κύκλωμα του συστήματος ψύξης.


Εικόνα


Πώς ελέγχουμε σωστά το θερμοστάτη

Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα πρέπει να γίνει έλεγχος του θερμοστάτη για βλάβη. Ο σωστότερος τρόπος θα ήταν να πάει το όχημα σε κάποιο συνεργείο αυτοκινήτων. Αν έχετε τις σχετικές γνώσεις, φυσικά, θα μπορούσατε να αφαιρέσετε από το όχημα τον θερμοστάτη.

Αν τον αφαιρέσετε, θα πρέπει τον βάλετε μέσα σε ζεστό νερό, πάνω από τους 100 βαθμούς Κελσίου. Αν ο θερμοστάτης ανοίξει μέσα στο νερό και αφού βγει από το ζεστό νερό κλείσει, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε το πρόβλημα της υπερθέρμανσης κάπου αλλού. Οι συνήθεις ύποπτοι είναι το ψυγείο νερού, η αντλία νερού και στη συνέχεια, οι φλάντζες του κινητήρα.
Πηγή:Αρης Μορένο-thecars.gr


Η ανθρωπότητα δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα βήμα μπροστά, από την στιγμή που υπάρχει έστω και ένα παιδί που υποφέρει.
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πώς λειτουργεί...”