Δεἶτε τὴν παρακάτω εἰκόνα.
![Εικόνα](http://www.samarins.com/images/engine_animation6b.gif)
Ὁ κάτω ἄξονας ὀνομάζεται στροφαλοφόρος καὶ κινεῖ τὰ πιστόνια. Πάνω ἀπὸ τὰ πιστόνια βλέπουμε τὶς βαλβίδες. Οἱ δύο ἄξονες πάνω ἀπὸ τὶς βαλβίδες ὀνομάζονται ἐκκεντροφόροι. Φέρουν ἔκκεντρα τὰ ὁποία ἀνοιγοκλείνουν τὶς βαλβίδες.
Στὸν πρῶτο χρόνο τῆς καύσεως (εἰσαγωγὴ) τὸ πιστόνι κατεβαίνει. Οἱ βαλβιδες εἰσαγωγῆς εἶναι ἀνοιχτές.
Στὸν δεύτερο χρόνο τῆς καύσεως (συμπίεση) τὸ πιστόνι ἀνεβαίνει. Οἱ βαλβίδες εἶναι κλειστές.
Στὸν τρίτο χρόνο τῆς καύσεως (ἐκτόνωση) τὸ πιστόνι κατεβαίνει. Οἱ βαλβίδες εἶναι κλειστές.
Στὸν τέταρτο χρόνο τῆς καύσεως (ἐξαγωγὴ) τὸ πιστόνι ἀνεβαίνει. Οἱ βαλβίδες ἐξαγωγῆς εἶναι ἀνοιχτές.
Ἀντιλαμβάνεστε ὄτι οἱ δύο ἄξονες πρέπει νὰ εἶναι συγχρονισμένοι. Αὐτὸ ἐπιτυγχάνεται μὲσω τοῦ ἰμάντα χρονισμοῦ (timing belt). Ἀν κοπεῖ ὁ ἰμάντας χρονισμοῦ τότε οἱ δύο ἄξονες γυρνάνε ἀνεξάρτητα. Τὸ πιθανότερο ἀλλὰ καὶ χειρότερο σενάριο εἶναι νὰ κατέβουν οἱ βαλβίδες ὄταν τὰ πιστόνι εἶναι ἀνεβασμένο.
Κάποιοι δηλώνουν ὑπερτυχεροὶ (κατὰ τὸ κοινῶς λεγόμενο κ*λ*φαρδοι), ὁ κινητήρας παρέμεινε ἄθιχτος παρὰ τὸ κόψιμο τοῦ ἰμάντα χρονισμοῦ.
Ἐρώτηση: ἀν κοπεῖ ὀ ἰμάντας καὶ πάθει ζημιὰ ὀ κινητήρας εἶναι οἰκονομικῶς συμφέρουσα ἡ ἐπισκευή του;
ΥΓ: μακάριοι οἱ ἔχοντες δίχρονο κινητήρα. Δὲν ἔχουν τέτοιο φόβο.